Min häst går inte att muta!

Dahlia

Trådstartare
Jag har precis köpt en 1-åring som jag pysslar med så mycket som möjligt. Vi plockar av och på grimman, lyfter hovar m.m.

Här kommer nu mitt lilla "problem", det är väl egentligen inget problem men jag har aldrig vart med om det tidigare.

Jag kan inte belöna eller muta henne:p, (vilket kan vara bra ibland)med varken äpple, morot, socker, havre eller knäckebröd. Hon är totalt ointresserad..Hon äter det men bara om det ligger i hennes krubba och då äter hon det inte när jag är där utan efter att jag har gått..

Någon som har några tips?:bump:

Sv: Min häst går inte att muta!

Dom flesta såpass unga hästar har aldrig ätit såna saker du bjuder på...man behöver inte muta dom med "godis" ...är man hygglo så följer dom husse/matte ändå :D

När mina var sånna så tog jag blötbetfor i handen och gav dom.

Jag har precis köpt en 1-åring som jag pysslar med så mycket som möjligt. Vi plockar av och på grimman, lyfter hovar m.m.

Här kommer nu mitt lilla "problem", det är väl egentligen inget problem men jag har aldrig vart med om det tidigare.

Jag kan inte belöna eller muta henne:p, (vilket kan vara bra ibland)med varken äpple, morot, socker, havre eller knäckebröd. Hon är totalt ointresserad..Hon äter det men bara om det ligger i hennes krubba och då äter hon det inte när jag är där utan efter att jag har gått..

Grattis! Låt det fortsätta så så slipper du en häst som nafsar i fickor, efter händer och i hår! Var glad!! :D:D

bästa "kompismutan" som det finns för en häst är kli, klapp och kel.. bygger tilit och stärker erat band SÅ mkt bättre än allt godis i världen! Du vill välan ändå vara "bundisen" och inte "godispåsen"?

Grattis till lillknoddan och lycka till! :D:D

Ni har naturligtvis rätt..:smirk:man vill ju inte vara godispåsen:rofl:

det bästa hon vet just för tillfället förutom allt gräs är att stå och gosa med mig eller/och Brisall...så himla mysigt att bli klappad och kliad!Tack för svaren:bow:

Vill du köpa din "lilla ögonstens" kärlek med mutor? Jag tror nog att du kan få hennes kärlek ändå.

En häst tycker det är skönt med en stark ledare som leder flocken och det är helt klart den rollen du ska ta, alltså inte rollen som godispåse, som någon annan här på forumet så fint uttryckte det.

Jag vill inte alls köpa/muta min häst..men vid vissa tillfällen kan det hjälpa..Naturligtvis är det lättare om hästen vill göra mig till lags för att den tycker om mig...:smirk:

Använd din röst! De flesta hästar kan göra vad som helst om man "lärt" in vissa små röstlägen/kommandon som berömmer dem. Min bebis kan bli alldeles till sig om man berömmer/gullar med honom :D

Det är sällan unghästar och föl äter sådant direkt. Hon vänjer sig om du fortsätter ge henne. Tycker absolut att du ska kunna ge henne godis som belöning om du vill, däremot aldrig som muta. Myten om att du får en nafsig häst genom det anser jag vara helt fel. Man ska kunna ge sin häst en godbit om man vill utan att den ska bli nafsig. Kan man inte det är du inte ledaren. Har tillämpat en godisbit efter att grimman satts på vid hämtning i hagen under loppet av 32 år med häst och aldrig haft en nafsig häst. Det är en fråga om på vems villkor det sker, hästen ska inte ta när den vill ha, du ska ge när du vill. Däremot så tycker jag att det är bökigt att ha med sig t.ex. äpplen odyl. men har alltid litet kraftfoder i fickan för att kunna förstärka berömmet utöver klapp och röst vid någon lyckad insats.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 686
Senast: moiran
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar