Min häst bockar.

R

Regina Hermansson

Har en halvblodskorsning som är jättesnäll att rida lite tittig ibland men det är inget problem.Men ofta när man ska galoppera så hinner man inte knabbt göra galoppskänkeln förrän han stannar bockar sparkar bakut utan anledning.Det finns inte en chans att sitta kvar och det har han väl kommit på antar jag.Detta händer endast då aldrig i trav eller skritt.Är det någon som har några råd vi måste ha hjälp jag klarar inte det här själv.:confused:

Sv: Min häst bockar.

Har du kollat så att han inte har ont nånstans? kanske kan va så att sadeln inte ligger på plats.

Jag skulle först träna lydnad på fattningar via longering- ngt inspänd alt. tömköra.

Den bockar för att den inte vill gå framåt- se till att den GÖR det!!!!- beröm- upprepa.

när du sen sitter på så flytta ngt sidvärts innan( du kontrollerar då rumpan som den använder till att bocka) o kräv samma- framåt! Den får inte hinna ta ner huvudet. låt den sen rulla på en god stund- inte läge att på en gång träna fattningar.

Det är när den inte har fart som den kan göra rodeobockningar.

Hur gammal är den o hur pass utbildad är den för övrigt?

låter som en 4-åring.

Om hästen är frisk och kollad så den inte har ont eller någon del av utrustningen klämmer eller gör ont, så kan kanske följande funka.

Om hästen går att rida ut med, leta upp en ganska brant uppförsbacke gärna med lite tungt underlag, en bit hemifrån så hästen är uppvärmd, skrittad, travad och gärna lite trött när ni kommer dit. Prova att först trava i början av backen för att sen lägga till galoppskänkel. Börjar han bocka, är det lättare för dig att sitta kvar i en uppförsbacke. Har ni väl klarat backen är det bara att hålla igång galoppen när det planar ut på toppen av backen, han får då galoppera på slätt underlag men är lite trött. ;)

Har ni gjort det några gånger på samma ställe, kan du nog försöka fatta galopp på planare ytor.

För att ha nåt att hålla dig i kan du spänna ett gammalt stigläder kring halsen på hästen som handtag.

Lycka till ;)
Kazam

Hade samma problem med min 4-åring. Spännande varje gång :D

Driv framåt och få upp huvudet alt. låt inte hästen få ner det från början. Lätt eller hur :grin:

Prova att inte ge galoppskänkel så dramatiskt, du vet.. man kortar lite i tyglarna och spänner sig för man vet vad som kommer.
Jag travade på i friskt tempo och lät honom falla över i galopp när det kändes bra, då tänkte han inte på det lika mycket.
Sen såg jag till att inte galoppera på samma ställen hela tiden utan det blev där det passade så han var inte så förberedd alltid och då var han mer koncentrerad på mig än att hitta på hyss.

Och här kommer nästa tanke.
Det är inte så att du är för hård i handen alt. håller tillbaka för mycket när du ska fatta galopp för då skulle detta fenomen kunna inträffa?!

Var mjuk i handen och håll i manen/martingal/halsrem istället.

Hej igen
Han är 10 år och är väl utbildad.Har tävlat hoppning till 1.20 så det här är bara dumheter tror jag.Gjorde så här med förra ägaren med.Jag har kollat allt så han ska vara frisk och sadeln är bra.Tack för alla råd ska öva på en gång.

ta ut en kiropraktor. Hästen kan ha spänningar i SI leden vilket resulterar i att det gör ont när den ska ta galoppen.

Den kan ha sträckt sig i hagen, gått om kull osv. Just när hästen ska fatta galopp så förflyttas tygnden bakåt på hästen och det onda kan kännas mera då än innan.

Har en halvblodskorsning som är jättesnäll att rida lite tittig ibland men det är inget problem.Men ofta när man ska galoppera så hinner man inte knabbt göra galoppskänkeln förrän han stannar bockar sparkar bakut utan anledning.Det finns inte en chans att sitta kvar och det har han väl kommit på antar jag.Detta händer endast då aldrig i trav eller skritt.Är det någon som har några råd vi måste ha hjälp jag klarar inte det här själv.:confused:

Hur har det gått??

Har du lyckats komma tillrätta med problemet?
Kazam

ta ut en kiropraktor. Hästen kan ha spänningar i SI leden vilket resulterar i att det gör ont när den ska ta galoppen.

Den kan ha sträckt sig i hagen, gått om kull osv. Just när hästen ska fatta galopp så förflyttas tygnden bakåt på hästen och det onda kan kännas mera då än innan.

Jag hade faktiskt just detta problem med min häst när jag köpte honom. Efter ett par månader blev han justerad i SI-leden och bockstarterna försvann nog i samma veva.
Inget jag kopplade ihop då, jag trodde nog bara att han testade rumplimmet på mig lite.. men kanske satt det där, för nu gör han då aldrig så.
Coolt :idea:

Vad säger din tränare om det?

Min häst var så hos sina förra ägare (fast mkt värre) och jag är inte 100 på vad de gjorde, men jag Tror att det berodde på att de var för hårda i handen (=bromsar för mkt) iom att hon blev mkt bättre sen jag fick henne (jag är väldigt mjuk) och slutade iprincip helt när hon började gå på hack.

Kanske är värt att kolla upp munnen och ev byta bett?
Vad har du för bett nu?

Att hästen gör så hos dig behöver ju inte nödvändigtvis bero på att Du är hård i handen, men om den började göra så pga de förra ägarna så kanske hästen får "återfall" om du råkar hamna lite efter i handen?
Vissa hästar är ju väldigt känsliga för sådant.

Jag har sett flera hästar förutom min som betett sig precis sådär och då har det berott på :
*Bettet
*Sadeln
*Ryttaren

Att hästen skulle gör adet "utan anledning" eller av "dumhet" tror jag inte en sekund på.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Hallonsoda
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama