Min häst dricker dåligt

RebeccaJoli

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det?

Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har vattenkopp oxå men den använder hon sällan, man ser att hon inte använt den för det lägger sig lite damm i den. Rengör såklart både vattenkopp och hink varje dag. Ute vet jag inte hur mycket hon dricker.

Har ni någon idé på vad som kan felas damen? Varför hon plötsligt dricker mycket mindre? Det har blivit kallare de senaste dagarna, kan det bero på detta? Jag har provat ge henne liiiite varmare vatten nu när det är kallt men det har inte hjälpt det heller..

Allmäntillståndet är mkt bra. Äter som hon ska, ingen feber.

Sv: Min häst dricker dåligt

Är det snö i hagen? Stallägarens avelssto lapar i sig mängder av snö trots att hon har vatten hela tiden.

Tycker du ska göra allt för att få henne att dricka. Vill absolut inte måla fan på väggen, men jag har haft åtminstone tre förstoppningskoliker vintertid pga att häst druckit för lite. Kylan gör att lusten att dricka minskar å då får man ibland ta till knep. Prova om hon gillar rivna äpplen, apelsinjuice, betfor eller annat i vattnet. Själv kör jag med en "drink" varje morron och kväll: Ca 6-8 liter ljummet vatten, en dl linfrökaka som får ligga i blöt. Jag häller det alltid i krubban. Av nån anledning gillar dom att dricka ur den...Det här tipset fick jag här på buke och det har fungerat otroligt bra. En av mina tjejer är urdålig på att dricka normalt, men nu får hon i alla fall i sig en "grundranson" utöver det hon dricker självmant. Och peppar peppar, ingen kolik i vinter...

Precis, det är ju det jag är orolig för :s De senaste dagarna har hon dock druckit bra, så hoppas att det bara var något tillfälligt... Provade ge henne betfor-slabb emn det ville hon inte ha, ska testa rivna äpplen elelr juice!! Tack för superbra tips! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag tarvar assistans! Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö hade hästarna på bete förra veckan, de drack mycket vatten och åt mycket gräs ^_^. men denna veckan så står de inne pga dåligt kallt...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Ottisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka