min häst går bara åt höger? hehe

K

knasan

Vi har ett litet gulligt problem min lilla häst och jag, som jag hoppas att ni kan hjälpa mej med! Hon går nämligen åt höger för det mesta! Ska förklara:
När vi rider inne på banan vill hon helst gå i vänster varv och trycka sej mot staketet. Hon kan något konstigt knep för att slingra sej ur alla hjälper, och gå ställd och böjd åt vilket håll som helst utan att för den skull gå åt det hållet om det inte passar fröken. Vad har jag missat?
Det är så lustigt, man känner nästan ingenting utan kan bara plötsligt notera att hästen är på väg åt höger fast det känns som om vi går åt vänster... och en gång på tio är det omvänt, att hon går åt vänster fast hon är ställd och böjd åt höger. En volt åt vänster blir fyrkantspåret, en volt åt höger blir en köttbulle.
Så detta är mycket tålamodsprövande, kan man säga! Rakställer jag hela ekipaget drar hon sej också åt höger, framdelen först, men med helt rak kropp.

En kiropraktor fixade henne för en månad sedan och sade att hon var ganska sned. Jag förstår att det kommer att ta lång tid innan musklerna är ikapp, men det känns inte som att det kan vara enda förklaringen, det stämmer liksom inte.
Jag sitter ganska mitt på och vi tränar med mikroskopiska hjälper och med balansen som A och O ganska bra. Känns JÄTTEFINT bortsett från detta problem. Befinner oss i början av utbildningstrappan, ingen skolning alls innan. Erkänner att vi börjat jobba med sökning till bettet samt sidförande skänkel först på sista tiden, så det är lite att fixa med där. Även vid arbete vid hand märks skillnad på hö-vä. Fick detta beteendet med köpet.

Nu har jag spetsat till formuleringarna lite, för enkelheten skull. Ofta går det bättre än så här, men detta återkommer hela tiden!

Jag vill ha många och varierande svar! Sanningen ligger kanske någonstans mittimellan alltihop!

Sv: min häst går bara åt höger? hehe

har du kollat sadeln??
vad sa kiropraktorn mera??
blir det mer behandligar?
hur är muskelaturen på hästen?

hur e hästen mot att bli bortstad, av/ på med täcken?

Jag tycker att du ska ta hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig med din sits, så att du kan bryta den onda cirkel som du och hästen troligen är inne i. Förmodligen placerar hon dig så att du förstärker hennes snedhet, som då blir värre så att det blir ännu svårare för dig att korrigera.

Det enklaste är om du hittar en tränare som är så stark i sin egen sits att han eller hon kan rikta upp hästen åt dig så att du sedan kan få sitta upp en snabbis och känna hur din häst känns när den är rak. Det är nämligen ganska troligt att det du upplever som att sitta mitt på inte är mitt på (vääääääldigt vanligt).

Dessutom är det fruktansvärt svårt att få till någon rakriktning när både hästen och ryttaren ska lära sig. Alltså mycket bättre om instruktören börjar med att rikta upp hästen.

En bra idé är att även du går till t ex en sjukgymnast och får kroppen genomgången så att du är säker på att du inte själv har några låsningar elelr andra grejer som gör att även du är sned (vilket de flesta människor är).

Hur som helst - snedhet är något man får arbeta med genom hela livet, både på sig själv och hästen. Det är fullt normalt. Och det är smart och en god investering att satsa på att få mycket hjälp i början!

Åh tack för svaren :love: , ska kommentera era frågor:

Kiropraktorn sade att hästen nu ska vara bra, och hon är onekligen bättre. När jag gjorde morotstricket sist var det skillnad på kanske ett par cm, dvs skönjbart.
Sadeln var det en mycket välrenommerad sadelutprovare som lade på henne i somras, han skulle aldrig riskera sitt rykte med lite slarv. Sadeln var obetydligt begagnad.
Hästen visar ingen som helst irritation vid massage (egenhändig enligt god litteratur) utom ibland vid hals/bog, som borde kunna förklaras med att jag ibland måste ta i en del med ledande tygeltag när vi rider ut i skogen för att inte vi ska gå åt fel håll. Visar ofta ogillande vid plötslig hantering runt sadelgjordstaden, har dukit upp nu i sommar. Annars kan man göra allt med henne och hon bara trivs!
Svårt att se musklerna på en fet teddybjörn... har iallafall aldrig märkt någon assymmetri, men jag är inget proffs.
Instruktör är en mycket god idé, det lär dock dröjja än några månader (typ feb-april) innan nästa kurs, vill lösa så mycket jag kan så länge.
Var hos en idrottmassös, mycket duktig, erfaren, välrenommerad och ambitiös, förra veckan och frågade om hon kan hitta någon snedhet hos mej. Hon rider också, så hon vet hur viktigt det är att man är rak. Men hon tyckte att jag var rak och inte heller behövde någon kiropraktor e.d.
Vet med mej att jag tidigare suttit lite skevt och skärpt till mej ordentligt, men det är naturligtvis svårt att veta hur pass bra jag lyckats. Tror det växlar lite. Känner jämt efter nu för tiden!!! ;) Förmodligen har hästen och jag hjälpt varandra snett i ett halvår.

Alltså: jag har redan tagit allt detta i beaktande och tror jag har rätat upp oss båda ganska bra under hösten. Men ändå räcker det inte och jag blir därför brydd! Jag vill höra alla tänkbara förklaringar och jag kommer inte att förkasta någon. Kanske är det flera orsaker i kombination, och jag kommer att få ta mej igenom dem en efter en under en längre tid, och så småningom återkomma till ovanstående frågor en gång till... osv... som en process.

Jag tror heller inte att det handlar om att hästen är envis eller "olydig", det stämmer liksom inte med resten av hästen. Däremot kanske hon har fått en bild av att på en ridbana ska man knalla runt i olika formationer som hon inte ser någon mening i. Ändå från början har denna häst verkligen brustit i det man kallar att "tänka framåt", ständigt kapabel att gå åt vilket håll som helst. I akademiskt verkar man inte träna framåttänkandet speciellt, men det är kanske det som fattas?

För att hjälpa er att hjälpa mej, ;) s.a.s., ska jag beskriva dagens träningspass:

Uppsittning och igångsättning. Jag rätar upp mej och oss och känner efter. Hon går rakställd, men drar sej åt höger. Testar att böja henne försiktigt åt höger. Blir köttbullevolter. Testar att driva upp tempot en smula, vissa hästar rätar då upp sej, men det brukar aldrig hjälpa på min! Känner efter att vi har gemensam balans och tyngdpunkt, känns tillfredställande. Trycker lätt med innerskänkeln och ger genast eftergift när hon svarar utåt. Tar kontakt med munnen och försöker så gott vi kan att lirka med inner och uppmuntra henne att söka sej till yttersidan av bettet, känns bättre än sist, detta har vi jobbat med först sista veckan. Tänker på att ge eftergift så fort hon svarar rätt. Tänker själv på att trampa ner i innerstigbygel och vända mej något i rörelseriktningen, i den mån det går utan att hästen ramlar inåt... Efterhand sisådär tio varv får jag ut henne mot staketet ett par varv, berömmer och ger långa tyglar, hon går nu RAKT fram.
Gör sedan om samma sak på en volt åt vänster, utmaningen ligger nu i att göra volten så liten som möjligt, samt att hon inte ska klistra kvar på fyrkantspåret när vi ska vända inåt banan igen. Märker att hon vill ta lite hängstöd på innersidan av bettet och ofta även yttersidan, när jag jobbar på samma sätt som ovan beskrivits. Försöker få henne att lossa lite i innersidan, ingen större framgång. Men vi har som sagt inte jobbat med detta förrän nu sista veckan. Hon tenderar lätt att bli förböjd och att utifrån det dra sej utåt från volten. Försöker vara så exakt jag kan i min hjälpgivning i varje mikrosekund, och märker att hon börjar svara/trivas bättre. Superkänslig häst, eller?! Lyckas hyggligt efter sisådär åtta varv.
Långa tyglar + beröm. Lite tölt på fyrkanten med tempoväxlingar. Räcker med att tänka vilken hastighet man vill ha, och kände att hon hade snäppet mer energi i tölten samt snäppet högre tempo än någonsin tidigare. Känns UNDERBART! I båda varven förekom det att hon tryckte sej mot staketet med framdelen snäppet innanför spåret, ni vet.
Halt, beröm, kel och klapp, och nu gör vi en liten fyrkant i skritt åt respektive håll, ca fem varv åt vardera hållet. Driver upp tempot till frisk skritt, hon såsar ofta annars. Hon svarar med snäppet mer spänst och lätthet än någonsin tidigare. I höger varv känner jag på skillnaden på rak och högerböjning. Hon försöker nu ett par gånger att dra sej utåt vänster ställd och böjd åt höger men är som vanligt betydligt lättare att korrigera åt detta hållet, händer inte heller lika ofta. Strävar efter att kunna tillsammans sträcka ut yttertygeln för att svänga, helt nytt för oss, men spännande. Hon går fint och allt stämmer bra efterhand.
Siktar in oss på en vändning igenom volten för varvbyte, brukar vara supersvårt att genomföra med enbart korrekt hjälpgivning och korrekt bjudning från hennes sida, men vi klarar nu av att inte kollidera med varandra! I vänster varv gör hon de första varven en liten knyck och en ansats att börja gå i riktning utefter fyrkanten när vi ska in på minifyrkanten. Överhuvudtaget är det svårare att få henne med mej inåt med hela kroppen i detta varv, hon går snällt men bjuder liksom inte riktigt på samma sätt. Inte lika tydlig skillnad på rak - sväng som åt andra hållet. Försöker lägga sej lite på bettet när jag försöker mjuka upp henne, något hon aldrig sysslat med annars! Liksom tidigare tänker jag noga på hur jag gör, på millimetern och mikrosekund exakt måste det vara för att passa damen. När hon snällt nog vänt inåt mot banans mitt från fyrkantspåret i vänster varv två gånger i rad på ett hyggligt sätt sitter jag av och det får vara bra för idag. Totalt tjugo minuter.

Alltså, detta är en väldigt känslig häst och det är jag bara tacksam för eftersom jag också är perfektionist. Ofta bjuder hon mej på underbara stunder av total samklang och balans! Som jag ständigt går och känner ett sug efter att få uppleva igen! :love:

När vi arbetar vid hand märks samma skillnad, böjd åt höger tenderar hon att tränga in på mej, böjd åt vänster tar hon ett par steg innan hon följer med mej inåt.

Mina idéer om förklaringar (som jag kommer ihåg just nu):
1. Musklerna är väldigt ojämna.
2. Min sits är fortfarande inte tillräckligt symmetrisk.
3. Vi har tidigare mest ridit med lösa tyglar och det har bara gjort henne mer osäker om vart vi är på väg, och hon har vant sej vid att ta saken lite i egna händer. Jag har liksom bara ridit med kroppen.
4. Kiropraktorn kanske skulle behöva komma en gång till?
5. Jag har slarvat med eftergiften när hon faktiskt gjort rätt.
6. Jag är själv lite mjäkig till karaktären och hästen behöver en tydligare vägvisning.

Idéer om bot (som jag kommer ihåg just nu):
a. Kanske skulle det ge henne bättre säkerhet i kursen om jag tränade på det vi precis påbörjat med, nämligen att hjälpa henne att söka sej TILL bettet och låta det vägleda hästen, vad vet jag, gör man så?
b. Rida helt enligt principen att rida igenom varje hjälp ordentligt så att hon fattar att jag menar det jag säger (samt eftergift förstås), och strunta i var på banan vi hamnat.
c. Bara arbeta utifrån det tillstånd vi för tillfället befinner oss och lira med millimetrar för att få henne att bjuda i önskad riktning. Eller mao utgå från den kärna av gemensam balans och tungdpunkt vi har.
d. Gymnastiserande och stärkande övningar. Har visst gjort allt det arbetet förgäves före kiropraktorn...
e. Arbeta med ökning/minskning av volten för skänkeln borde väl vara super.
f. Eller ska man tvinga hästen att ta den väg ryttaren tänkt med vilka som helst medel (ledande tygeltag, förstärkta skänklar, låta hästen gå förböjd hellre än åt fel håll... ) bara för att visa vem som bestämmer? Tror jag inte på!!! Och fungerar dåligt när jag provat! Då lär sej ju hästen fel reaktioner på hjälperna, eller hur?
g. Kanske borde hästen tränas i att tänka framåt, så som man brukar snacka om att unghästar måste lära sej först, men hur gör man då?

Det är allt jag kommer på för tillfället, oj vad långt det blev :o och självutlämnande :crazy: men jag är förbryllad :confused: och vill höra vilka förklaringar och lösningar som ni andra AR-sinnade skulle anse vara rimliga! Hoppas verkligen på fler svar!!!

Några frågor,
-Böjer hon sig ordentligt på den lilla volten åt höger? Ser du innerhöften komma fram och känner att bogen inte kommer mot dig.
-Känns det som om hon faller inåt och tränger mot dig på den lilla volten?

Får intrycket att hon kan vara låst i vänstersidan och hellre går i en slags slutaposition samtidigt som hon skjuter sig utåt då hon går i vänster varv. Att vä bak är så svagt/svårt att träda in under tyngdpunkten med att hon inte orkar hålla sig kvar på voltspåret.

-Går det att flytta baken utåt i vä varv? Öppna?
-Följer hon hjälperna inåt åt vä om du vill vända igenom volten?

Det låter som om det är lite till att göra innan hon är rak. Men det kan ju sitta i vanan och nervsystemet oxå att hon har svårt att hitta rakriktningen. Det behövs byggas några nya broar i hjärnan och kroppen efter att ha rört sig så snett som hon gjort.

Som sagt av någon annan, det vore nog bra om en duktig ryttare sitter upp/testar från marken och går igenom grundläggande övningar och kommer igenom lite spärrar.

Det är urvårt att lokalisera problemen i sin häst om den dessutom är så rörlig åt alla möjliga håll som du säger. Det blir ett virrvarr av intryck från hästen då den inte hittar stabiliteten.

Du är ju van vid det sneda. Kul förresten att höra från fler i samma båt. -Jag menar sadel..

Hur är de med alla benen? Går de på rälsen? Låter som att tåget spårar ur ibland?! ;) När du rider i de varvet hon faller inåt åt hur gör hon med bogarna då? "padlar" hon med ytter så att de liksom hamnar nästan framför de andra frambenet, förstår du hur jag menar? :angel: I andra varvet, där hon trycker utåt hur är de med ytterbogen där? Har hon glömt den utanför rälsen, går den liksom rakt fram? Antar att du har en isis eftersom du skrev tölt :D Var på en kurs en gång och såg just en häst(isis) som gör så att den "paddlar" med ytterfram och bara faller mer och mer in. Hon fick rida på en volt och påminna sin häst om ytterbogen genom att fånga up den liksom...... Bara en fundering...........

Precis som både Nitus och SnigelEffekt är inne på, fundera på hur hon faller ut... Du kan ju testa om det här funkar, annars kan det behövas något annat: Om hon faller ut med baken, så korrigera med slutahjälper (ytterskänkel o innertygel som indirekt mot bogen), samma sak om hon faller in med bogen - alltså rör sig i öppnaliknande position. Faller hon ut med bogen, eller in med baken (rör sig i slutaliknande position), så korrigera med öppnahjälper (innerskänkel och yttertygel som indirekt mot bogen). Försök att samtidigt behålla böjningen. Även fast du inte börjat med öppna och sluta så brukar många hästar förstå vad man menar genom att korrigera med dessa hjälper. Och det kanske kan kännas jätteskevt att använda innerskänkel när hästen faller utåt (med bogen), men det handlar om att aktivera innerbak som då slutat bära.
Hoppas du hittar något sätt som fungerar!

:bump: :bump: :bump:

Underbart med all välmenad respons! Ni kan så mycket mer än lilla jag och jag vet att här på buke finns många rysligt skickliga ryttare... Ska nedan ta itu med era kommentarer, ska bli riktigt roligt!

nitus skrev:
Några frågor,
-Böjer hon sig ordentligt på den lilla volten åt höger? Ser du innerhöften komma fram och känner att bogen inte kommer mot dig.
-Känns det som om hon faller inåt och tränger mot dig på den lilla volten?

Hehe, det är inte för inte jag kallar mej knasan, det är vad min lilla pålla får heta ibland... Hm, såhär: Låter jag henne vara känns det som att hon drar sej åt höger med framvagnen före, bakdelen kommer lite efter så i förlängningen skulle det bli en förstorad skrittpiruett, fast ekipaget är helt rakaställda (vad jag vet...). Detta är vad varje ridtur börjar med. De sista träningspassen har jag provat att attackera detta med att lirka upp höger tygel så att hon ska böja sej lite mer i rörelseriktningen. Efter sisådär åtta varv går hon fint och t o m låter sej föras utåt för innerskänkeln! Då känns det som att böjningen är jämn och går genom hela kroppen, men jag har hittills aldrig fått henne att skritta elastiskt, utan hon väljer själv en något såsig och mycket stapplig skritt. I högervarvet tolerar hon att jag driver in lite energi så vi får iallafall lite stuns i det hela. På fyrkantsvolt är det tydlig skillnad på raksträcka och böjning i svängen, jag kan också förbereda varje sväng med ett-två steg öppna utan vidare. Tidigare i höst har jag haft jättesvårt att ens fixa detta, när jag försökt ta ledningen i högersvängen har jag fått tillåta en liten köttbullevolt för att huvudet överhuvudtaget ska komma före bogarna.
Så svar på frågan: Hon tuffar gärna på med höger bog före allt annat i alla lägen, förr var det mer tydligt, nu mer sofistikerat. Känns absolut som att hon faller inåt och tränger mot mig på den lilla volten! Men att det nu när jag skärpt mej blivit bättre, enligt ovan.
Men däremot i vänstervarv får jag inte med mej henne alls på det sättet, vågar inte driva, kan inte göra öppnor för då hoppar bogen före ut och baken stannar kvar inne, andra stunder hänger hon på innertygeln och antingen hänger på eller skippar yttertygeln helt. Mycket besvärligt och känns som att balansera på slak lina.

nitus skrev:
Får intrycket att hon kan vara låst i vänstersidan och hellre går i en slags slutaposition samtidigt som hon skjuter sig utåt då hon går i vänster varv. Att vä bak är så svagt/svårt att träda in under tyngdpunkten med att hon inte orkar hålla sig kvar på voltspåret. ..

Just en sådan där proffsig förklaring som jag gärna vill ha! Faktum är att kiropraktorn sade att det var på vänster sida som hennes skevheter satt, och instruktören på den enda kurs jag varit på med min häst hittills påpekade att hon var svagast i vänster. I förra inlägget (som var alldeles för långt) skrev jag aldrig att hon förut brukade gå något bananböjd i kroppen åt vänster, ända tills jag i september arbetade henne enbart vid hand i flera veckor. När jag åter satt upp hade jag fått en häst som ger härlig eftergift i nacken och hon har aldrig bananböjt sej mer, MEN det var DÅ hon började att gå åt höger!!!

nitus skrev:
-Går det att flytta baken utåt i vä varv? Öppna?
-Följer hon hjälperna inåt åt vä om du vill vända igenom volten?..

Följer hon hjälperna inåt åt vä om jag vill vända genom volten... (höhö, skämtar du?) Mja, det är jättesvårt, JÄTTESVÅRT, hon kortar ihop halsens vänstra sida, tar snällt ett steg åt vänster och sedan kastar hon ut höger bog på spåret igen! Detta upprepar sej gång på gång på gång när jag vill in på en volt från fyrkanten i vänster varv. Bra att du hjälper mej att reda ut huruvida hon gör så av psykologiska eller fysiologiska skäl. Man känner sej så maktlös! Måste ta till högerskänkeln och ännu kortare innertygel för att få in henne i vänstersvängen, och då undrar jag vart det akademiska tog vägen... Även efter mycket lirkande på volt, och hon blivit införstådd med att vi brukar volta nuförtiden, tränger hon utåt höger med bogen före titt som tätt, eventuellt hänger i innertygeln och skippar kontakten med yttertygeln.
Har ej provat att flytta baken utåt separat. Öppna, visst, som ett rinnade vatten, blir hyggligt när jag beställt dom och som en vikning när hon bestämmer.

nitus skrev:
Det låter som om det är lite till att göra innan hon är rak. Men det kan ju sitta i vanan och nervsystemet oxå att hon har svårt att hitta rakriktningen. Det behövs byggas några nya broar i hjärnan och kroppen efter att ha rört sig så snett som hon gjort.

Ja, det förstår jag ju, att det ibland kan sitta kvar länge i nervsystemet om hästen gått länge med en skevhet. Det finns ingen möjlighet att få klarhet i hur länge hon gått med den, så det kan sitta djupt. Därför ber jag en extra bön för att få tips hur jag ska kunna hjälpa min lilla häst att bygga nya broar. Det är kanske omöjligt att säga vad som är neurologiskt (=vanas makt) och vad som är fysionomiskt (=muskelsvaghet). Kanske går det alltid helt hand i hand?

nitus skrev:
Som sagt av någon annan, det vore nog bra om en duktig ryttare sitter upp/testar från marken och går igenom grundläggande övningar och kommer igenom lite spärrar..

Mycket bra idé (som allt annat du sagt), men jag känner ingen härikring som rider akademiskt på gångartshäst, de jag känner rider modernt, dvs driv och stöd på bettet etc. Någon här som är intresserad av att hälsa på mej??? Västra södra sverige? Vi AR bör ju hålla ihop, vi kan lära varandra mycket mellan kurserna också!!!

nitus skrev:
Det är urvårt att lokalisera problemen i sin häst om den dessutom är så rörlig åt alla möjliga håll som du säger. Det blir ett virrvarr av intryck från hästen då den inte hittar stabiliteten.

Du är ju van vid det sneda. Kul förresten att höra från fler i samma båt. -Jag menar sadel..

Ja, och dessutom har ju jag själv hunnit vänja mej vid att det alltid rör sej lite åt alla möjliga håll under mej, tänk vad man vänjer sej!!! Denna hästen har iallafall ingen "rakt fram" som utgångsläge... och jag har vant mej vid att följa med hit och dit utan att tänka på det, så tolerant man har blivit.... :crazy:

Allting ovan ska tilläggas att IBLAND gäller det spegelvända!!! Ja, så här: "felen" kan hon göra i båda varv, men det rätta sitter väldigt hårt inne i vänstervarv, är betydligt lättare i höger...

SnigelEffekt skrev:
Hur är de med alla benen? Går de på rälsen? Låter som att tåget spårar ur ibland?! ;) När du rider i de varvet hon faller inåt åt hur gör hon med bogarna då? "padlar" hon med ytter så att de liksom hamnar nästan framför de andra frambenet, förstår du hur jag menar? :angel: I andra varvet, där hon trycker utåt hur är de med ytterbogen där? Har hon glömt den utanför rälsen, går den liksom rakt fram? Antar att du har en isis eftersom du skrev tölt :D Var på en kurs en gång och såg just en häst(isis) som gör så att den "paddlar" med ytterfram och bara faller mer och mer in. Hon fick rida på en volt och påminna sin häst om ytterbogen genom att fånga up den liksom...... Bara en fundering...........

Kul uttryckt! Ja visst spårar tåget ur! När vi rider riktigt skärpt tror jag att det ser ut som att bakbenen går i frambenens spår i det stora hela, och i högervarv kan det kännas rätt bra när det går som bäst, men i vänstervarv känns det som att hon har lätt för att spåra ur, och det finns inget annat än löst att hålla i, och rätt som det är gör hon en liten knyck, förkortning med hela kroppen, och så hoppar framvagnen av spåret ut mot höger. Och bakvagnen efter. Då har jag plötsligt inte ens något löst att hålla i... Hon kan dock göra denna knyck även spegelvänt, dvs i höger varv, men mer sällan och är betydligt lättare att korrigera.
Är detta ren olydnad och varför??? :confused:
Njae, när vi går i höger varv, som hon ju vill själv, tycker jag att höger ben går före allt annat. Volten måste bli minimal ibland för att det inte ska kännas som att högerbog drar lasset.
Jag har alltid tyckt att denna häst tycks ta sej fram medelst höger framben! Fast det blivit mer sofistikerat nu. I våras när vi red rakt fram kunde hon plötsligt slänga iväg högerbenet (och ibland även vänster) åt sidan och häva hela ekipaget över det!!! :smirk: Då hade jag inte en susning om hur jag skulle göra, iallafall en susning har jag numera.
Ja, jag hör hur allt låter! :D Ja, det känns som att jag måste börja varje träningspass med ett antal varv på volten för att visa henne hur hon ska göra. Gjorde så idag, och: :love: min lilla pålla och jag klarade därefter av både åttvolter och spiralvolter i båda varv! Ingen uppvisningsklass, men hon VAR MED på noterna i tanken!
Jättehärlig förklaring Snigeleffekt! PS. visst är det isis... :love:

Ardnas skrev:
Precis som både Nitus och SnigelEffekt är inne på, fundera på hur hon faller ut... Du kan ju testa om det här funkar, annars kan det behövas något annat: Om hon faller ut med baken, så korrigera med slutahjälper (ytterskänkel o innertygel som indirekt mot bogen), samma sak om hon faller in med bogen - alltså rör sig i öppnaliknande position. Faller hon ut med bogen, eller in med baken (rör sig i slutaliknande position), så korrigera med öppnahjälper (innerskänkel och yttertygel som indirekt mot bogen). Försök att samtidigt behålla böjningen. Även fast du inte börjat med öppna och sluta så brukar många hästar förstå vad man menar genom att korrigera med dessa hjälper. Och det kanske kan kännas jätteskevt att använda innerskänkel när hästen faller utåt (med bogen), men det handlar om att aktivera innerbak som då slutat bära.
Hoppas du hittar något sätt som fungerar!

Ojoj, det här får jag läsa flera gånger... Ska börja med att berätta att vi gör öppnor med lätthet, på tre och fyra spår, i skritt och ibland några steg i tölt. Vågar dock inte påstå något om kvaliteten. Slutor är helt omöjligt, och instruktören på kursen jag var på tidigare sade att min häst är alltför stel och kommer att vara det flera månader till. Vi tränar dock på öka/minska volten. Hela tiden är det mest högerskänkel jag behöver föra med utåt resp inåt, vänsterskänkeln behöver jag nästan bara tänka på så låter hon sej föras.
Såvitt jag kan känna faller hon aldrig ut med baken. Nu ska vi se så det blir rätt... Jo så här gör hon, och detta alternativ hittar jag inte i ditt inlägg, hon går utåt i öppnalinande position. Eller mao viker sej på mitten och drar iväg med bogen före. Åt höger. Man kan säga att baken halkar efter kortaste vägen. Jag har provat några gånger att då busa lite med henne och se om jag inte kan putta in baken så den kommer före, dvs lura in henne i en sluta, och då har det blivit tvärnit, och mer minns jag inte just nu, mer än att jag inte tyckte att det var till hjälp. Jag fick iallafall inte in henne på rätt spår med den metoden. Men ska absolut prova att trycka till med innerskänkeln nästa gång, det ska bli SÅ intressant!
Förstår din tanke med motsatta hjälper, har tänkt så själv, men kan inte komma på hur jag ska implementera det, tycker att bakdelen går hyggligt i framdelens spår när vi väl är överens om vart vi ska gå. Men det är just vart vi ska gå som är lite svårt att bli överens om.

Mycket bra förslag att trycka till med vänsterskänkel, av allt att döma som här dryftats är det förstås vänster bakben som slarvar. Ska bli intressant att se vad hon tycker om det imorgon, jag har hittills inte tyckt att jag behövt vänsterskänkeln alls nästan eftersom hon tryckt sej åt höger jämt, och det har jag hela tiden korrigerat med högerskänkeln till leda.

Ardnas - rätta till mej om jag inte uppfattat ditt budskap!!!

Ska jag våga mej på en sammanfattning för att bena ut det hela, det blir för krångligt för er annars med all text.

Mycket pekar på att vänsterbak är svagare än jag någonsin trodde! Man kan ibland hjälpa hästen genom att trycka till med vänsterskänkeln. Vill veta vilka övningar jag ska koncentrera mej på!

Det verkar också som att hon fortfarande styr sej med högerfram.

Vi vet inte vad som beror på att hästen inte har vant sej muskulärt resp neurologiskt efter kiropraktorn. Är väl båda delar. Jag vill gärna veta vilka träningsmetoder det kan finnas för att snabba på processen.

Fortfarande håller jag det öppet att hästen helt enkelt tänker självständigt, den är snäll och jättelydig annars, men den kanske inte känner sej trygg med min hjälpgivning. Hon är ju väldigt känslig och blir lätt förvirrad när hon inte förstår. Jag har hygglig koordination, självkontroll, sitter väldigt still och är avslappnad, men har inte använt tyglarna så mycket. Hon behöver kanske det mentala stödet/den vägledning bettet kan ge. Vill höra vad ni tycker om den teorin.

Hon tror kanske att man måste klistra sej vid staketet i vänster varv och vända tillbaka i höger varv... som en liten delförklaring isåfall.

Intressant att höra att det finns hästar som paddlar sej fram med bogarna först, då är min en sådan... :o

Tendensen sista veckorna har varit god. Jag har alltid varit skitnoga med balansen/tyngpunkten och det känns som att jag har hela hästen rakt under mej. Nu när jag tagit tyglarna går hon i den riktning jag tänkt rätt bra men med dragningar åt höger för det mesta. Ibland krymper hon dock ihop kroppen med en knyck och hoppar av spåret.

Tack så hemskt mycket för allt engagemang och hjälp att tänka klart! Hoppas på mer kloka ord!
Ska testa lite imorgon!

Vad händer om du longerar? Såg att du jobbat från marken en del?! Jag hade nog fortsatt att prova lite med de. När jag började från marken med min så stog jag bara stilla och bad honom sänka huvudet. Sen "ställde" jag honom och petade på punkten på halsen så att de "gungade" i höften. Efter de så bad jag honom från böjningen i stillastående att gå framåt utan att luta sig på mig eller tappa ytter bog för mycket(reglera med tyglen mot halsen så den blir "uppfångad"). Sen gick vi ut på rakt spår i böjning och sen jobbade vi med skolorna och sen gick vi upp i trav. Låter som att de gick jättefort :D Aja, tänkte bara att de kanske kunde vara nåt? Annars så när jag rider och min häst glömmer ytterbogen så vinklar jag ner spiran :angel: och petar med den på bogen tills han hämtar in den.... Va kul att ni gör framsteg! :)

Nu var det jag som fick läsa ditt inlägg flera gånger.. :p

Hon går alltså utåt i öppna?? Nu får jag lite svårt att tänka framför datorn, skulle behövt en pålle att känna efter på, men det känns väldigt knepigt... Vad pysslar din pålla med? :p På något sätt måste hon alltså vika sig, hon måste vara väldigt slingrig... Instruktör så snabbt som möjligt vore nog bra ide, så att någon får se i verkligheten vad som händer.

Du kan ju testa med vänsterskänkel i vänster varv när hon drar sig utåt och se vad som händer... Annars är jag nog nästan benägen att säga att du måste börja jobba med "mentala väggar". Vi säger att du jobbar för hand, tänk då helt enkelt dit en vägg på utsidan av volten. Du ska alltså inte tänka "dit får vi inte gå" utan det ska helt enkelt inte finnas att hon överhuvudtaget kan gå dit. Det är faktiskt ganska fascinerande hur mycket enbart fokus kan påverka! Du får göra upp hur volten ser ut i huvudet och sedan stannar du på den, så att du är stabil och hon får börja anpassa sig efter dig istället för tvärtom. Om hon börjar dra iväg så är det jätteviktigt att du stannar kvar på din volt - först stänger du för vägen utåt med yttertygeln (du kan förstärka den genom att lägga handen på mankens yttersida, och vända in henne), nästa steg är att stanna upp en kort sekund och låta hästen ta ett steg "runt" dig så att ni kommer in på rätt volt igen(har lite svårt att beskriva, men testa själv så tror jag du förstår hur jag menar) och sist så får du stanna helt och låta hästen göra vad den vill men du står kvar på din volt (hon kan alltså inte komma bort från volten).

Om inte finliret fungerar, så kan det faktiskt handla om att bryta ett mönster, genom att du är mittpunkten och hon får anpassa sig efter dig istället för tvärtom. Alltså inte genom vilka hjälper som helst, men lyssnar hon inte på yttertygeln mot bogen så kan man måste stanna upp och börja om, istället för att låta henne flyta iväg.

Över lag, så tycker jag att det är en bra ide att stanna och sen börja om, när en hjälp inte fungerar. Dels bryter man ett mönster, dels så får hästen hitta tappad balans igen och dels får ryttaren en chans att ta ett djupt andetag och tänka på vad man gör och fokusera sig igen.

Tänk också på hur du använder dina axlar när du jobbar för hand. Det blir ofta ett konstant avstånd mellan din främre axel och hästens huvud, om du flyttar din axel närmare hästens huvud så flyttar den det utåt och man kan kalla det att stänga för med axeln, används t.ex. vid sluta. Om du flyttar din axel bort från hästens huvud så följer (oftast) hästen med in med huvudet, kan kallas för att öppna upp vägen och används ofta vid öppna. När din häst drar utåt så ta din axel lite inåt och se till att det inte är du som stänger för vägen.

Testa att longera och se vad som händer då! Tänk bara på att du är mittpunkten och ska stå lika stilla som en pilar... :)

TACK :love: :love: :love: allihopa för alla svar! Har testat vad ni sagt idag! Ska beskriva när jag ätit. Måste bara kommentera...

Ardnas skrev:
Vad pysslar din pålla med? :p På något sätt måste hon alltså vika sig, hon måste vara väldigt slingrig... ... :)

...väldigt slingrig... ...väldigt slingrig... ...väldigt slingrig... ...väldigt slingrig...
:o :o = häst+ryttare som känner sej väldigt träffade

Jag har inte läst alla inläggen men jag känner absolut igen mig och kan meddela att jag hade en häst som just bara gick åt höger under lång tid. Tills jag läste en tråd här om att stärka diagonalerna i klättring. Då hade jag tur att ha hästen uppstallad nära en nerlagd slalombacke så jag hade ett effektivt redskap. I vilket fall så gick övningen ut på att låta hästen först falla åt höger och sedan drivas diagonalt åt vänster i uppförsbacke. Första gångerna är det viktigt att avsluta serien åt höger för att inte överanstränga den svaga diagonalen. Det var trögt i början men gick lättare och lättare, jag gjorde det minst en gång i veckan.

Innan dess hade vi ramlat i diket två gånger för att hon hela tiden drog åt höger. Det finns fortfarande kvar och symptom finns men det är betydligt mindre och numera klarar hon att vara kvar och utföra både öppna och sluta i volten, både i skritt och trav utan att "spåra ur", jag hinner och hon orkar räta upp sig. På henne låg svansen tydligt åt vänster förut, men nu är den rakare, jag tror hon kompenserade där.

Ja, det låter ungefär som jag gjort innan. Du har nog rätt, det skulle göra stor nytta att börja från början igen. Har just nu bara koncentrerat mej på ridteknik medan jag är varm i kläderna sas.

Har arbetat mycket från marken innan i alla möjliga olika former för att ge min häst en bra grund, och så kommer en kiropraktor och knickedickar litegrand och så är allt arbete förgäves och tom till skada!!! :smirk: Är dessutom för tillfället trött på att stå på mina egna ben, har stått bredvid hästen till leda, men, men, nya tag gör säkert susen!! ;)
Tack! :love:

Oj, vad intressant! Ja, något backliknande ska jag iallafall kunna hitta härikring tror jag. Annars är väl en lutning bättre än inget! TACK för ett kul tips!

Nu har jag läst ganska fort o kanske missat nåt.
Men jag har mer funderingar att tillägga! ;)

Jag tycker att det låter som om hästen fortfarande har en låsning i vänster sida. Kiropraktorn rättade förmodligen till skevheten i bäckenet/ryggen men musklerna kan fortfarande vara i kramptillstånd och inte tillåta att hon länger ut sin vänstra sida helt. För det låter inte som om problemet kommer ifrån nacken..

Höger varv känns då stabilt då du använder inner skänkel då hon har en inbyggd "vägg" i sin yttre kroppshalva. Det går inte att vingla åt det hållet!

Testa skillnad i ömhet/hårdhet över länderna!

En öppna kan hon fuska sig igenom och gå mer i en skänkelvikning och trampa förbi tyngpunkten. (öppnan i vä varv tror jag inte alls är en öppna då hon faller ut sådär)
Slutan däremot kräver mer av smidighet då ytter ländparti ska längas och ytter baks muskulatur sträckas ut då benet träder in mot tyngspunkten.
Där tar det stopp helt alltså!

På min problematiska arab med liknande symptom tränade vi att vända igenom volten... Skitsvårt var det! Men hon fick in känslan av att söka sig inåt och då få belöning i form av att gå i lätta varvet. :idea:
I varje vändning måste ju vä bak bära upp för att komma runt. Noga med avslappningen och böjningen i vändningen så hon inte bara trampar runt med frambenen och vrider runt inner bak..

Det kan behövas en ordentlig hjälp med inner skänkel för att få inner bak mer på plats och sedan fookuseera inåååt... och vända. Följa böjningens riktning alltså. Lägger du till ytterskänkeln riskerar du att hon rätar ut sig. :crazy:

Det vänstra bak behöver du nog väggen för att komma åt. Annars kan hon falla iväg i sidled och det sliter att röra sig så under lång tid!
Träna kanske från marken för att underlätta för henne och ta korta korta steg. (utan att korta av halsen!!) Då blir det lättare att göra rätt. Sträcka ut kan hon få göra mellan övningarna in på en volt något varv. -För att igen tänka inåt runt inner bak.
Gör öppna med tydlig böjning för att hon inte bara ska gå i skänkelvikning.
Min ena vill falla ifrån mig i öppnan från marken i ena varvet och skiter i yttertygeln då... Så då går jag baklänges framför hästen en bit innanför spåret och petar med spöt i skänkelläget. Min position bromsar upp honom och spöet är så tydligt att han snabbt kliver in med inner bak och i och med det bromsar sig själv.....

Du kan få en aha upplevelse om du tränar målmedvetet på det problemet som du gör och tar ut någon terapeut som får loss spänningarna. Om det hjälpt kommer ju motståndet att vara borta och du får mer omedelbara svar på om du gör rätt!

Då min arab var som svagast och sämst (lite för uträknande ibland oxå..) blev hon som förbytt då jag tänkte tanken "byta varv". Signalen att gå över i vä varv fick henne att kasta sig bakåt ett par gånger... Å så farligt ont bör hon inte ha haft.. Men blockeringen var nog så stor i både kropp och hjärna att det kändes som en omöjlighet att klara av att gå i det varvet... :cry:

Prova på och skriv mera!! Kul att läsa!!

Ardnas skrev:
Nu var det jag som fick läsa ditt inlägg flera gånger.. :p

Hon går alltså utåt i öppna?? Nu får jag lite svårt att tänka framför datorn, skulle behövt en pålle att känna efter på, men det känns väldigt knepigt... Vad pysslar din pålla med? :p På något sätt måste hon alltså vika sig, hon måste vara väldigt slingrig... Instruktör så snabbt som möjligt vore nog bra ide, så att någon får se i verkligheten vad som händer.

Ja, alltså viker sej i >-form, bogen före allt annat. Enstaka gång <-form.
Kan en vanlig intruktör fungera så länge, eller blir det alldeles fel då? Vi har en som kommer hit nästan varje vecka. Har ridit innan för henne, men hon anpassar sej inte alls efter de akademiska principerna eller till gångartshästar, är annars mycket duktig och omtyckt.
Ja, just det - jag undrar också vad min pålla sysslar med, tror problemet har flera bottnar. Och vad sysslar jag med, själv? :o

Ardnas skrev:
Du kan ju testa med vänsterskänkel i vänster varv när hon drar sig utåt och se vad som händer...

Laborerade med vänsterskänkeln idag! Vet vad det får för effekt? Hästen skjuter ut sin högerbog ytterligare! Både när hon är vänster- och högerböjd. Red på volt i skritt i 20 minuter med en känsla av att bogen var till höger om spåret i båda varven. Sedan började hon spåra. Testade då återigen med vänster skänkel och då reagerade hon riktigt några gånger i båda varven, blandat med fel. Detta var i samband med att jag arbetade med öka/minska volten för skänklarna. Tror det är en bra övning för oss. Men i vänstervarv måste jag hålla tyglarna en dm kortare än i höger varv, hon kortar in halsen så! Är det skadligt för den fortsatta utvecklingen?

Ardnas skrev:
Annars är jag nog nästan benägen att säga att du måste börja jobba med "mentala väggar". Vi säger att du jobbar för hand, tänk då helt enkelt dit en vägg på utsidan av volten. Du ska alltså inte tänka "dit får vi inte gå" utan det ska helt enkelt inte finnas att hon överhuvudtaget kan gå dit. Det är faktiskt ganska fascinerande hur mycket enbart fokus kan påverka! Du får göra upp hur volten ser ut i huvudet och sedan stannar du på den, så att du är stabil och hon får börja anpassa sig efter dig istället för tvärtom. Om hon börjar dra iväg så är det jätteviktigt att du stannar kvar på din volt - först stänger du för vägen utåt med yttertygeln (du kan förstärka den genom att lägga handen på mankens yttersida, och vända in henne), nästa steg är att stanna upp en kort sekund och låta hästen ta ett steg "runt" dig så att ni kommer in på rätt volt igen(har lite svårt att beskriva, men testa själv så tror jag du förstår hur jag menar) och sist så får du stanna helt och låta hästen göra vad den vill men du står kvar på din volt (hon kan alltså inte komma bort från volten).

Ja, att planera vägen mer absolut, det har jag nog varit riktigt dålig på! :o Har mest jobbat genom att ge eftergift när rätt reaktion kommer, och då har vi hamnat den vägen vi hamnat. Eller så har jag ofta bara suttit och väntat ut henne, det är visst alldeles fel metod! :crazy:
När jag ridit för instruktör har hon gått den vägen jag tänkt, så det ligger nog jättemycket i det mentala... tack för påpekandet! Jag ska nog klara av att vara stabil. Hon brukar vara väldigt följsam från marken. Ska ta med instruktionen till stallet och se vad jag kan göra. Men när jag lägger yttertygeln mot halsen - blir det inte ett bakåtriktat tygeltag i munnen då? Eller det gör inget? Blir den inte felställd då? Har alltid undrat, faktiskt.
Går det lika bra med tömkörning på volt? Repgrimma + rep? Tränsbett med ridtygel vid hand? Vad jag vill?

Ardnas skrev:
Om inte finliret fungerar, så kan det faktiskt handla om att bryta ett mönster, genom att du är mittpunkten och hon får anpassa sig efter dig istället för tvärtom. Alltså inte genom vilka hjälper som helst, men lyssnar hon inte på yttertygeln mot bogen så kan man måste stanna upp och börja om, istället för att låta henne flyta iväg.

Över lag, så tycker jag att det är en bra ide att stanna och sen börja om, när en hjälp inte fungerar. Dels bryter man ett mönster, dels så får hästen hitta tappad balans igen och dels får ryttaren en chans att ta ett djupt andetag och tänka på vad man gör och fokusera sig igen.

Yes, sir! Inser fakta!!!

Ardnas skrev:
Tänk också på hur du använder dina axlar när du jobbar för hand. Det blir ofta ett konstant avstånd mellan din främre axel och hästens huvud, om du flyttar din axel närmare hästens huvud så flyttar den det utåt och man kan kalla det att stänga för med axeln, används t.ex. vid sluta. Om du flyttar din axel bort från hästens huvud så följer (oftast) hästen med in med huvudet, kan kallas för att öppna upp vägen och används ofta vid öppna. När din häst drar utåt så ta din axel lite inåt och se till att det inte är du som stänger för vägen.

Tack för påpekandet, har alltid bara låtit axlarna hänga med, ska tänka mer på dem...

Ardnas skrev:
Testa att longera och se vad som händer då! Tänk bara på att du är mittpunkten och ska stå lika stilla som en pilar... :)

Mja, longering ger oss inget. Disciplin- och kommunikationsmässigt kan vi det perfekt, men däremot har hon låtit bakbenen släpa efter sej mer och mer.

Sammanfattningsvis ska jag alltså backa tillbaks till marknivå. "Börja om från början, börja om på nytt..." :angel: Vilka övningar ska jag rikta in mej på och vad ska jag tänka på, eller räcker det med det vanliga (+instruktionerna ovan)? Verkar ju vara vänster bak som sladdar efter och höger fram som ror skeppet.
Hoppas du vill svara på frågorna, fast de är inflätade. Hoppas ni orkar läsa all text!
När jag red på ridbanan idag var hon extremt klistrig mot staketet i vänstervarvet, fick antingen skita i det eller forcera genom att korta innertygeln så mycket att hon blev förböjd bakom ganaschen. Massor av eftergift förstås när hon gick inåt mitten. Men det är ju inte så jag vill jobba. :(

Numera vet jag att man ska börja en ny häst med att låta den kollas av equiterapeut/kiropraktor m fl, visste inte det innan....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
544
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka