Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

Sv: Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

En tjej i stallet har samma problem som du.

Skillnaden är att hennes häst har haft samma åkomma förut vid exakt samma tids period,. Då togs flera tester bla, pälsätare, mask eller andra infektioner, ett hormon prov skulle också göras, men då blev hästen bättre utan inverkan.

Nu är det lika igen och ägaren vill göra ett hormon prov, men vet tipsade om B-vitamin och tvätt med något scrubb medel som finns på apoteket (hippscrub?)

hästen kliar inget men håret faller av.

Vet sa att det kan bero på infektion i hårsäckarna.
Var hästen inte bättre så skulle det tas prov på håret.

Alltid svårt att säga när det är sådana symptom eftersom det kan bero på så mycket.

Lycka till

Det är antagligen en svampinfektion i huden som behandlas med att man badar dem med jodopax varannan, var tredje dag.

Min ena hade så förut. Han tappade nästan allt hår och det såg precis ut som om han hade blivit rakad men att det sedan hade blivit en liten utväxt.

Vårt sto (fux) tappade också nästan all päls en höst för ett antal år sedan, fick då höra att de kan ha hormonrubbningar som gör att de tappar pälsen. Stoet hade då precis kommit hem från sin fodervärd många mil hemifrån och jag förutsatte att kroppen kom i obalans med hormonrubbning som följd efter miljöombytet. Har alltid trott att det var anledningen till hårfällningen. Hon har aldrig fällt så igen efter det.

ok... kan inte komma på nåt som är annorlunda för min häst mot vad det varit andra år... han har varit hos mig i över 10år och aldrig flyttat under den tiden...

*kl*

verkar uppenbarligen som om jag inte är ensam om detta problem... skönt att veta de iaf...

hovslagaren var o skodde i kväll o han tyckte det såg ut som ett rådjur, då dom fäller på precis samma sätt... :)

Precis så där ser min häst ut på bringan under hakan och halsen. Han har även kala fläckar framför skapet. Dessvärre verkar det klia. Jag trodde först att det var regnskållor för det lossnade små hårtussar, men det har slutat nu. Det började när han kom hem från sommarbetet i början av september. Han är även "mjällig" runt revbenen och under magen. Nu ska jag till ATG-kliniken på måndag för hältutredning och då ska jag fråga, kanske även ta skrapprov/blodprov.

Gud vilket sammanträffande!
Min häst är precis med om samma sak!
För ca en vecka sedan tyckte jag att han börjat håra nåt kopiöst på huvudet, och tänkte mest att, "nu kommer snart vinterpälsen", Sedan började jag borsta och dona på huvudet, det bara rasade och rasade hår, blev riktigt förskräckt då jag med fingrarna tog tag om håret och drog väldigt lätt bort det och kvar blev en kal fläck med enbart hud. Fick PANIK! Hela huvudet skulle bli kalt om jag nu gick och "hjälpte bort håren" Bilderna du har visat är identiska med min pålle!!

Vad tusan ska man göra?! Vi avmaskade för 2 dagar sedan med Ivomec. han får Emin Bvitamin. Och har inte ändrat något foder till honom :S Enmbart höet som dom ätit sen 1 September. Hämtade det dock i två vändor.

Jag kan även tillägga att jag ringde vet och rådfrågade. De sa att det ofta får in sådana här samtal om hösten där hästar får nån "rubbning" då de ska sätta päls och tappar allt. men hon sa "ge B-vitamin" Och så skulle vi avvakta.

Han har även blivit riktigt glanslös och ful i pälsen i övrigt. Även kroppen har tagit stryk! Tappat muskler så det sjunger om det, och hull! han har blivit så tunn i muskulaturen och ser rent sagt ut FÖRJÄVLIG. Jag vet inte om det är hårfällningen som påverkar honom negativt. :S Idag började han även bajsa SÅ löst! Kan det vara pga av avmaskningen?

Även de andra hästarna i stallet har börjat fälla på samma konstiga sätt, kan det vara höet?!
ÅH blir galen kan inte sova pga av det här.
Tar ut veterinären omdet inte blir bättre om nån/några dagar..

15396253.jpg

*kl*
bara en undran ang detta kan det inte vara så att det har varit så milt o det snart kommer o bli mycket kallare som hästarna sätter igång o fäller lite för snabbt mot vad de kan sätta?
bara en liten fundering såhär på kvällskvisten...

Det kan hända. För nu helt plötsligt är det minusgrader! Fy farao.
Tycker det har växlat lite..var kallt ett tag sen bev det varmt, nu är det kallt igen..

Fast jag vet inte, så har det ju varit flera år tidigare utan att det blivit såhär. Aldrig sett något liknande. Eller ja isf ett dräktigt sto var det som tappade allt hår på kroppen på samma sätt men hon hade ju hormonförändringar. Och min är ju en valack :P

Min är också en valack. Och tappar vidare i rasande takt. Det är som om pälsen är "lös", bara att dra av den. Fyller borstarna några omgångar per kväll nu. Och Pålle är ju inte vacker direkt... Men "som vanligt" i övrigt.

Precis som min! Värsta mysteriet. Fan så sjukt! Någon som varit med om detta något år förr?

det finns ju några i tråden som har erfarenheter sen tidigare... men de flesta verkar ha problemet i år

det finns ju några i tråden som har erfarenheter sen tidigare... men de flesta verkar ha problemet i år

Ja o min häst som har klarat sig från o fälla så i flera år nu, har idag blivit helt kal på bringan o fäller som :devil:

Skit oxå, det blir till o börja täcka henne i vilket fall, tänkte hon skulle få gå naken så länge som möjligt.

Ska tillägga att hon är FUX

Tom jag har det problemet igen. Skrattretande, ska dock prata med min veterinär, för det kan inte vara brist på Pantotensyra denna gången eftersom hon får mkt b-vitaminer o har fått under en längre tid, kanske ska öka dosen något?

Vi hade ett sto för många år sedan. Hon började fälla jätte mycket på måndagen. På tisdagen var halva hästen naken. På onsdagen hade hon päls i huvudet och på benen. Vi körde henne till klinik. Det enda dom kunde konstantera efter 4 dagar var att dom inte visste vad det berodde på. Dom trodde att det var en kraftig hormonrubbning. Det hade vi ju själva kunnat lista ut utan den usla kliniken. Men, hon började sätta päls ganska snabbt igen som tur var. Detta var i november dessutom.

*kl*

det ser ut som pållen min börjar sätta päls igen nu!!!! speciellt på rumpan märker jag skillnad, ser inte alls huden lika mycket mer!!! såååååå skönt!!!

Turligt nog brukar pälsen komma tillbaka ganska fort o på min iaf har den blivit mjuk o ullig, som bäbis hår typ.

Min fäller som 17 just nu, bogen är helt kal o kroppen fäller hon på rejält oxå.

Jooo sa det om min häst igår "han känns som en babyrumpa" Haha :)
Han fäller massor ännu men börjar se glansigare och finare ut nu :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Texaspexas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka