min häst går baklänges

LindaLinda

Trådstartare
hallå. jag skulle behöva lite tips, det är såhär att när jag rider ut på min lilla häst så funkar allt bra, tills han vill gå hem. då ska han vända och styra och eftersom vi är envisa bägge två har det blivit jag som vunnit- fram tills igår. hästen börjar backa. ner i diken o vatten o skog och allt möjligt, smått panikslagen över att han ska backa ner nåstans och gå omkull vänder jag honom för att komma upp på vägen igen.. jaja, ni vet. men han ger sig inte! han backade halva vägen hem.. sen kom en bil och jag fick ge upp, vad kan jag göra åt det?
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst kunde göra likadant ibland! Han är fruktansvärt både envis och påhittig och gjorde i perioder allt för att inte komma ifrån stallbacken, otroligt frustrerande!
För mig gällde det helt enkelt att vara ännu envisare och påhittigare än vad han var. När han backade och höll på precis som din häst, så försökte jag bara få honom att stå still. Försökte inte tvinga honom att gå vare sig framåt eller bakåt, utan bara få honom att stå stilla på stället. Det tröttnade han såklart ganska snabbt på, och började ta några steg framåt. De gånger han kom på sig själv med att "förlora" så kunde han börja backa igen, men då var det bara att repetera det jag nyss gjort. Ibland tog det lång tid, ibland krävdes det bara ett försök. Värt ett försök! :)
 
Sv: min häst går baklänges

Min kompis medryttarhäst råkade av misstag rygga rakt på ett elstängsel. Nuförtiden försöker han inte komma undan genom att rygga med min kompis på i alla fall. Det är dock ingenting jag rekommenderar att man testar.

De hästar jag har råkat på som gör likadant har jag provat följande:

* Spö
* Fortsätta backa tills hästen tröttnar själv
* Vänta ut
* Hoppa av och leda framåt en bit och sedan hoppa upp igen

Lycka till! =)
 
Sv: min häst går baklänges

Min 3-åring (som är riden i 2 månader) gör likadant när jag rider ut ensam, han kan backa han! :D Men jag sitter helt lugnt, försöker bara få honom att vara lugn och stå still, driver framåt när det känns ok, eller bryter på annat vis t ex styr åt annat håll. Men börjar det bli farligt... t ex ett djupt dike, bilar, broar, elstängsel :eek: (snacka om skutt framåt det skulle bli!) så sitter jag av och leder honom en bit.

Huvudsaken är att man inte gör för stor grej av det, det ska vara roligt för häst och ryttare att rida ut :D sånt här brukar ge sig med tiden.
 
Sv: min häst går baklänges

Min fröken hade lite sånt för sig förr i tiden. :crazy:

Hur gör du när hästen backar? Jag kom nämligen på mig själv att när hästen backade satt jag still tills den slutade backa, sen drev jag på när den hade stannat. Dvs backa = belöning (inga skänklar) stanna = bli störd (usch då är hon på mig).
Då ändrade jag taktik och var där och "störde" när hon backade, skänklade på, smackade, mm och så fort hon stannade fick hon vara ifred o fundera, sen duttade jag på när hon hade lugnat ner sig.

På, på, på - som Axel här på Buke skrev "tänk dig att du kastar plånboken med alla pengar i fem meter framför er och du måste fram till den". :idea:

Lär hästen ordet "fram" också, jag tycker det hjälper. Säg "fram" när du skänklar och sluta när hästen går fram. Numera får jag respons av tant bara jag säger "fram" när hon tvekar.
 
Sv: min häst går baklänges

Precis - prata är bra, även ilsket morr ibland. Då har de ingenting att kämpa emot, inga skänklar, ingen hand, inget spö. Det blir liksom inget bråk.

Hästis var en jävel på att backa, kasta sig, rusa iväg, kunde räcerbacka rakt in i skogen, även rakt gick in i ett elstängseln en gång (vilket gav mig en resa...), men nästan gång backade han lika bestämt ändå.
Steg ett: lugna ned situationen så att hästen kopplar på hjärnan igen
Steg två: gå framåt - smack smack, låt den fundera, sedan drivning
Steg tre: beröm om den går, börjar den backa igen (fullt tänkbart) så håll om med skänkel tills den stannar, sedan steg två igen.

Jag förstår att man blir rädd om hästen går ned i diken, börjar backa på bilväg, eller annat, försök att undvika de situationerna. Tömkör så den får gå före. Rid i högre tempo, och heja på den (mindre risk för tvärstopp från rask trav än från slafsskritt ;)). Den måste inte gå exakt rätt om den tittar på ngt otäckt, lite taktande och sidosteppande är helt ok, så länge den inte slår i backen.

Vänj vid röstkommandon, "fram", smack, whatever. Beröm tydligt när den är duktig. Den kan gott få en liten extra klapp bara helt appropå också när ni är ute. Det är roligt att få komma ut - då får man se nya saker, får beröm, får känna sig viktig. :)
 
Sv: min häst går baklänges

Hur är din häst när du går för hand utåt ( alltså inte hemmåt)

går som en klocka. stannar och glor lite på mig när han tycker att han gått för långt, men aldrig några problem, smacka på och han går igen. samma med tömkörning (än så länge)
 
Sv: min häst går baklänges

Min fröken hade lite sånt för sig förr i tiden. :crazy:

Hur gör du när hästen backar? Jag kom nämligen på mig själv att när hästen backade satt jag still tills den slutade backa, sen drev jag på när den hade stannat. Dvs backa = belöning (inga skänklar) stanna = bli störd (usch då är hon på mig).
Då ändrade jag taktik och var där och "störde" när hon backade, skänklade på, smackade, mm och så fort hon stannade fick hon vara ifred o fundera, sen duttade jag på när hon hade lugnat ner sig.

På, på, på - som Axel här på Buke skrev "tänk dig att du kastar plånboken med alla pengar i fem meter framför er och du måste fram till den". :idea:

Lär hästen ordet "fram" också, jag tycker det hjälper. Säg "fram" när du skänklar och sluta när hästen går fram. Numera får jag respons av tant bara jag säger "fram" när hon tvekar.


jag lägger ut tygeln och smackar på, skänklar ordentligt. det blev väldigt busigt när det plötsligt gick väldigt väldigt fort bakåt... han vet precis vad som gäller med ordet "framåt" som han lyssnar på jämt annars, körning, longering... jag kanske skulle hoppat av och gått fram med honom en bit, men jag ville inte göra det ifall han skulle tolka det fel, typ. backar jag så hoppar hon av, gu va bra...
bör tilläggas att han är nyinriden och inte har alla kommandon klart för sig. (duktig på att rygga dock, alltså på ridbanan)
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst kan också få för sig att backa ibland, det som hjälper på honom är att använda skänklar och röst när han backar och när han väl står still är jag också helt still. Så fort han börjar backa igen är det på med skänklar och stöd i tyglarna för att hålla honom åt rätt håll så han inte vänder. När han står still igen är det belöning. Efter det är det bara att vänta ut honom. Det brukar inte dröja länge innan han tycker det är skittråkigt att stå stilla, och eftersom backa inte fungerar så är det bara framåt som gäller och då går han.

Nu är min häst inte någon extrembackare, han hasar sig bakåt några steg och gör små halvhjärtare försök att vända, så det blir aldrig någon farlig eller läskig situation av det, tack och lov och det brukar inte ta mer än max 2 minuter innan vi går dit jag vill. Detta händer inte varje ridtur heller utan beteende uppstår någon gång emellanåt, främst när vi rider längs sträckor han tycker är tråkiga då han är en riktig utforskare och gärna vill utforska nya vägar varje dag.

Tror det viktigaste är att inte ge sig, oavsett hur lång tid det tar. Kommer det en bil, stå stilla tills bilen passerat och sen på det igen. Ju fler gånger hästen vinner ju starkare befästs beteendet och ju jobbigare blir det att få bukt med det.

Hur pass bra självförtroende har hästen? En ganska vanlig orsak är att hästen helt enkelt inte vågar vara den som "går först" vilket den i princip gör med en ryttare. Där kan tömkörning vara en bra övning att använda sig av så hästen får vänja sig vid att gå först och får upp förtroendet för att inget hemskt kommer hända bara för att matte inte går först.
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst kan också få för sig att backa ibland, det som hjälper på honom är att använda skänklar och röst när han backar och när han väl står still är jag också helt still. Så fort han börjar backa igen är det på med skänklar och stöd i tyglarna för att hålla honom åt rätt håll så han inte vänder. När han står still igen är det belöning. Efter det är det bara att vänta ut honom. Det brukar inte dröja länge innan han tycker det är skittråkigt att stå stilla, och eftersom backa inte fungerar så är det bara framåt som gäller och då går han.

Nu är min häst inte någon extrembackare, han hasar sig bakåt några steg och gör små halvhjärtare försök att vända, så det blir aldrig någon farlig eller läskig situation av det, tack och lov och det brukar inte ta mer än max 2 minuter innan vi går dit jag vill. Detta händer inte varje ridtur heller utan beteende uppstår någon gång emellanåt, främst när vi rider längs sträckor han tycker är tråkiga då han är en riktig utforskare och gärna vill utforska nya vägar varje dag.

Tror det viktigaste är att inte ge sig, oavsett hur lång tid det tar. Kommer det en bil, stå stilla tills bilen passerat och sen på det igen. Ju fler gånger hästen vinner ju starkare befästs beteendet och ju jobbigare blir det att få bukt med det.

Hur pass bra självförtroende har hästen? En ganska vanlig orsak är att hästen helt enkelt inte vågar vara den som "går först" vilket den i princip gör med en ryttare. Där kan tömkörning vara en bra övning att använda sig av så hästen får vänja sig vid att gå först och får upp förtroendet för att inget hemskt kommer hända bara för att matte inte går först.

typ.. hyfsat självförtroende, en femåring hingst som inte är rädd för nånting. :)
 
Sv: min häst går baklänges

Har precis samma problem just nu :devil:

Flytta till nytt stall för ca 1 månad sedan..ny skog o nya vägar.

Nu har han börjat lära sig vilka vägar som leder hemåt och är snabb på att börja bråka vid "avfarterna" hemåt...och backar o backar o backar direkt jag försöker få han åt annat håll... blir jag arg o skänklar på så backar han ännu mer o ännu snabbare och blir farlig då han inte bryr sig alls om vad som kommer bakom oss :(

Läskigt är det men jag brukar göra så här, och det har funkat bäst hittils.. börjar han backa sitter jag blixtstill..ju mer jag rör mig ju mer backar han nämligen...när han väl stannar står vi där o tråkar ett tag..sen försöker jag få fram han o ger även en liten piskpuss på rumpen så han vaknar till liv..går han fram berömmer jag och låtsas som ingenting har hänt.
Fortsätter han med sina backningar efter några steg framåt kör jag samma sak igen tills han ger sig och tycker de är tråkigt o inte komma nånstanns...funkar ganska bra hittils, men visst fasen är det frustrerande och otäckt..jag bara hoppas han snart lägger av med denna nya olat och finner sig i att jag bestämmer vägen o inte han:)

Lycka till och testa olika saker.. alla hästar funkar med olika metoder:)
 
Sv: min häst går baklänges

Hm, har samma problem om jag försöker rida ut själv. jag antar att det har med viss rädsla och osäkerhet att gå själv. bli min häst rädd för något längre fram/jag försöker rida ut själv börjar han tokbacka och försöker slänga sig runt. tar jag minsta lilla i tygeln/nuddar honom med skänkeln börjar han resa sig, bocka, slänga sig vilt. blir mao helt hysterisk och gör allt för att ta sig därifrån, med eller utan mig på ryggen :P har prövat allt från att vara stilla, prata lugnande till att vara hård och bestämd. inget fungerar, allt blir bara värre! löste detta med att alltid rida ut tsm med någon, blir min häst rädd går den andra före ev. att hon sitter av och leder sin häst. fungerar jättebra och min häst har blivit så mkt bättre att han tar initiativet att gå fram ibland! tror dock att jag fortsätter med att rida ut tsm med någon, då jag ändå har den lyxen att kunna göra det.
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst fick en period när hon började backa när vi kom till grannens hus. Hon backade travande ända hem en gång. Provade jag att driva framåt fick jag bara mer protester. Fick då prova ett helt annat grepp. Jag gjorde så att nästa gång hon stannade för att börja backa tog jag i ena tygeln och böjde hennes huvud mot mitt knä. I det läget kunde hon bara backa runt runt. När hon stannade bad jag henne gå fram igen. Hon började direkt backa igen och kom bara runt. När hon stannade igen bad jag henne gå fram och eftersom hon tröttnat på att bara gå runt, runt gick hon fram. Sen provade hon på samma ställe varenda gång en hel vinter, men efter den första gången behövde jag bara ta lite i den tygeln för att hon skulle fortsätta framåt igen. Man ger hästen ett val och allt går lugnt till. Hästen kan inte göra något i det läget vilket är bra för säkerheten. Detta har fungerat bra på flera hästar. prova!
 
Sv: min häst går baklänges

Aha. Nyligen inriden.

Ta med en annan häst men rid FÖRST. Ta bara till den andra när det krisar.

Sen brukar det vara som Lager skriver.
Se till att ha lite fart där du vet att det trasslar o vänd inte på samma ställe.

Beröm gott uppförande o spänn av.
 
Sv: min häst går baklänges

Han kan vara rädd ändå, just för att vara ute ensam. Han visar klara tillbaka-till-gården tendenser ju.

tror inte det, kan hända på hemvägen också. när vi kör eller drar med honom gör han aldrig nåt. jag tror mer det är nån grej han har fått för sig eller ren trots.
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst fick en period när hon började backa när vi kom till grannens hus. Hon backade travande ända hem en gång. Provade jag att driva framåt fick jag bara mer protester. Fick då prova ett helt annat grepp. Jag gjorde så att nästa gång hon stannade för att börja backa tog jag i ena tygeln och böjde hennes huvud mot mitt knä. I det läget kunde hon bara backa runt runt. När hon stannade bad jag henne gå fram igen. Hon började direkt backa igen och kom bara runt. När hon stannade igen bad jag henne gå fram och eftersom hon tröttnat på att bara gå runt, runt gick hon fram. Sen provade hon på samma ställe varenda gång en hel vinter, men efter den första gången behövde jag bara ta lite i den tygeln för att hon skulle fortsätta framåt igen. Man ger hästen ett val och allt går lugnt till. Hästen kan inte göra något i det läget vilket är bra för säkerheten. Detta har fungerat bra på flera hästar. prova!

det ska jag absolut prova, tack så mycket :)
 
Sv: min häst går baklänges

Min häst fick en period när hon började backa när vi kom till grannens hus. Hon backade travande ända hem en gång. Provade jag att driva framåt fick jag bara mer protester. Fick då prova ett helt annat grepp. Jag gjorde så att nästa gång hon stannade för att börja backa tog jag i ena tygeln och böjde hennes huvud mot mitt knä. I det läget kunde hon bara backa runt runt. När hon stannade bad jag henne gå fram igen. Hon började direkt backa igen och kom bara runt. När hon stannade igen bad jag henne gå fram och eftersom hon tröttnat på att bara gå runt, runt gick hon fram. Sen provade hon på samma ställe varenda gång en hel vinter, men efter den första gången behövde jag bara ta lite i den tygeln för att hon skulle fortsätta framåt igen. Man ger hästen ett val och allt går lugnt till. Hästen kan inte göra något i det läget vilket är bra för säkerheten. Detta har fungerat bra på flera hästar. prova!
Den metoden kan funka, men hästar som testar brukar det gå över på max 2-3 gånger. fortsätter det är det ngt mer man gör fel. man måste hela tiden vara lätt i handen o avspänd mellan varven.
 
Sv: min häst går baklänges

Ja det funkade bra på min, men det finns ju ingen garanti för att det funkar på alla hästar. Min är en envis rackare och någon gång kan hon prova att stanna än i dag på samma ställe, men då räcker det med att jag rör lite på fingrarna som håller högertygeln så fortsättar hon framåt. Vissa testar mycket.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp