Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

Sv: Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

Har du ändrat något i rutinerna? Är något annorlunda nu mot föregående år?

När jag släppte min häst på lösdrift hände samma sak som för dig. Hon blev kal på magen. Detta hände bara det första året och har inte hänt igen efter det. Det jag tror hände var att hon var van att vara klippt och ha täcke, när hon sen skulle vara utan och sätta päls och "klara sig själv" blev kroppen lite konfunderad och i obalans. Men det ordnade upp sig av sig själv, det tog ett par veckor men sedan satte hon ordentligt med vinterpäls.

Men ring till veterinären och fråga vad denne tror?

Mvh Jordgubba :)

min kille började lägga vinterpäls tidigt, trodde jag iaf... nu tappar han den pälsen och det är inte bara en liten fällning utan det rasar av honom o det som är under är bara några fjun, allstå mycket glest med hår så man ser huden igenom...

det började på bogen o rumpan och de "kala" fläckarna blir bara större... han är annars pigg o glad som vanligt... äter, dricker o skiter som vanligt... och det kliar inte o han är inte öm i huden o jag kan inte hitta nån form av parasit eller nåt sånt....

va kan detta bero på? kan det vara nån brist? borde jag ringa vet eller ska jag avvakta o se hur det utveckar sig?

hej
våra shettisar har haft loppor många gånger,och det blev kala fläckar.
vi behandlade med virkon trror jag..

Min gammelgubbe har blivit helt kal under hakan och fläckvis på halsen, men vi har flyttat och han har haft problem med magen så det kan kan kanske vara obalans, sen har han stått på lösdrift innan och nu på box så jag vet inte men ska köpa massa bvitamin imorgon för han flytta från kalla sala till kalmar och hans kropp verkar tro det är vår/sommar nu.. :S
Han är dock skimmel med fina fuxfärgade flugor över sig ^^

Skriver i tråden för att hitta den igen och för att vi hemma har en welsh part bred fölis på nästan fyra månader som börjat tappa päls. Det är inte fölispälsen..

Hejsan. Jag vet hur det känns. En utav mina hästar såg lika ut förra året denna tid, men jag gav den extra B vitamin och även lite vanlig matolja. Det gav resultat men var beredd på att det kan dröja någon vecka, för min häst tog det över en månad innan den såg ut som en häst igen.

Hoppas det inte är något allvarligare än lite brist på vitaminer.
LYCKA TILL!

tråden har ju nåt år på nacken vid det här laget. Han har tendens att tappa rejält vid den här tiden på året som gör att han nästan blir kal på vissa fläckar under en kort period innan den ordentliga vinterpälsen kommer.. Har varit så nåt år nu o ser det inte som nåt jätte problem längre..

Jag vet att tråden har ett par år på nacken, men den gav mig lite mer ro faktiskt. Min häst uppvisade samma pälsproblem:
20100330171.jpg
[/IMG]

Det har blivit flera kala fläckar på kroppen och hon tappade också hull i samband med detta. Nu har de rosa fläckarna iallafall blivit svarta och man kan känna att det är ullig päls som kommer fram under. Hon får linfrökaka och även selentillskott samt havre. Ingen b vit, men det fick hon tills för några veckor sen. Nu har hon börjat lägga på sig hull igen, men hon ser ju inte sååå rolig ut, skabbig och mjällig i pälsen,även ganska fet i pälsen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Texaspexas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka