min häst gick ner på knä..?!

misan

Trådstartare
jag ledde in henne från hagen precis som vanligt men helt plötsligt så stod hon på knä bakom mig. eftersom jag gick lite framför såg jag inte precis, men det hände inget särskilt vad jag vet utan hon bara "föll ner".. jätteläskigt!
någon som varit med om detta??
och nu när det hände igen så minns jag en gång förra sommaren när jag var ute och red och precis samma sak skedde. men pållan kliver bara upp igen och ser helt oberörd ut..
och nu började jag tänka på allt som hänt med hästarna här på Tanne på Frösön, det kanke ni läst om?? Den mystiska sjukdomen som drabbade balansen/att kunna gå.. Jag är dock inte såå insatt i hur de insjuknade eller hur det visade sig. Men de blev väl tvärdåliga? och jag har ju inte sett några andra symptom på henne, förutom att hon gjorde likadant en gång förra året.
jag har bara ägt henne i drygt ett år också så jag vet ju inte om det hänt förr..

Sv: min häst gick ner på knä..?!

Usch vad läskigt....Jag har precis samma problem med min häst. Jag har haft honom i 1 år och han har väl ofta känts lite snubblig men jag trodde att det berodde på att de som hade honom innan alltid red på snodd... I höstan snubblade han så att han gick ner på knäna och skrapade upp sig rejält. Efter det har det varit rätt lugnt men för ca 5 veckor sedan hände det igen. Han har rest på sig själv och man har som ryttare suttit kvar... Men så för 2 veckor sedan fick jag ett telefonsamtal på jobbet från min hysteriska syster som hade gått omkull rejält i paddocken och fårr hästen över sig... :( Som tur var klarade hon sig kanske bra och hästen hade väldigt ont i nacken men efter att han stått på smärtstillande i några dagar är han nu kanon pigg och fräsch... Jag fattar ju att något är fel så nu ska equiterapeften (stavning :crazy: ) få komma ut och gå igenom honom... Hoppas det löser sig för dig och hör gärna av dig om hur det går...

Sv: min häst gick ner på knä..?!

min häst är också lite snubblig av sig rent allmänt. alltså, hon har en ganska släpande gångstil och ibland snubblar hon till lite av att hon helt enkelt inte lyft hoven tillräckligt. men det händer ju fler hästar och det är inget man tar skada av.
men när hon gör såhär! då när jag red så kändes det precis som att hon snubblade på sin egen hov för att hon inte lyft tillräckligt, om du förstår.. som tur var gick det i skritt och hon klev som sagt upp och fortsatte gå helt obekymrat. i trav lyfter hon förstås bättre på fötterna och då har jag aldrig upplevt något snubblande.
just nu har hon föl vid sidan (tog in dem från betet för det regnade så hemskt) så jag har inte ridit på ett halvår. men nu blir man uj nästan rädd för att sätta sig upp igen..

jag hoppas det ordnar sig för din häst! berätta vad equiterapeuten sa om han/hon kunde hitta något!!
själv tänkte jag höra med vet. på måndag om hon vet vad det kan bero på. har du talat med någon vet om det?
lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka