Jag har testat hur mycket drag det blir i min transport. Jag har en liten 'gallerventil' mitt fram, och så lilal luckan nere.
Hällde spån på baken på hästen och så körde jag i 3 mil, allt från krypkörning på småvägar till 95 km/h på bred, rak riksväg.
När jag kom hem låg det mesta av spånet kvar på baken, men gick lätt att blåsa bort. Slutsats - det drag som blir är iaf i MIN transport högt försumligt.
Så, hästarna väljer själv, och valacken är MYCKET lugnare om han får åka med luckan nere så han SER, men blir UPPRÖRD med luckan uppe.
Unghästen ville också åka med luckan nere men åkte bra med lucka uppe med.
Fölis har bara åkt med luckan uppe, hon åker ju lös..
När jag körde valacken i Henran stod han och tittade framåt ut genom takfönstren, utan fönster fram tittar han bakåt mestadels, ut genom luckan.
Men som sagt, i MIN transport blir det inget drag att tala om ens i 'höga' hastigheter. Däremot blir ventilationen kass med luckan stängd och bara den lilla gallerventilen öppen.
Hällde spån på baken på hästen och så körde jag i 3 mil, allt från krypkörning på småvägar till 95 km/h på bred, rak riksväg.
När jag kom hem låg det mesta av spånet kvar på baken, men gick lätt att blåsa bort. Slutsats - det drag som blir är iaf i MIN transport högt försumligt.
Så, hästarna väljer själv, och valacken är MYCKET lugnare om han får åka med luckan nere så han SER, men blir UPPRÖRD med luckan uppe.
Unghästen ville också åka med luckan nere men åkte bra med lucka uppe med.
Fölis har bara åkt med luckan uppe, hon åker ju lös..
När jag körde valacken i Henran stod han och tittade framåt ut genom takfönstren, utan fönster fram tittar han bakåt mestadels, ut genom luckan.
Men som sagt, i MIN transport blir det inget drag att tala om ens i 'höga' hastigheter. Däremot blir ventilationen kass med luckan stängd och bara den lilla gallerventilen öppen.