Min häst går om kullmig

Sv: Min häst går om kullmig

Jag skulle tippa att den är hungrig. när fick den mat senast?

låt den gå in i sin box o äta lite först o sätt sen på grimskaft- som man använder när man leder hästar o ta ut den till gången.

Nej, detta är ingen bra idé. Då förstärks bara beteendet att springa in i boxen och strunta i den som leder.
Det ska inte finnas mat i boxen när hästen kommer in, då lär sig hästen att det inte är någon mening att brådska in i stallet och man får lättare uppmärksamhet av sin häst.

Till TS:

Vet du hur man använder kedjegrimskaft på ett effektivt sätt? :) Du trär alltså kedjan in genom ena metallspännet på sidan av grimman, över nosen och hakar fast haken i metallspännet på andra sidan så att kedjan löper genom metallspännet på den sidan där du leder och sitter fast i metallspännet på andra sidan. Kedjan ska ligga över nosen.
När hästen börjar konstra tar du tag i grimskaftet så att kedjan dras åt över nosen, hur hårt du tar i grimskaftet beror på hur pass mycket hästen konstrar. Den häst som inte stannar då är antingen dum på riktigt eller saknar nerver i mulen.
Men när hästen stannar måste du vara noga med att släppa efter på trycket av kedjan mot nosen så att hon lär sig att det är behagligt att stå still men obehagligt att konstra eller hitta på dumheter.

Man kan med fördel öva att stanna med sin häst utanför stallet, i paddocken eller på en grusväg. Man leder med bestämda steg framåt, visar tydligt att man tänker stanna (lite som en militärisk halt) och då ska hästen stanna samtidigt eller lite innan du har stannat. Gör den inte det, ja då tar man ett tag i kedjegrimskaftet. När hästen stannar berömmer man och förtsätter att gå. Stannar den inte eller försöker tränga sig förbi så kanske man behöver förstärka med ett spö som man håller mot bogen, stannar hästen inte trots spötrycket mot bogen så får man peta med spöet en gång. Med fördel används även ett röstkommando "ptroo", det brukar hästarna få lära sig tidigt vad det betyder.
Detta över man till hästen stannar när du gör ansats till att stanna.
Hästen ska även vara uppmärksam på detta i stallet när det är dags för insläpp/intag.
Jag brukar öva med mina unghästar att stanna precis vid öppningen in till boxen, ta av grimman för att sedan ge tillåtelse att gå in i boxen när JAG är klar med allt. Detta skapar lugn och harmoni hos alla.
Se bara till att det inte står en busig liten häst i motsatt box som passar på att ge din häst ett tjuvnyp när ni står där som bäst och ska öva. DET händer också ibland... ;)

Lycka till med "start-och-stopp" övningarna nu! :)

Ja med då får man ge hästen mat i hagen innan intag!

Har hästen varit utan mat rätt många timmar o sen ska ägaren rida vid matdags- Det gör att många hamnar i konflikt helt i onödan med sin häst- även på ryggen.

Ge gräsätaren mindre mål oftare o få en nöjd häst.

De kan även behöva kissa.

det är precis sådant häringa som kan göra att hästen sen inte ens alls går att "fånga in" från hagen. Den visar sitt missnöje o onödiga problem skapas.

Jag har inga bra tips hur du ska få henne att sluta men jag hade iallafall börjat med att stänga boxdörren innan jag tar in hästen.

Kl - det spelar egentligen ingen roll om hästen är hungrig eller ej, den får inte gå över folk ändå!

Här verkar krävas riktig hjälp med uppfostran!

Visst är det smart att släppa in hästen i boxen och ge den en chans att kissa + ev käka en hötapp så den känner sig nöjd och belåten inför dagens träning. Men tycker du att det är okej att hästen mejar ner dig alternativt trycker in dig i väggen och klämmer sig in i boxen för att den är hungrig/kissnödig? Lite får krakarna för tusan ge sig till tåls! Jag tror ärligt talat att det i detta fall snarare handlar om bristande respekt från hästens sida än om att den är utsvulten (även om jag självklart inte sett detta live och därmed inte kan veta säkert).

Hej.

Jag har ett problem. Ett väldigt stort problem.
När jag ska ta in min ponny. Då går det bra heela vägen tills vi ska gå in i stallet. Då binder jag upp henne. Men jag hinner inte göra det för hon går över mig och lådsas som jag inte finns. Så går hon raka vägen till hennes box. ( som är ngra cm fråpn pööningen)
Jag försöker leda ut henne men hon sliter nästan av min arm..?
Det slutar med att jag måste ta grimskaft och leda ut henne. Men så händer det måånga gånger. när jag är väl ute så skakar jag i grimskaftet så hon stannar. Då brukar de oftas gå bra.
Hon har ett öga oxå om det är något att tillägga?
Hon kan inte gå utan någon ska gå framför henne.. så det går inte att rida själv heller.

SNÄLLA KAN NÅGON HJÄLPA MIG?
[B
[/B]

mejla/Adda min msn om jag är seg på att svara -----> Johanna_liback@hot.......
tacksam för svar.

Hur går det för dig?

Jag tycker inte ålder har något att göra med om man är en bra hästhanterare eller inte, alla har vi varit nybörjare någon gång. Öva mycket och ha tålamod! Så länge du inte känner dig rädd för din häst tycker jag att du kan fortsätta!

Lycka till!

Jo du har en poäng, men det är då bättre att sätta på träns- som man annars leder den i än kedja om man inte är van.

Den kanske är van att släppas in. Då gör de som de brukar- kan själv!

Jo du har en poäng, men det är då bättre att sätta på träns- som man annars leder den i än kedja om man inte är van.

Varför skulle det vara bättre menar du?

Jag skulle också använda träns i stället för kedja, att linda en kedja runt mulen tycker jag är rent djurplågeri, det handlar ju inte om att lösa problemet med våld.

Till TS:
Repgrimman ger, i stället för att riskera att klämma eller göra illa hästen, ett tryck över nacke och mule.
Jag började dock leda min häst med träns, innan jag visste att det fanns repgrimma.

Jag skulle också använda träns i stället för kedja, att linda en kedja runt mulen tycker jag är rent djurplågeri, det handlar ju inte om att lösa problemet med våld.

Till TS:
Repgrimman ger, i stället för att riskera att klämma eller göra illa hästen, ett tryck över nacke och mule.
Jag började dock leda min häst med träns, innan jag visste att det fanns repgrimma.

Ja, för ett rejält ryck i munnen av bettet när hästen drar iväg skadar ju inte alls... :confused:

På vilket sätt menar du att rycka i bettet skulle vara mindre våldsamt/plågsamt än ett ökat tryck över mulen av ett kedjegrimskaft?

Ja, för ett rejält ryck i munnen av bettet när hästen drar iväg skadar ju inte alls... :confused:

På vilket sätt menar du att rycka i bettet skulle vara mindre våldsamt/plågsamt än ett ökat tryck över mulen av ett kedjegrimskaft?

Jag var väldigt oklar i ovanstående, skulle ha förklarat att jag använde träns när jag inte vågade leda min i grimma och då gjorde han inget. Alltså behövde jag inte slita honom i munnen. Vilket jag håller med om skulle vara lika plågsamt som kedja.
Tror nog att repgrimma är den mildaste formen av "våld".

Jag låter alltid mina gå in i boxen en stund och äta lite (ser också alltid till att det finns något gott i krubban, även om det bara är en äppelklyfta), medan jag plockar fram allt som behövs (sadel osv) i lugn och ro. Sen tar jag ut den som jag ska rida/göra något med i stallgången.

Men självklart behöver du (TS) även träna ledarskap med din ponny. Jag har just nu ungefär samma problem som du - har nyligen skaffat en ny häst som inte riktigt respekterar mig. Bland annat så gör hon nästan som du beskriver, dvs hon respekterar inte min "privata zon". Har haft hem en NH-tränare som jag fick en väldans massa tips av (bland annat att hon behövde passivitetsträning för att sluta "buffla" på mig). Jag tänkte även köra join-ups med henne.

Att hästen går omkull dig är ett allvarligt problem och beror på att hästen är den som bestämmer och inte du. Hur är hon när du leder henne? går hon framför dig lr brevid dig lr bakom? Går hon framför dig så är det ett tecken på att det är hon som bestämmer, då hon leder vägen.
Repgrimma och långt grimmskaft är bra redskap att använda. Tycker absolut INTE att du ska använda kedjegrimskaft eller liknande för då tvingar du bara hästen till att göra det du vill du löser inte det underliggande problemet, vilket är att din häst inte har tillräckligt mycket respekt för dig.

Det jag tycker du ska göra är att om du inte kan vända din häst alltså få den att byta riktning eller liknande är att ta hjälp av någon som kan och kanske tom träna lite i korall (rundpaddock) där du tränar ledaskap som även gör att du och din häst får en bättre relation och ömsesidig respekt till varandra.

Lycka till hoppas det löser sig :)

p.s att din häst bara har ett öga är ingen ursäkt för ett sådant beteende, utan det kanske bara gör att träningen måste göras annorlunda då den bara ser på en sida. d.s

Nej, detta är ingen bra idé. Då förstärks bara beteendet att springa in i boxen och strunta i den som leder.
Det ska inte finnas mat i boxen när hästen kommer in, då lär sig hästen att det inte är någon mening att brådska in i stallet och man får lättare uppmärksamhet av sin häst.

OK, det kan väl skilja från häst till häst, men jag har istället haft problemet att mina hästar inte vill gå in i stallet (utan istället försöka nappa åt sig alla maskrosor etc som växer invid lagårdsväggen). Så enda chansen är att det alltid finns något gott i krubban, även om det bara är något smått.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar