min häst har fått KORSFÖRLAMNING!

Z

Zawilca

Hjälp, min häst har fått korsförlamning :eek: ...

De var såhär:

Nu under vintern har min häst frusit mer än vad hon brukar, (jaa hon fryser väldigt lätt eftersom att hon är väldigt känslig, dessutom liten arab som inte sätter mycket till päls). Jag tyckte det började bli läskigt när jag såfort tar av täcket börja hon skaka, jag trodde de bara var för de va kallt men nu har de pågått i en vecka ungefär så iförrgår ringde jag veterinären som kom på en gång. Alla i stallet och veterinären tyckte jag var töntig som kallade på veterinär när min häst frös lite, men iaf så insisterade jag på att ta blodprov.

Och igår, tro det eller ej, veterinären ringer och min häst hade stora tecken på korsförlamning, veterinären sade också då att jag varit uppmärksam på min häst och att det var bra att jag ringt.

Nu står min häst med många täcken, ett antal olika tillbehör ska hon ha i maten + medecin.

Vi tror att detta uppkommit under de dramatiska klimatsförändringarna nu de senaste veckorna, de har ju varierat från +8 till -5:crazy:

Någon annan som vet något om korsförlamning? går det att bota? :crazy:

Jag höll på att svimma när jag hörde att min häst mådde dåligt, vill verkligen veta vad korsförlamning är :crazy:

Sv: min häst har fått KORSFÖRLAMNING!

Korsförlamningen går väl att bota?
Men jag vet en häst som dött av det, gå in på hästvård och sök så får du nog en del träffar.

Om jag kommer ihåg rätt så var det korsförlamning han hade, men gå in på hästvård och sök.
Jag tror inte det är så vanligt att de dör av det?
Hästen i fråga hade haft det ett tag, blev inte bättre, kunde inte stödja på ett ben och hade väldigt ont så han togs bort.

Min valack fick korsförlamning när han var fyra.
Han satt i boxen och kom inte upp :crazy:
Veterinären kom, gav honom en spruta, tog ett blovprov... sen var han ok. Blovprovet visade att det var korsförlaming. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för spruta han fick, gissar att det var kramplösande och någon vitamin, B kanske.
Varför han hade fått det kunde inte veterinären säga. Han reagerade aningens på ett böjprov 2 månader senare.

läs här på Agrias sida
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1705

Senast ändrad:

Jag vet oxå en häst som dog pga. korsförlamning, det var min mormors grannes häst.
Korsförlamning går att "bota", så länge det inte gått för långt, och det hade det ju inte enligt din vet, oftast är det viktigt att du ser till att hålla din häst varm, och inte överanstränga musklerna..

Alla i stallet inkls veterinären sa du var töntig ? Det tror jag inte ett dugg på...

Veterinärer säger sällan folk är töntig.

Det du skall tänka på nu är framtiden....... Alla slutar inte med döden, långt ifrån. Men en ändring kommer behövas och du kommer nu att känna igen symtomen om de kommer tillbaks. Ibland så blir de bara lite stela i bakkärran.

En KF häst foder skall bestå av mycket fibrer och hög fetthalt, gärna melassfritt och inget spannmål med hög stärkelsehalt, extra B och E vitaminer. Bara att ändra till en sådan foderstat kommer man långt.

Till det regält med värme och lagom dos av jämn daglig motion. Det kan vara så att innan hästens kropp vänt om behöver ha täcke på även sommartid vid blåst och regn för att inte riskera sönderfall.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf

Senast ändrad:

Våran ponny på 4år fick korsförlamning i början på året, och en orsak till det tror jag var att han frös, han hade täcke men stod ofta med rumpan inunder sig och skakade ibland. Sedan dess är vi noga med att täcka honom väl, den vinterpälsen han lägger är som andra har på sommaren.

Sen ger jag honom tokosel en gång per vecka, är bra till korsförlamningshästar. Och det sista är att inte ge så mycket kraftfoder.

Lycka till med din häst.

Alla i stallet inkls veterinären sa du var töntig ? Det tror jag inte ett dugg på...

Veterinärer säger sällan folk är töntig.

Men veterinärer kan underförstått säga att man är just töntig. Jag blev bara häromdagen fullständigt idiotförklarad av en veterinär när min ena häst blivit sparkad i hagen. Jag ville att hon skulle komma ut och titta på hästen eftersom såret sitter mitt över carpus (var rädd för att leden skulle bli påverkad), men jag fick minsann höra att det var fullständigt onödigt eftersom hästen var stelkrampsvaccinerad (!!). Så, jo, visst kan veterinärer säga att man är töntig.

värme oh rätt foder....

min arab som jag hade frös oxå jätte lätt hon fick ha täcke på sommaren om det regnsde för hon fick jätte ont i ryggen osv...

har hört att korsförlamning har mkt med foder att göra man kan likna det med en slags fång.:confused: :cool: ....oftast lättare att få ordning på....

mkt värme är viktigt även om folk säger att du är löjlig:bump:

Min ponny fick också korsförlamning, det hände för 2 veckor sedan, vet. kom ovkså ut & gav smärtstillande & kittet, hon fick också det pgr av att hon hae frysit, så nu går hon med täcke igen. men du kan vara lung, det brukar inte vara någon fara om man ingriper i rätt tid,

Ett symtom är att de kissar brun urin, kissar ut gifterna som kroppen producerar av muskelnedbrytningen* ej tillförlitlig källa*

Den måste sen alltid hållas varm om korset o få en lång uppvärmning o nedvarvning om den klarar att arbetas.

Min hade korsförlamning i vintras pga nerkylning. Han blev bättre över natten av sig själv men vet. kom morgonen efter och provade samt gav lite medicin.
Efter detta har jag inte märkt nånting alls på honom. Han har gått utan täcke längst av hästarna i stallet (det har ju varit så fint väder) utan problem.

Jag INBILLAR mig att när de får korsförlamning av foder, kan de vara känsligare och har ev lättare för att få tillbaka det, men jag är absolut inte säker.

Jag gör inget särskilt med min häst; har alltid kört med lugna foderbyten osv.
Hoppas din häst inte får det igen!

Jag var på praktik i ett travstall där det var en häst som lätt fick korsförlamning. Han var nära att stryka med några gånger så dom fick alltid ha B-vitamin sprutor hemma ifall det skulle hända igen.

Viktigt att dra ner fordret när hästen inte arbetas annars ökar risken jättemycket enligt dem. Så dom fodrade efter hur tufft hästarna arbetades mycket mer än vanligt! Altså mer eller mindre varje vecka/dag beroende på arbete och tävling.

Korsförlamning brukar vara en följd av för mycket kraftfoder och för lite rörelse. Tex om hästen får ett par vilodagar efter varandra och man inte drar ner på kraftfodret. Då utsöndras något gift i kroppen som utsöser förlamningen. Detta var vanligare förr när arbetshästar som gick i skogen eller på åkern hela dagarna fick vila lördag och söndag och ändå fick samma mängd havre som de var vana.
Sänk alltid kraftfodergivan i samband med vila för hästen. Så här års rör sig hästarna betydligt mindre i hagen också. därför är det extra viktigt att se till att de får någon sorts motion varje dag.
Prata med din vet. om hur du ska förebygga detta i fortsättningen.

Korsförlamning brukar vara en följd av för mycket kraftfoder och för lite rörelse. Tex om hästen får ett par vilodagar efter varandra och man inte drar ner på kraftfodret. Då utsöndras något gift i kroppen som utsöser förlamningen. Detta var vanligare förr när arbetshästar som gick i skogen eller på åkern hela dagarna fick vila lördag och söndag och ändå fick samma mängd havre som de var vana.
Sänk alltid kraftfodergivan i samband med vila för hästen. Så här års rör sig hästarna betydligt mindre i hagen också. därför är det extra viktigt att se till att de får någon sorts motion varje dag.
Prata med din vet. om hur du ska förebygga detta i fortsättningen.

Det är precis vad jag lärt mig med. Arbetshästar fick förr gärna korsförlamning under julhelgen när dom ite arbetade lika mycket. För att undvika det så ska man i god tid dra ner på kraftfodret inför vila.

min gfamla fjording fick korsförlamning när han smet ut i stora hagen o frossade nytt gräs.
Han blev stenhård i musklerna, såg ut som en belgian blue :crazy: vet kom ut o gav kramplösande, dagen efter var han fit for fight o försökte klättra ut ut boxen :devil:

Ett symtom är att de kissar brun urin, kissar ut gifterna som kroppen producerar av muskelnedbrytningen* ej tillförlitlig källa*

Den måste sen alltid hållas varm om korset o få en lång uppvärmning o nedvarvning om den klarar att arbetas.

Du har helt rätt om den kan kissa brunt men det har gått väldigt långt innan du får en så kraftig reaktion det vanligaste är nog att vetrinärerna upptäcker det via blodprov vid ganska diffusa symtomer.

Tänk på att låta hästen vila först, innan man lugnt och försiktigt kan sätta igång dom.

Och precis som någon annan tidigare skrev en foderstat med mycket fibrer och fett, och undvika stärkelserika fodermedel.

/Camilla

Hej. Mitt 6åriga Nordissto fick korsförlamning i våras. Efter många tankar om varför, kunde utesluta foder och motion, så fanns det bara ett kvar. Jag hade sett hur hon drack ur Äckelvattenpölarna som bildades i hagen när det började att tina. Så till våren har jag en extra hage att ta till när snösmältningen sätter igång. Så att hon inte ska ha tillgång till nåt äckelvatten. OBS. Mina hästar har tillgång till rent vatten i hagen alla dagar året runt.:idea: Kan kanske vara nåt för andra att tänka på när korsförlamning dyker upp bara så där:confused:

Liknande trådar

Hästvård Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt...
Svar
18
· Visningar
5 717
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: ridtravare
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30