Min häst "glömmer bort" !

J

_jossan__

Hej!
jag har ett sto på tio år och som jag började träna NH med i somras, det gick jättebra och jag fortsatte sen när jag kom hem från ridlägret vi var på. ;) Men sedan fick hon problem med frambenen och hon fick stå en vecka och sedan skulle hon gå en kvart och jaa, det gick väl ganska bra då men jag brukade ju träna minst en halvtimme aja, men problemet är att nu verkar hon "glömma bort" att hon är NH tränad dvs hon knuffar en medans man går in-ut till hagen , i boxen och när man ska gå hem-från stallet dvs hon har så bråttom. Hur ska jag göra? Hon accepterar mej ibland men sedan när man ska in är hon lika hispig igen...:(
"glömmer hon bort" eller skiter hon bara i mej?:confused:
SNÄLLA hjälp mej..

Sv: Min häst "glömmer bort" !

Jag tror inte din häst "glömmer bort".
Snarare tror jag att det är du som inte är konsekvent i din
hantering av hästen och/eller att du ger fel kroppssignaler.

NH är ingenting man "tränar" lite då och då.
NH gör man hela tiden när man är med hästen.

Det är inte människan som har problem med hästen, det är hästen som ar problem med människan. Hennes problem är alltså att du förmodligen inte använder lika tydliga signaler som tidigare. Som bengall sa så är NH inget man "lär in" och sedan förväntar sig att hästen uppför sig på det sättet hela tiden. Hästen är en levande spegel av dig, oavsett vad det fått lära sig tidigare så kommer den agera utifrån vad du ger för signaler.

Jag skulle säger att hon"skiter i dig". Dem glömmer inte bort saker. Om man är skiklig kan man har en häst som man har aldrig träffat, och har dem gör saker innom NH som dem har aldrig provat som din häst har "glömt", Det är den personen som gör det som framföra information till hästen så att hästen vet vad du vill.

Hänger du med. Vet inte om gramatiken är rätt i det, men jag tro (hoppas) att jag fick fram det.

Verkligen ta tid och tänk tillbaks till din NH kurs om du har haft en. Det är du som har glömt vad du ska göra och hur. Ta en ny kurs, köp en video, köp en home studie kit, read a book. Alla dina fråga kan har svar där.

hej lilla du!!
en häst behöver alltid veta sin plats i rang ordning för att må bra. och med nh träning är det mer du än hästen som måste lära dig de små signalerna för att detta sätt att komunisera ska fungera.. för hästen finns redan det här naturlig. jag tror om jag ska vara ärlig att det hela är en dominans fråga.så var konsikvent i alla lägen men försök att alltid vara rättvis och beröm hellre en gång för mycket än bestraffa i de lägenn du är osäker...lycka till och ge aldrig upp:D

Okej, tack! ska försöka "skärpa" mig.
Måste nog läsa lite mer i boken vi köpte..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama