min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Buck

Trådstartare
igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon ett däck på box väggen upp hängd i en gammal longerlina. igår kväll så hade hon på något sätt sparkat över däcket(vilket satt ganska högt upp), fastnat med i longerlinan fastkilad mellan skon och hoven, och på ngt sätt ramlat/lagt sig ner.
detta hände nån gång under loppet av 2 timmar då jag var ute i stallet kl 6 och då var allt som vanligt.
så fort jag såg vad som hänt så sprang jag och hämtade en sax oxh klippte av longerlinan, pollan vad nog i chock för förutom att dra lite i benet när jag gick in i boxen så låg hon helt stilla. när benet var nedklippt så knuffade jag upp henne och tog ut henne i gången och gick ngt varv för att se att hon inte haltade.
efter det så masserade jag in arnika kylgel över hela det benet som hade suttit fast.(tänkte inte på att hon nog hade behövt det över de andra också,) sen så gick jag nån minut igen utomhus med henne för att se om hon var stel eller haltade. hon började först då bli piggare och komma ur chocken tror jag, då hon började gå på i sin vanliga snabba takt och små takta vid ett tillfälle.
satte in henne i boxen sen och klämde längst nacke, ryggrad och lår men hon reagerade inte så tror inte att hon hade ont där då.
idag så såg hon lite grov ut i karleden på 3 ben men var inte svullen så vitt jag kunde se eller känna.
ska ut och gå/springa och försöka se om hon är stel eller haltar senare.

vad kan jag göra mer?
kunde knappt somna igår då jag tänkte på allt som kunde ha hänt, dvs brutet ben, bruten nacke, höften kunde ha hoppat ur led hon kunde ha fått panik osv. var bara tvungen att skriva av mig, ska försöka få hit en bekant som är djurvårdare när jag ska springa med hästen.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Vad du kan göra mer... Inse att man inte ska ha en massa grejor hängande i boxen. Vad bra att det gick bra med hästen i alla fall.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

ja jag var väldigt tveksam till att sätta upp däcket från första början:cry:, men nu har hon haft det där i ett halvår och knappt sparkat där sedan dess. förstår inte hur hon kunde sparka så högt och få in linan mellan skon och hoven, men ibland är väll hästarna smidigare än vad man anar :/.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

ja jag var väldigt tveksam till att sätta upp däcket från första början:cry:, men nu har hon haft det där i ett halvår och knappt sparkat där sedan dess. förstår inte hur hon kunde sparka så högt och få in linan mellan skon och hoven, men ibland är väll hästarna smidigare än vad man anar :/.
Du kan ju skruva fast en tjock gummimatta där istället, om det var för att hindra skador på vägg (och häst). En sån går inte att fastna i i alla fall. Hur som helst tror jag att du ska ta det lugnt med hästen några dagar. Någon muskelsträckning är ju inte omöjligt att hon fått.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Vilken tur att allt verkar gått bra.:)

Man måste verkligen tänka på alla olika skaderisker när man har häst.

Mitt sto lyckades med något liknande förra sommaren. Ute i sommarhagen sparkade hon efter en broms när hon gick och betade nära staketet.

I sparken lyckades hon få in över tråden på stängslet mellan skon och hoven, vilket borde vara näst intill omöjligt.

Det höll på att sluta riktigt illa, men vi hade änglavakt den gången vi med.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Usch vad hemskt! Men som sagts här ovan så ha inget i boxen sådär.
Fast jag har sett exakt samma sak hända ett antal gånger i hagen, men då har ena hästen fastnat i den andres täcke (oftast vid bogen när de leker) med remmar och dyl mellan skon och hoven och inte kommit loss.
B la mindre ponnys som fastnat i stora hästar, då trodde jag benen skulle gå av.
Horsewares täcken är hållbara, på gott och ont ;)
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

svarar alla,

har varit ute och sprungit med pollan och longerade lite i trav för att kunna se. hon haltade inte men hon är ju antagligen blåslagen och öm i musklerna. masserade in linement på benen, halsen och rumpan på henne så att hon inte blir stel.
har spark mattor i boxen redan men de hjälpte inte så mycket :/ därför satte vi in däcket för att hon inte skulle sparka sönder benen :( lite ironiskt kanske att hon sen nästan skadar sig värre på däcket.

har också varit med om att en häst fastnade med el tråden i skon/hoven, där hade den tur nog att det var en sjuk hage. och det "enda" som hände var att hästen sprang runt i hagen, men undvek att trampa på tråden som satt fast i hoven på ngt sätt :)

är sjukt glad över att jag gav hästarna natt hö en timme tidigare igår i alla fall, annars så hade pollan fått ligga ännu längre. är också lite halvglad över att däcket hängde i ett 12år gammal sliten longerlina som gick lätt att klippa av.
dock är det lite irriterande att detta hände dan efter att jag börjat sätta igång hästen igen:rofl: hon ville nog ha lite längre vila :D
 
Senast ändrad:
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Hur har du haft sparkmattorna fästa?
I ett stall jag stått i satte de upp sparkmattor hos en häst som sparkade väldigt mycket, och de gjorde en variant som var himla smart. I över -och underkant sattes en trälist (ett par centimeter tjock) och mattan fästes i den, så att det var luft mellan boxvägg och matta. Då låter det inte lika mycket när hästen sparkar plus att det inte blir så stumt vid "inpact" för benen.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

vi har en list överst på våra spark mattor, det är ca 3-4cm mellan mattan och väggen. dock så sparkar hästen mest för att hon inte tycker om att ha box grannar alls, och sen för att det blivit en vana för henne att sparka när hon vill ha mat. detta efter att ha stått i ett stall där hon var väldigt otrygg och fick hö så fort hon sparkade, för att hon inte skulle sparka mer.
men nu efter att däcket sattes upp så minskade sparkandet rejält, och sen när hon fick ett tryggt gammalt sto som box granne så slutade sparkandet helt och hållet med undantag på nån halvhjärtad fjutt spark när nån går förbi henne utan att hälsa.
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

Vad sägs om att täcka halva mellanväggen så att fröken kan vara ifred om hon vill?
 
Sv: min häst gick omkull och fastnade i boxen!

hon har stått i stall med hela mellanväggar, haft en box mellan hennes och nästa, hon har stått i stall där bara dörren hade galler överst och resten var murad och då sparkade hon mycket mer än vad hon gjort här. så det har faktiskt blivit bättre med en öppen box med bara gallen mellan boxarna, + att hon är sån som vill ha koll på allting och blir rastlös och orolig av att inte kunna se vad som händer i stallet och utanför. och nu sen hon fick en trygg box granne så har hon inte sparkat alls (fram till igår kväll dvs) och blivit mycket tryggare, .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Snurrfian
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp