Min häst börjar halta när han blivit varm

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sazzy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 611
S

Sazzy

Som rubriken säger, min häst börjar halta på ena framhoven efter att man travat en bit (ca 20 minuter). Det spelar ingen roll i vilket tempo i traven, däremot slutar han helt om man skrittar. Hältan går dessutom över efter ett par timmar igen (antagligen när han blivit kall). Tidigare ägare sa att han lätt blir sulöm, men just nu har han både skor och sulor. Dessutom upplevde inte jag honom som särskilt ömfotad den gången jag red honom barfota (min andra häst kan nämligen inte gå alls utan skor). Han har ett överben i frambenet då han gått på travet tidigare, kan det vara det? Ägarna innan sa att han aldrig haft problem med något i frambenen innan.
Är det någon som känner igen problemet?

Sv: Min häst börjar halta när han blivit varm

Känner tyvärr inte igen problemet, men du måste sluta rida hästen omedelbart och få en hältutredning gjord så snart som möjligt.

Dra in hästen på klinik och gör hältutredning precis som svea sa! Om hästen vore ömfotad hade du nog känt det tidigare, rid inte mer då det bara kommer förvärra saken, har själv en häst under hältutredning så jag vet hur det kan gå :/

Håller med de andra, ingen frisk häst blir halt av att bli varm så åk in till veterinären och rid absolut inte.

Tack för era svar!
Min hovslagare trodde att det med största sannolikhet var en ledinflamation i ena framknät (det andra mot det han haltade på). Jag var in till en klinik med honom senare samma dag och de sa samma sak. Han fick två kortisonsprutor, en i övre och en i undre leden, och detta ska tydligen hjälpa. Annars ville vet spruta tuppkam. Hoppas det inte behövs, jag har fått för mig att det är dåligt. Vad säger ni?
Nu blir han stilla i 14 dagar, sen hoppas vi att han är bra igen!!

Om det inte blir bra efter en behandling vilket är vanligt att det inte blir , låt vetten bedöma om tuppkam är vettigt och säger de det så ska du inte motsätta dig tycker jag . Finns inget som är värre med det , ska hästen sprutas i leden så ska den det är inte skillnaden tuppkam / cortison som är grejen .

Tack för era svar!
Min hovslagare trodde att det med största sannolikhet var en ledinflamation i ena framknät (det andra mot det han haltade på). Jag var in till en klinik med honom senare samma dag och de sa samma sak. Han fick två kortisonsprutor, en i övre och en i undre leden, och detta ska tydligen hjälpa. Annars ville vet spruta tuppkam. Hoppas det inte behövs, jag har fått för mig att det är dåligt. Vad säger ni?
Nu blir han stilla i 14 dagar, sen hoppas vi att han är bra igen!!

Tuppkam är bättre än kortisonspruta, tuppkam är Hyaluronsyra dvs ledväska, kortison ger mer biverkningar.
Har det inte pågått för länge borde hästen bli bra efter en behandling.
Lycka till!

En blandning kortison/hyaluronsyra är väl väldigt vanligt att spruta i leder? Min blir behandlad med det i haslederna nu. Jag har även börjat fodra med ett glukosamin-hyaluronsyra tillskott enligt veterinärens rekommendation.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka