min häst går bara åt höger? hehe

Sv: min häst går bara åt höger? hehe

Åh, vad roligt att du tycker att det är kul att läsa! :love: Jag gör ju generalfelet att skriva ALLDELES för mycket, det orkar ju ingen normal människa med! :smirk: Men nu har jag ju beskrivit så mycket att det räcker med kortare inlägg i fortsättningen.

nitus skrev:
Nu har jag läst ganska fort o kanske missat nåt.
Men jag har mer funderingar att tillägga! ;)

Jag tycker att det låter som om hästen fortfarande har en låsning i vänster sida. Kiropraktorn rättade förmodligen till skevheten i bäckenet/ryggen men musklerna kan fortfarande vara i kramptillstånd och inte tillåta att hon länger ut sin vänstra sida helt. För det låter inte som om problemet kommer ifrån nacken..

Höger varv känns då stabilt då du använder inner skänkel då hon har en inbyggd "vägg" i sin yttre kroppshalva. Det går inte att vingla åt det hållet!

Testa skillnad i ömhet/hårdhet över länderna!!!

Masserade pållen ikväll för att veta vad jag skulle svara om frågan kom upp. Jag tar i ganska hårt, fast man inte ska det :o ,
men antingen reagerade hon inte alls på någonting och var bara lite förvånad när jag tog de första tagen, eller så reagerade hon pyttelite vid höftknölarna, pyttelite. Gjorde morotstricket igen, hon når till höftknölen med mulen åt båda håll. Kanske 2 cm kortare på högersidan. Hon har alltid varit väldigt avslappnad i muskulaturen, jag har alltid masserat henne massor, inga knutor alls, bara ibland lite irriterad vid hals/bog/sadelgjordstad, övergående. Tryckte faktiskt extra på länden - ingen reaktion. Räcker detta som indikation på att hon inte behöver ny behandling, eller ska jag fortfarande ha det i åtanke? Ja, hon var ju inte öm före kiropraktorn heller, förstås, fast han sade att hon var skitsned och säkert hade haft ont. Hm...
Ja, ibland får hon för sej att försöka ta överhanden och traska iväg åt vänster fast hon är böjd åt höger, skulle det vara ett bevis på at hon INTE har en fysiologisk vägg, som du beskriver. Alltså att hon kan vingla iväg utåt (fast det känns som bestämd egensinnighet, knappast vingligt alls). < -form. Dock väldigt lätt att korrigera, använder ju vänsterskänkeln väldigt sällan! :smirk: Vad tror du? Kiropraktor i repris? Eller räcker förklaringen att musklerna fortfarande är lite svaga/stela så länge?

nitus skrev:
En öppna kan hon fuska sig igenom och gå mer i en skänkelvikning och trampa förbi tyngpunkten. (öppnan i vä varv tror jag inte alls är en öppna då hon faller ut sådär)
Slutan däremot kräver mer av smidighet då ytter ländparti ska längas och ytter baks muskulatur sträckas ut då benet träder in mot tyngspunkten.
Där tar det stopp helt alltså!

Åh, vad klarsynt du är! (öppnan är ingen öppna) :idea: Vet du vad jag insåg idag? Att jag faktiskt inte alls har tränat särskilt mycket öppnor uppsuttet, jag har bara övertygat mej själv eftersom jag jämt planerat det, men sedan har det inte gått när vi väl försökt, och så har jag inte uppdaterat i skallen och märkt att fakta ändrats...
Som jag svarade Ardnas följer inte bakdelen med i första taget när man inbillar sej att man gör en öppna ställd åt vänster... Efter 20 minuters lirkande fick jag till en jämn böjning på spåret och fick då några steg inåt/utåt för skänkeln i båda varven med genomgående böjning. Mycket svårt! Men: fick till ett steg äkta sluta, tyckte jag, högerböjd! Premiär!!!

nitus skrev:
På min problematiska arab med liknande symptom tränade vi att vända igenom volten... Skitsvårt var det! Men hon fick in känslan av att söka sig inåt och då få belöning i form av att gå i lätta varvet. :idea:
I varje vändning måste ju vä bak bära upp för att komma runt. Noga med avslappningen och böjningen i vändningen så hon inte bara trampar runt med frambenen och vrider runt inner bak..

Har gjort åttor igår och idag, och fått en känsla av att hästen gillar det när hon väl fattar vinken. Då är det kanske en bra övning, då! Bra också att man inte fastnar i att "luta" sej åt ett håll hela tiden!

nitus skrev:
Det kan behövas en ordentlig hjälp med inner skänkel för att få inner bak mer på plats och sedan fookuseera inåååt... och vända. Följa böjningens riktning alltså. Lägger du till ytterskänkeln riskerar du att hon rätar ut sig. :crazy:

Jahaaa, jag har ju tryckt till med högerskänkeln när hon inte velat svänga åt vänster, för att få henne att lyfta in ytterbak, men det är alldeles fel, då? (Detta gäller när hon jobbar utåt.) Som jag skrev till Ardnas fungerar inte vänsterskänkeln (inner) heller för att trycka in vänsterbak, då hoppar bara högerframben ut ännu längre och hjälpen får motsatt effekt. :crazy:

nitus skrev:
Det vänstra bak behöver du nog väggen för att komma åt. Annars kan hon falla iväg i sidled och det sliter att röra sig så under lång tid!

Öh, var ska jag ha väggen någonstans? Har letat men inte hittat något läge där den kan vara tillhjälp...

nitus skrev:
Träna kanske från marken för att underlätta för henne och ta korta korta steg. (utan att korta av halsen!!) Då blir det lättare att göra rätt. Sträcka ut kan hon få göra mellan övningarna in på en volt något varv. -För att igen tänka inåt runt inner bak.
Gör öppna med tydlig böjning för att hon inte bara ska gå i skänkelvikning.

Alltså öppnor vid hand med inslag av volter? Ska bli!!! Skänkelvikning blir det inte så mycket, utan hon böjer sej rätt bra, tycker jag, i båda riktningarna från marken. Var dock länge sedan sist. Ska kolla med nya ögon imorgon. Dock är sökningen åt höger med bogen > densamma från marken som från ovan, åt höger som åt vänster.

nitus skrev:
Min ena vill falla ifrån mig i öppnan från marken i ena varvet och skiter i yttertygeln då... Så då går jag baklänges framför hästen en bit innanför spåret och petar med spöt i skänkelläget. Min position bromsar upp honom och spöet är så tydligt att han snabbt kliver in med inner bak och i och med det bromsar sig själv.....

Okeeej, nu ska vi se... vågar inte sia något förrän jag provat. Får ta med lappen ut på ridbanan *fniss*.

Det där med yttertygeln har jag faktiskt aldrig fattat, har undrat jättemycket, varför ska hästen följa ett så lätt tryck, låter som hokuspokus... säkert det mest korkade du hört mej säga, men jag har inte vågat tro på det där... vet att det fungerar för alla er andra, men inte kan väl lilla jag... :confused: Min häst har alltid skitit i yttertygeln lagd mot halsen, och jag har inte varit tillräckligt övertygad för att kunna göra något åt saken. Det är väl dags nu. Snälla Nitus - hur ska jag primärt börja med det? Men det finns väl inga genvägar förstås, så det lär väl ta lång tid. Varför snackar ingen annan om det, har det varit så självklart för er?

nitus skrev:
Du kan få en aha upplevelse om du tränar målmedvetet på det problemet som du gör och tar ut någon terapeut som får loss spänningarna. Om det hjälpt kommer ju motståndet att vara borta och du får mer omedelbara svar på om du gör rätt!

Då min arab var som svagast och sämst (lite för uträknande ibland oxå..) blev hon som förbytt då jag tänkte tanken "byta varv". Signalen att gå över i vä varv fick henne att kasta sig bakåt ett par gånger... Å så farligt ont bör hon inte ha haft.. Men blockeringen var nog så stor i både kropp och hjärna att det kändes som en omöjlighet att klara av att gå i det varvet... :cry:

Ja, min pålla är extremt rädd om sej och skulle aldrig glömma något som gjort ont....
Aha-upplevelser vill jag gärna ha!!! :) Skulle behövas lite fler...
Vi har blivit lite bättre för varje dag sista tiden, men det går förstås långsamt... man ska väl vara nöjd med det, antar jag?

nitus skrev:
Prova på och skriv mera!! Kul att läsa!!

Alltså - arbete från marken igen!

Nä, nu är jag så trött så jag säckar ihop! Det är himla jobbigt allt detta, men jag måste ju få klarhet! Ska testa imorgon.

Sammanfattningsvis tror jag att problemet är lite komplext.

Att hon gör en knyck för att hoppa ur mina hjälper både genom att klistra sej vid fyrkanten i vänstervarv och ofta även på volterna måste väl bero på att hon inte vill? Och i så fall varför? Nu känner ni oss ganska väl, eller hur?

Att hon drar sej utåt med högerbogen före beror väl på att hon helt enkelt är van vid att orientera sin kropp med den i centrum?

Att hon inte använder vänsterbak beror väl på att det är svagt och att hon förknippar det med tidigare smärta?

Hon är av naturen dessutom en riktig liten snurrepirra, och det var vad hennes farmors mormor (eller vem det var) hette, kanske har det gått i arv...

Att hon inte lyssnar på hjälperna beror då på ovanstående, OCH att ingen tidigare har givit henne en stabil grund, så hon gör väl det hon tror är bäst.

Ska säga att jag varit väldigt konsekvent och tydlig från marken, och att hon tycker att hon förstår mej, men uppsuttet har jag tydligen haft för stora brister. Det har varit en mycket svår uppgift att brottas med ny häst, häst som sådant efter ett uppehåll på en evighet, att träna systematiskt när man aldrig gjort det förut, alla begrepp..., häst som från början själv varit otroligt osäker på allt, och dessutom en helt ny ridfilosofi som det inte är helt lätt att få information om/ridlektioner i.

TUR att min häst är så SUPERSNÄLL! :love:

Nu ska vi se... Jag kan missa någon fråga, men då får du hojta till!

Kan en vanlig intruktör fungera så länge, eller blir det alldeles fel då? Vi har en som kommer hit nästan varje vecka. Har ridit innan för henne, men hon anpassar sej inte alls efter de akademiska principerna eller till gångartshästar, är annars mycket duktig och omtyckt.
Det måste du ju få avgöra själv, svårt att säga något om hon kan hjälpa eller inte... Men rent allmänt så tror jag att det kanske kan bli svårt då min upplevelse av "vanliga" (och för den delen dåliga AR- ) instruktörer är att de har väldigt svårt med just sådana här problem, det blir mest "jamen styr då! Ta i på den tygeln/skänkeln"... Nu blir jag väl halshuggen som generaliserar... :p

Laborerade med vänsterskänkeln idag! Vet vad det får för effekt? Hästen skjuter ut sin högerbog ytterligare!
Då tror jag att du behöver en tränare som kan hjälpa dig att se när, hur och om du ska använda vänsterskänkeln i just det avseendet. Men läs lite nedan om varför det kanske inte fungerar.
När du tar henne för hand så kan du testa att använda spöet istället, och lägga till det på innerbak just när hon ska lyfta det. Då ser du om hon förstår hjälpen och verkligen tar det framåt. Annars kan du behöva förklara den hjälpen för henne genom att ta det stillastående från marken - stå ganska långt fram och peta på ett bakben (förslagsvis ställer du upp henne så att hon har ett bakben längre bak och petar sen på det) till hon lyfter det och sätter det FRAMÅT och belöna jättemycket! Sätter hon det åt sidan, bakåt eller börjar snurra runt så är det bara att lugnt upprepa tills hon gör vad du ber om. Belöna även om hon bara sätter det en halv hovsbredd framåt från början.

Men när jag lägger yttertygeln mot halsen - blir det inte ett bakåtriktat tygeltag i munnen då? Eller det gör inget? Blir den inte felställd då? Har alltid undrat, faktiskt.
Här kan förklaringen finnas. (Kanske till och med en del av lösningen på problemet... Vi får väl se när du testar sen...) Grejen är den att en välskolad häst lyssnar på det lätta, lätta trycket av tygeln mot halsen. Problemet är att du får inte lägga ett sådant "starkt" tryck att du börjar röra i yttersidan av bettet.... Tygeln mot halsen är alltså så lätt att du inte inverkar på bettet. Skulle man ta så pass mycket (det är egentligen ganska lite..) att det överhuvudtaget känns i munnen på hästen så blir det fel, precis som du funderat på. När du alltså har en mer oskolad häst så måste du använda någonting mer för att förstärka tygeln mot ytterbogen - t.ex. att du lägger fingrarna emot och trycker eller fäller ner spöet och trycker lite med det. Det är denna hjälp du ska använda när ytterbogen sticker iväg utåt, kanske även i kombination med innerskänkel. Troligtvis är det eftersom du inte använt denna hjälp som innerskänkeln oftast resulterade i att hon faller ut ännu mer..
Bettet ska egentligen bara ge böjningen, tyglarna för bogarna mellan sig och skänklarna påverkar bakbenen. Om du inte kan föra hon mellan tyglarna så kan du ha en del av förklaringen där.

Går det lika bra med tömkörning på volt? Repgrimma + rep? Tränsbett med ridtygel vid hand? Vad jag vill?
Jag skulle jobba för hand, alltså med tränsbett + tyglar, eftersom det är det jag har erfarnhet av och jag tror det kan vara bästa verktyget. Borde väl kunna fungera med t.ex. repgrimma också, men tror som sagt tränset är ett bättre verktyg. Tömkörning skulle jag inte ge mig på, tror det kan bli svårare då.

Jobba med böjningen genom olika övningar, undvik väggen till en början om hon klistrar sig fast vid den. Det viktiga nu tror jag är att du lär in yttertygeln mot bogen med hjälp av att förstärka den med en hand och därigenom kan få en böjning där hon kan stanna kvar. Just nu tycker jag att det låter som att du ska låta bli öppnor och slutor, hon måste först hitta en böjning genom kroppen hon kan arbeta och stanna kvar i. Gå tillbaka till att bara jobba för hand just nu, tills du hittar lösningen och sen när du vet hur du ska göra från marken så kan du överföra det till ryggen.

Ja, ibland får hon för sej att försöka ta överhanden och traska iväg åt vänster fast hon är böjd åt höger, skulle det vara ett bevis på at hon INTE har en fysiologisk vägg, som du beskriver.
Kan vara yttertygeln som fattas (se ovan) men kan kanske vara en bra ide att ta ut en massör som får kolla igenom. Kan ju sitta kvar i musklerna. Om inte annat så kan du ju isf utesluta det.

Av det du skriver så låter det som att det faktiskt är yttertygeln mot bogen som fattas! Skriv gärna mer, jag tycker också att det är jättekul att läsa!

Himla bra förklaringar du har! :love: Nu börjar vi få klarhet! De här understa grunderna har jag faktiskt missat, ingen har jobbat med dem på kurserna jag varit på vad jag sett, iallafall, utan alla hästarna har redan kunnat det där. Dessutom visar inte utbildningstrappan alla de små mellanstegen, och det har varit lite förvirrande, lite simsalabim, först lär man hästen steg ett, sedan utför den plötsligt steg två... Men nu förstår jag bättre var jag ska börja!
Jag tycker att jag begriper lite hyggligt mekanismerna i AR, men det här med hur man lär in rätt reaktion på det mest elementära planet har varit omhöljt i ett töcken, jag har fått gissa och lyckats väldigt halvdant, se nedan. Du är en ängel som tålamodigt förklarat det som sett så självklart ut när alla andra jobbar!

Ardnas skrev:
Nu ska vi se... Jag kan missa någon fråga, men då får du hojta till!

Det måste du ju få avgöra själv, svårt att säga något om hon kan hjälpa eller inte... Men rent allmänt så tror jag att det kanske kan bli svårt då min upplevelse av "vanliga" (och för den delen dåliga AR- ) instruktörer är att de har väldigt svårt med just sådana här problem, det blir mest "jamen styr då! Ta i på den tygeln/skänkeln"... Nu blir jag väl halshuggen som generaliserar... :p

Jag har bett några av de andra tjejerna i stallet hoppa upp på min häst någon gång för att tala om hur hästen KÄNNS, då kvittar det vilken lära de rider efter, de känner ju ändå var hästen lägger sin balans/energi. Kan vara intressant att höra.

Ardnas skrev:
Då tror jag att du behöver en tränare som kan hjälpa dig att se när, hur och om du ska använda vänsterskänkeln i just det avseendet. Men läs lite nedan om varför det kanske inte fungerar.
När du tar henne för hand så kan du testa att använda spöet istället, och lägga till det på innerbak just när hon ska lyfta det. Då ser du om hon förstår hjälpen och verkligen tar det framåt. Annars kan du behöva förklara den hjälpen för henne genom att ta det stillastående från marken - stå ganska långt fram och peta på ett bakben (förslagsvis ställer du upp henne så att hon har ett bakben längre bak och petar sen på det) till hon lyfter det och sätter det FRAMÅT och belöna jättemycket! Sätter hon det åt sidan, bakåt eller börjar snurra runt så är det bara att lugnt upprepa tills hon gör vad du ber om. Belöna även om hon bara sätter det en halv hovsbredd framåt från början.

Ja, du med flera har rekommenderat mej att återgå till marken. Har jobbat lite som du beskriver redan innan, men då mest att hon ska flytta bakdelen åt sidan för spöet. Hon tycks tycka att det är lite ointressant, jag får väl lära mej att göra henne intresserad mha eftergifter, omväxling och mycket kliande under hakan, det älskar hon. När vi gjort öppnor från marken har jag lagt till handen i skänkelläget i rätt ögonblick vid behov. Fungerar lika bra som du förklarar att spöet ska göra. Kanske räcker det. Har väl annars inte översatt budskapet bättre än så här till uppsuttet. Mycket bra påpekande.
Har faktiskt tidigare ibland gått baklänges framför henne och viftat lite med ett dressyrspö till höger resp vänster om henne för att få henne att gå i serpentiner. Har sett det på någon video e.d., men inte förstått vad det ska vara bra för. Gick riktigt bra, annars. Men nu ska jag testa så som du beskrev exakt.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så när jag jobbat tillräckligt länge på volterna för att få henne att börja gå i sitt eget spår (förmågan finns) och att föra henne in och ut mellan skänklarna, så reagerar hon korrekt. Då är det väl en bra övning för oss?

Ardnas skrev:
Här kan förklaringen finnas. (Kanske till och med en del av lösningen på problemet... Vi får väl se när du testar sen...) Grejen är den att en välskolad häst lyssnar på det lätta, lätta trycket av tygeln mot halsen. Problemet är att du får inte lägga ett sådant "starkt" tryck att du börjar röra i yttersidan av bettet.... Tygeln mot halsen är alltså så lätt att du inte inverkar på bettet. Skulle man ta så pass mycket (det är egentligen ganska lite..) att det överhuvudtaget känns i munnen på hästen så blir det fel, precis som du funderat på. När du alltså har en mer oskolad häst så måste du använda någonting mer för att förstärka tygeln mot ytterbogen - t.ex. att du lägger fingrarna emot och trycker eller fäller ner spöet och trycker lite med det. Det är denna hjälp du ska använda när ytterbogen sticker iväg utåt, kanske även i kombination med innerskänkel. Troligtvis är det eftersom du inte använt denna hjälp som innerskänkeln oftast resulterade i att hon faller ut ännu mer..
Bettet ska egentligen bara ge böjningen, tyglarna för bogarna mellan sig och skänklarna påverkar bakbenen. Om du inte kan föra hon mellan tyglarna så kan du ha en del av förklaringen där.

Ja, suck, nu börjar det brännas ordentligt. Hästen är faktiskt lite egensinnig. Kan snart inte blunda för det längre... :angel: Förstår nu hur du menar att jag ska träna in yttertygeln, men måste nog först få henne att släppa sina egna idéer, annars är man ju beroende av den mekaniska inverkan. Jag har försökt lösa det genom att kombinera lirkande i innertygeln med förande yttertygel (och övriga hjälper), har fått uppfattningen att man kan göra så i början med en häst som varit riden med innertygeln tidigare för att gradvis släppa innertygeln. Har läst det någonstans. Är jag verkligen alldeles ute och cyklar? Får dock erkänna att metoden har misslyckats hittills. Kanske dags att ge upp den idén. Jaha, här visar det sej att jag måste ner på en ännu mer basal nivå, att få hästen att överhuvudtaget vilja gå dit jag vill frivilligt.
Det är lite konstigt, för när jag arbetar från marken följer hon efter mej frivilligt när jag går i kringelikrokar, jag kan bestämma åt henne vilken gångart hon ska ha, longera henne utan lina runt mej och stanna henne på distans. Som radiostyrd! Men när jag rider... :confused: då tycks hon vilja vara med och bestämma vart vi ska gå. Typ varannan damernas, ungefär.
Arbetet vid hand är hon också himla "lydig" och fin.
Om du sett det lade jag ut en tråd på detta forum för ett par veckor sedan där jag ville veta vad det finns för knep att få hästen att tycka att det är roligt (=vill göra det matte säger) och fick en hel del värdefulla tips där + lite mer säkerhet i det jag redan anade. Har skärpt till mej, men har mycket kvar att lära.
Framgångar ska inte komma gratis - då är de inga framgångar... :smirk:
Ja, ett problem till med den metoden, jag tror att det kommer att ta typ två år för oss att ta oss igenom bara detta med förande yttertygel, har det liksom på känn... vad tråkigt? ;) Kommentar? Detta blir nog den tuffaste utmaningen vi någonsin har ställts inför...

Inlägget var för långt, sade mr Buke, så jag gör ett inlägg till med resten...

Ardnas skrev:
Jag skulle jobba för hand, alltså med tränsbett + tyglar, eftersom det är det jag har erfarnhet av och jag tror det kan vara bästa verktyget. Borde väl kunna fungera med t.ex. repgrimma också, men tror som sagt tränset är ett bättre verktyg. Tömkörning skulle jag inte ge mig på, tror det kan bli svårare då.

Jobba med böjningen genom olika övningar, undvik väggen till en början om hon klistrar sig fast vid den. Det viktiga nu tror jag är att du lär in yttertygeln mot bogen med hjälp av att förstärka den med en hand och därigenom kan få en böjning där hon kan stanna kvar. Just nu tycker jag att det låter som att du ska låta bli öppnor och slutor, hon måste först hitta en böjning genom kroppen hon kan arbeta och stanna kvar i. Gå tillbaka till att bara jobba för hand just nu, tills du hittar lösningen och sen när du vet hur du ska göra från marken så kan du överföra det till ryggen.

Bra tips att hålla mej borta från staketet, men det är mycket svårt då magnetismen brukar räcka ända in till mitten.... (I NH får man lära sej att hästar inte vill gå nära ett staket! :smirk: ) Har på sista tiden ställt ett hinder ivägen på långsidan, så hon måste gå in mot banan och inte kan fortsätta längs staketet. Syftet är att bryta eventuella vanföreställningar i hennes lilla valnötshjärna. ;)
Yes, det har jag undrat över, om det verkligen är lämpligt att träna öppnor på en häst som sedan använder dem som vapen mot sin ryttare, sas! Trodde bara att vi kommit såpass långt, men, men... Många saker är lättare att inse när någon uttalat orden, än när man bara tänkt och grunnat själv.
När jag tränar med träns - ska jag föra med yttertygeln då? Jag har undrat länge och försökt få svar... Hittills har jag bara lirkat med innerhanden för att hästen ska ge efter inåt, och bestämt vägen och böjningen med min position, + handen i skänkelläget för att göra öppna (för det mesta med ingen/pyttelite kraft). Och låtit yttertygeln hänga och slänga. Gjorde så på kursen med, utan att någon sade något. :confused: För övrigt trivs vi bra med tränsbettet när vi arbetar med hand, har en känsla av att jag kommer åt henne bra och hittills har det varit till hjälp för att lära in rätt reaktioner, tycker jag.

Ardnas skrev:
Kan vara yttertygeln som fattas (se ovan) men kan kanske vara en bra ide att ta ut en massör som får kolla igenom. Kan ju sitta kvar i musklerna. Om inte annat så kan du ju isf utesluta det.

Av det du skriver så låter det som att det faktiskt är yttertygeln mot bogen som fattas! Skriv gärna mer, jag tycker också att det är jättekul att läsa!

Har hästen låsningar kvar, även om den faktiskt ibland arbetar spegelvänt (omvända felet)? Kanske har du rätt, trodde bara att jag masserar/stretchar tillräckligt bra själv...
Jo, en häst använder förstås hela kroppen mer korrekt om man bara för den med yttertygeln, förstår jag...
Verkar vara läge att träna upp min fingertoppskänsla. Och så får jag glömma det där med omväxling i träningen, det är därför detta har hunnit växa sej så stort utan att jag tagit tag i det. Har hela tiden varierat för att det ska bli lite roligare för hästen, men det har också lett till att man hunnit glömma allt mellan gångerna man tränat en viss sak, och ständigt börjat om från början, utan att jag tänkt på det.

Himla fina förklaringar, och himla tack för tålamodet! Jag har verkligen varit självutlämnande och vem som helst skulle kunna klandra mej för att jag borde vetat bättre! Jag passar också verkligen på att fråga lite extra noggrannt, nu när jag fått någon på tråden som vill och kan svara så bra!!! Puss! Hoppas att jag kan "ge igen" någon gång! Tills vidare får du tänka på att det är bedårande trevlig liten häst du hjälper till en bättre tillvaro, genom att fixa till matte lite. :p

Återkommer när jag testat lite vid hand. Kanske dags att inviga min nya, fina (rid-)kapson, också!

Dagens ridpass och konklusioner, se nedan.

Jag red barbacka idag för att jämföra, men hon beter sej exakt likadant som med sadel.

Idag höll jag på att inte få in henne från fyrkanten alls i vänstervarvet, försökte på alla vis med att ställa henne utåt/inåt, trycka till lite med hö resp vä skänkel i strategiska ögonblick, lyckades långt om länge att få henne att gå med framdelen en aning innanför spåret genom att trycka till lite med vänster skänkel när vänsterbak sattes in i hörnpasseringarna! Men in mot mitten på en volt, nehej, det ville hon inte! Till slut lät jag tyglarna vara så korta som behövdes (med bibehållen elasticitet i kontakten) för att hon inte skulle kunna hoppa ut med framdelen genom att korta in halsen med en knyck som hon brukar göra. Så fort hon gjorde en ärlig ansats att söka sej åt vänster släppte jag efter lite, då brukar hon alltid hoppa ut på fyrkanten igen, men nu "fångade" jag in henne, hon fick inte sträcka ut igen förrän hon sökte sej inåt på nytt, proceduren upprepades tills hon gick in mot mitten. Då fick hon hellånga tyglar och verkade gilla det, och så upprepade vi detta kanske 8-10 gånger, mot slutet gick hon in nästan med en gång! Då satt jag av. Allt var förstås med himla milda hjälper, inga stumma/sträva tygeltag hos oss inte, bara det att hon inte fick sin eftergift förrän hon gått inåt. Kanske är det ok att göra så här, bara för att få henne att inse att det inte är hon som bestämmer vart hon ska gå längre?
För jag tvingas alltmer erkänna att det verkar som att min för övrigt SUPERsnälla häst helt enkelt TYCKER att hon SKA gå dit hon vill. Hon tycker att det är trevligt att traska runt med en liten matte på ryggen.
Då kommer frågan, hur bestämmer jag uppifrån hästryggen? Jag kan nog räkna ut en del idéer själv, bl a att sysselsätta hästen så den inte hinner tänka och blir van vid att ständigt rikta uppmärksamheten mot ryttaren, men jag vill höra vad ni rekommenderar! Som sagt, från marken är hon jätte"lydig"!

Då tror jag att du behöver en tränare som kan hjälpa dig att se när, hur och om du ska använda vänsterskänkeln i just det avseendet. Men läs lite nedan om varför det kanske inte fungerar. När du tar henne för hand så kan du testa att använda spöet istället, och lägga till det på innerbak just när hon ska lyfta det. Då ser du om hon förstår hjälpen och verkligen tar det framåt. Annars kan du behöva förklara den hjälpen för henne genom att ta det stillastående från marken - stå ganska långt fram och peta på ett bakben (förslagsvis ställer du upp henne så att hon har ett bakben längre bak och petar sen på det) till hon lyfter det och sätter det FRAMÅT och belöna jättemycket! Sätter hon det åt sidan, bakåt eller börjar snurra runt så är det bara att lugnt upprepa tills hon gör vad du ber om. Belöna även om hon bara sätter det en halv hovsbredd framåt från början.
Ser här att jag uttryckte mig lite klumpigt... Att förklara spöet var mest en parantes. När jag skrev "läs lite nedan om varför det kanske inte fungerar." så syftade jag egentligen på förklaringen till yttertygeln längre ned i inlägget...

När vi gjort öppnor från marken har jag lagt till handen i skänkelläget i rätt ögonblick vid behov. Fungerar lika bra som du förklarar att spöet ska göra. Kanske räcker det.
Då räcker nog det, det var mer ett tips om hästen tog skänkeln som öka farten eller något sådant.

Har faktiskt tidigare ibland gått baklänges framför henne och viftat lite med ett dressyrspö till höger resp vänster om henne för att få henne att gå i serpentiner. Har sett det på någon video e.d., men inte förstått vad det ska vara bra för.
Jag tror jag förstår vad du sett, övningen står även beskriven i Bent Branderups "Akademisk Ridkonst" under Markarbete. Jag föreslår att du läser där för att förstå övningen bättre, och låter den vara så länge tills du förstår den. Jag kan sammanfatta lite snabbt: Övningen är till för att lära hästen att träda inifrån och utåt (ta det inre bakbenet till tyngdpunkten - förberedelse för t.ex. böjd rakt fram). Du börjar jobba på en volt, med hästens huvud mot dig och driver det inre bakbenet in till tyngdpunkten. Du ska stå stilla på samma punkt så att du flyttar hästen, inte tvärtom. Hästen ska alltså gå på volt, med huvudet mot dig och böjd i kroppen och flytta baken runt på en större volt än framdelen. Viktigt att inre bakbenet går till tyngdpunkten, inte förbi eller på sidan av. Förstår du inte riktigt hur det ser ut, så finns det bra bilder i boken. Nästa steg är att utgå från volten och sen gå rakt fram på medellinjen, genom att driva in inre bakbenet (böjd rakt fram) men så fort hästen går emot så går du in volten. När hästen klara det utan svårighet så kan du variera det genom att gå framför den men baklänges, följer hästen med villigt så pekar du med spöet till höger och hästen går undan till vänster, pekar du med spöet åt vänster så går den undan åt höger. Där kommer det in att hästen träder över i sicksack (övningen jag tror du tänker på). Har alltså att göra med att lära innerbak att gå till tyngdpunkten.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så när jag jobbat tillräckligt länge på volterna för att få henne att börja gå i sitt eget spår (förmågan finns) och att föra henne in och ut mellan skänklarna, så reagerar hon korrekt.
Mja, det ska ju inte behöva ta tjugo minuter varje ridpass innan du får henne att stanna kvar på det spår du valt i böjning. Och tänk på att jag tror inte problemet är att föra henne mellan skänklarna utan att föra henne mellan tyglarna. Skänklarna för bakbenen och tyglarna för bogarna, och jag tycker det låter som att det är bogarna som är problemet och inte låter sig föras.

men måste nog först få henne att släppa sina egna idéer, annars är man ju beroende av den mekaniska inverkan. Jag har försökt lösa det genom att kombinera lirkande i innertygeln med förande yttertygel (och övriga hjälper), har fått uppfattningen att man kan göra så i början med en häst som varit riden med innertygeln tidigare för att gradvis släppa innertygeln.
Tror faktiskt att du borde koncentrera dig på att lära er bägge förande yttertygel, då du inte ska vända med innertygel, utan bara ge böjningen med innertygel. Om du gör det grundligt så kommer hon att förstå vad du vill, men var konsekvent hela tiden! Alltid vända för yttertygel mot bogen, förstärkt med hand eller spö om (när) hon inte lyssnar på bara tygelns tryck. Lyssnar hon ändå inte så stanna och börja om från stillastående. Innertygeln ska hela vändningen se till att hon inte tappar böjningen.
Om du lägger ner ett pass eller två så bör du ha kunnat lära henne vad du vill med tryck på ytterbogen, sen att du kommer att få påminna henne under en lång tid är en annan sak, då är det ju precis som vilken annan hjälp som helst som man ibland måste påminna dom om. (Se ovan för hur du kan påminna henne, gäller samma sak från ryggen).

Yes, det har jag undrat över, om det verkligen är lämpligt att träna öppnor på en häst som sedan använder dem som vapen mot sin ryttare, sas! Trodde bara att vi kommit såpass långt, men, men...
Visst är det kul att inse att man måste backa ordentligt?? ;) Det händer nog dom flesta emellanåt, om det är till någon tröst... Nä, låt skolorna vara tills du fått ordning på böjningen och att kunna föra henne mellan tyglarna också, inte bara skänklarna.

Har på sista tiden ställt ett hinder ivägen på långsidan, så hon måste gå in mot banan och inte kan fortsätta längs staketet. Syftet är att bryta eventuella vanföreställningar i hennes lilla valnötshjärna.
Testa med yttertygeln istället! ;)

När jag tränar med träns - ska jag föra med yttertygeln då? Jag har undrat länge och försökt få svar... Hittills har jag bara lirkat med innerhanden för att hästen ska ge efter inåt, och bestämt vägen och böjningen med min position, + handen i skänkelläget för att göra öppna (för det mesta med ingen/pyttelite kraft). Och låtit yttertygeln hänga och slänga.
Jepp, alltid när du ska vända in framdelen, så är det yttertygel som gör jobbet, inner ger bara böjningen. Och framförallt i öppnan så är det yttertygel som vänder in framdelen, innertygel går bara in och korrigerar om böjningen brister. När du vänder, när ytterbog sticker iväg utåt, och senare i öppnan så är det yttertygel som gör det!

Har läst om ridpasset också, och mitt tips är återigen yttertygel! Träna in den från marken (ägna det några pass) och när det känns som att ni bägge förstår hur, så kan du överföra den till ryggen.

Tro om jag betonat yttertygel tillräckligt nu... :p :D Känns som at jag tjatar om den, men jag tror verkligen att det är en stor del av problemet. Skriv mer när du testat! Intressant att få höra hur det går!

Tack igen för ditt enorma tålamod!
Jag har skrivit av de råd jag ska testa på en lapp som jag ska ta med ut på ridbanan. Jag läser allt som du och ni andra skrivit noga flera gånger om, för att se om jag begriper mer efter hand. Det är ju en process som tar lite tid, förstås.
Känns lite knasigt att jag hållit på ett helt år försökt sätta mej in i AR och har så stora luckor! Mja, bara att erkänna! Får se det som en utmaning...
Söndag-måndag ska jag se vad jag kan göra inne på ridbanan, tisdag-torsdag åker jag bort så då får min lilla sockerpulla semester, sedan är jag åter på forumet.
Vill bara upprepa att det är en jättesöt och rar liten häst som du hjälper! :love:

Tack, Ardnas! Underbart att äntligen få svar på riktade frågor! Båda Bents böcker har jag + Katrin Wallbergs artikelserie. Det är oerhört fina förklaringar i böckerna, träffsäkra och kärnfyllda, men ändå har jag inte förstått riktigt de där glidande mellanstegen mellan varje trappsteg, hur man bär sej åt då. Har känts så konstigt hela tiden. Men nu har du bringat ljus i mörkret! Och det är inte alls fel på dina förklaringar, det är jag som inte kan tänka efter!
Teoretiskt förstår jag nyttan med förande yttertygel, men jag vågar bara knappt tro att jag VERKLIGEN ska kunna klara av det när det kommer till kritan... :crazy:
Himla smart du måste vara!

Igår tänkte jag longera hästen ett par varv för att se lite hur det skulle gå, det är månader sedan sist, och vet du vad hon gör? Hur jag än skickar henne eller försöker ändra våra positioner så följer hon mej bara med huvudet och lägger hela sitt stora hästhuvud i min famn och vill mysa! Det känns verkligen hjärtlöst att skicka iväg henne då! Fast några varv blev det ju, men mest kel. Hon har ett sätt som är så hjärteknipande! Lägger hela mulen i handen eller var hon kommer åt och gnuggar lite med överläppen och halvt sluter ögonlocken och är så betagande! Så gör hon jämt och mot alla människor! :love: Jag skriver det mest för att du ska veta att du hjälper en supergullig häst till ett bättre liv med en drägligare matte..... det är inte helt lätt att göra sej förtjänt av henne... du gör verkligen en god gärning med ditt tålamod!

:love: :love: :love:
Tack även alla ni andra som hjälpt mej att nysta i det! Jag har grunnat länge och gjort vad jag kunnat och hoppats att det mesta är något som ska rätta till sej efterhand, men det har verkligen dröjt!
Idéer har jag nog själv gott om och mycket fantasi, men det är ofta svårt att veta vad man egentligen ska tro, och jag känner faktiskt ingen IRL som har samma inriktning som jag själv att bolla tankar med. Det är lättare att tro på något, bara någon har sagt det på riktigt. Och lättare att tänka efter systematiskt när man är flera. Och lättare att avslöja kunskapsluckor...
Hur gör ni, egentligen, har ni alla polare i närheten där ni bor att snacka med om smått och gott? Bara undrar...
Tack och lov iallafall att man FÖRSÖKER rida akademiskt, så man har vett att bry sej om alla de små, avgörande detaljerna. Utan dem kommer man iallafall ingen vart.

Jag utsätter min kompis som rider engelskt för mina konster :D Fast ibland blir hon faktiskt lite intresserad :p Men de har gått rätt bra för mig ändå. Fast ibland känns de bara så hopplöst. Men samtidigt tycker jag att det är något positivt att lösa problemen själv och inte lassa över de på en tränare. Man måste liksom börja fundera och lära sig mer! De är himla skönt sedan när man kommer till en helgkurs och får träffa sånna som är "likadana som en själv" och får lite ny inspiration. Och prata av sig lite.....

Den övervägande delen av alla hästar går undan för tryck, så det är i princip "bara" att lägga tryck på ytterbogen.
Känns bara jättekul att kunna hjälpa! Tack tack! :bow: Lova att skriva sen när du testat lite! Låter som en härlig häst du har, och ni verkar trivas bra med varandra!

Ps. Jag har några kompisar som är inne på samma linje som jag, dom har blivit fler efter hand... :angel: Dessutom har jag "bara" 13 mil till min tränare, så jag kan åka upp dit så fort jag behöver, om det så blir två gånger i månaden eller varann.. Ds.

Javisst lär man sej mycket mer när man måste tänka själv, och man har mer att vara stolt över efteråt! Jag uppfattar Bents utbildningsystem som tillräckligt logiskt och intuitivt för att man ska kunna fixa ganska mycket på egen hand, och våra duktiga instruktörer visar oss vad vi ska titta efter så vi kan bedöma själva. Men just nu hade jag verkligen kört fast iallafall, förstås, sådant händer väl de flesta. Det är väl inte alltid så lätt att avslöja sina egna kunskapsluckor själv, det brukar man ju rent allmänt betrakta som lite övermänskligt! ;)
Men ni har verkligen hjälpt mej vidare, se inlägget jag tänker göra nedan.

Lyckos!!! Finns det ingen avundsjuk smiley att lägga in?
Och det går förstås jättebra med dina hästar? :) Undrar vad du tränar på...

Jo, idag tränade jag med det, jag tryckte till på halsen för att få hästen att svänga. Fungerade jättebra! Vi har tränat lite på det innan från marken på lite olika sätt, fast mer tafatt eftersom jag inte riktigt hade kläm på vad nästa steg var på den glidande skalan till att det ska räcka med att lägga tygeln mot halsen.
Jag måste vara konsekvent, och rådet med mentala väggar verkar vara det enda raka, hon har blivit van att planera vägen själv, :o får jag erkänna. Jag måste vara exakt med påtryckningarna och eftergifterna så det blir i exakt rätt ögonblick, och begära exakt rätt mängd åt gången, så att hästen har gett med sej ärligt, men inte mer så här i början. Hon är en mästare på att låtsas ge med sej och sedan tuffa iväg åt ett annat håll iallafall, om du inte redan anat det! :angel: Så ganska ofta fick jag ta till att stanna upp och låta henne gå runt mej på stället och fortsätta ur den positionen, någon tipsade mej om det ovan (kanske var det du). I de tillfällena var det förstås lite häng i innertygeln en stund, men vi ska väl slipa till det med! Det viktigaste preliminärt är att få henne att ta med mej i planeringen.
Jag trycker strax framför och nedanför manken, en liten bit fram på halsen, framför bogbladet, verkar vara ett bra ställe. Kompletterar med spöviftning mot huvudet ibland. Har varit rädd att det ska se groteskt ut, men är det så alla gör, så... Jag tror att cowboysarna brukar vifta med repet i samma syfte när de lär in spins etc. Ska testa det med, har gjort det från marken tidigare, så grunden finns.

Det tar lite tid att få in "rätta knycken", men nu har jag bra självförtroende igen, iallafall! Kände mej riktigt knäckt ett tag! Tror verkligen att detta med förande yttertygel och mental vägg är vår flaskhals just nu, när vi fått ordning på det så kommer ketchupen också!
Så än en gång - vad tålamodig och klarsynt du är som hittade den felande länken!
Jättebra råd också att vänta med öppnorna tills hästen blivit mer stadd i att gå framlänges, längtar efter det!
Och absolut - min häst ÄR helt underbar! :love:
Hon har alltid en kärleksfull mulpuff till övers för den som vill ha!

I början fick jag flera råd att genast anlita tränare, och nu har jag tack vare er fått ändan ur vagnen och anmält mej till den första kursen de har nästa år, det blir i februari. TACK för knuffen!

För er som anat vill jag säga att jag bad en kille i stallet som jobbat mycket med travhästar att kika lite på benföringen, och han sade genast att min häst är lite stel i höger fram. Och något mer jag kunde sagt lite tidigare är att min högeraxel gärna är lite stel pga en överansträngning jag haft, och att jag tills nyligen omedvetet gärna suttit och lyft vänster ben+höft när jag ridit. För den som vill ha bekräftelsen att hästens ben = ryttarens ben och hästens bog = ryttarens axlar, menar jag... ;)

Nu jobbar jag vidare med friskt mod, jag behövde verbalisera situationen för att kunna tänka klart, och det har också visat sej att jag hade stora luckor. Jag kommer att läsa råden fler gånger och växa med dem...

:)

Härligt att läsa att det funkar! Blir glad för din skull! Hoppas det fortsätter lösa sig! Nu verkar ni vara in på rätt väg igen!
Ett till litet tips, jag brukar tänka att jag styr med en joystick som sitter i manken - då blir det lättare det här med att föra bogarna mellan tyglarna. Jag rider iofs enhändigt för det mesta, men det går väldigt bra att överföra till två händer också. Magögonen är också en bra grej, tänk två ögon i magen som du tittar med ditå du ska.
Lycka till och kul att höra att du är vid gott mod igen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
544
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka