Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

Sv: Min häst blir naken!!! HJÄLP!!!

Min förra häst drabbades av samma problem. Fällde päls så det blev en full skottkärra varje borstning och under var det mörk underpäls. Rådfrågade veterinär som hade sett liknande problem med fler hästar den hösten/vintern. Veterinären trodde att det kunde vara vädret som växlade mellan sträng kyla och milt väder längre in på hösten som orsakade störningen. Min häst fick så småningom fin och blank päls. Så jag skulle nog inte vara så orolig om jag var du. Om hästen mår bra i övrigt så går det säkert bra att vänta och se.

jag ger kraffts b-vit... måste o handla annat idag då...

vilken sort ger du?

Senast ändrad:

ja han kan vara lite känslig o lurig med det mesta så det kan mycket väl vara nåt med vädret...

Räcker upp handen! Min häst började fälla liknande i torsdags!!! Jag har aldrig sett dess like den här årstiden. Otroliga mängder päls borstas bort nu per dag och han ser minst sagt skabbig ut. Glad och nöjd och "som vanligt" i övrigt. Jag trodde det kunde vara pälsätare men är inte så säker längre. Har pratat med veterinär som inte hade något att komma med. Har fått utskrivet och gett Ivomec som på köpet tar pälsätare, men vi brukar inte ha pälsätare, min hästveterinär hade aldrig hört talas om dem heller.

Pålle får inget foder han inte fått tidigare, men relativt nypålagt för säsongen är linfrökross så jag har tagit bort det nu ifall det kunde vara någon allergisk reaktion.

Skall kolla om jag har "rätt" B-vitamin, tack arabia för det!

Min häst är fux.

men va bra att jag kan utesluta pälsätare då!!! avmaskade med ivomec för ca.3veckor sen...

vi får bara ta varandra i hand o hålla tummarna för våra fuxar nu...

har satt ett ofodrat regntäcke på min på dagarna nu för han ser INTE snygg ut i pälsen...

vårt 20-åriga arabsto har också tappat päls på vissa ställen..... dock verkar inget klia,utan pälsen åker av om man skrapar el borstar...
vilken typ av b-vitamin ska man använda??
våra går ute än på bete,så det kan ju orsaka att det saknas nåt, dock är de andra hästarna piggelinos.

Min häst fäller som skjutton också. Normalt brukar hon fälla i slutet av augusti. Min har inte blivit kal på något sätt inte ännu ialla fall. jag tror det är det här helkajko vädret som gör hästarnas biologi förvirrad. Min häst är dessutom jätte brunstig och på ridhuset när jag var där sa de att de också hade brunstiga ston. Kan inte påminna mig att hon brunstat så här kraftigt någon gång förut.

Mitt föl född i maj i år har fullt med kala fläckar. Blev vaccinerad första gången för en vecka sen och nu är hon fläckvis naken och kliar sig så hon får små sårskorpor. Kan det vara en allergisk reaktion på vaccinet?

Hon är avmaskad, hade mycket fölpäls kvar men nu rasar det av henne så hon får helt kala fält under. Nya strån växer ut men det blir kallt för henne så jag får ta in henne och stoet om det blir minusgrader, regn etc. Hon har ätit krafft groov 125, kornkross och Kraffts B-vitaminpellets ihop med sin mamma. De har precis kommit hem från betet och skolas nu in på hösilage. Väntar på analys-värdena av årets hösilage så jag har dem inte på full ranson utan fyllnadsfodrar med fjolårets torrhö.

Någon skrev om selenöverskott, kan det vara att hon fått för mycket selen? Mamman får e-vitamin med selen i maten 2 ggr/vecka för hon är dräktig igen och det har gått drygt 100 dagar. Kanske dags att ge fölis mat i egen hink och passa så hon inte stjäl morsans mat. Vad tror ni? Det andra fölet ser helt fräsch ut.

det är alltså fält/fläckar som har mycket gles päls... bara några strån o man ser bra huden igenom...

Sådär fäller en av mina varje år, släpper den gamla pälsen först och sen kommer den nya, speciellt bakom öronen, på huvudet och baksida/insida lår. Han är också fux...Ska prova med att byta ut b-vit. mot någon annan sort.

hoppas du lägger på ett fodrat regntäcke dom dagar det är riktigt kallt eller regnar?

jadå absolut... men nu är det runt 10grader o sol/mulet om vartannat så jag tycker inte det är befogat för tillfället... har tom ett precis nyköpt med 100g foder som ska komma till användning bara det blir lite kallare...

Jag ger Emin´s b-vitaminer, även hippos innehåller pantotensyra har jag sett men den är dubbelt så dyr som Emin.

tyvärr fanns inte emins B-vit på min lantbruksbutik men jag läste på ALLT som fanns där o hittade två produkter som innehöll pantotensyra... det blev Kraffts multi vitamin.... det innehöll 2,7mg/ml

Sådär fäller en av mina varje år, släpper den gamla pälsen först och sen kommer den nya, speciellt bakom öronen, på huvudet och baksida/insida lår. Han är också fux...Ska prova med att byta ut b-vit. mot någon annan sort.

undrar om det är ett fux fenomen detta eller om det bara råkat sig att flera av hästarna som nämnts i tråden är fuxar..

Har haft det både på en fux o en svart, så det verkar som om fuxar är överreprecenterade (stavas?:o)

Min valack är också på god väg att bli naken:eek:
Han började fälla som sjutton förra veckan och hela boxen blir vit när jag ryktar honom (han är skimmel).
Jag har haft honom i drygt 4 år och vad jag vet så har detta aldrig hänt förr..
Däremot vet jag av en welsh (isabell) samt en minishettis unge
som blev nakna för några år sedan. Det var dock inte samtidigt.
Vet kikade på dem och hittade ingenting som var galet.

Pälsänglar/löss är det iallafall inte, och han äter snällt alla sina mineraler +foderjäst. Pälsen som sitter kvar (än så länge) är blank och fin och han kliar sig inte heller. Ser bara allmänt förjävlig ut. Vit häst, svart hud och partiell flintis!! Tänk er själva hur det ser ut:crazy:
Jo förresten så avmaskades han ett par dagar föra han började fälla, men att han kan reagera så på en avmaskning kanske är en aning långsökt??!?
Jag är iallafall glad att jag hade köpt ett tjockt vintertäcke med helhals som kommer väl till pass nu....

min kille började lägga vinterpäls tidigt, trodde jag iaf... nu tappar han den pälsen och det är inte bara en liten fällning utan det rasar av honom o det som är under är bara några fjun, allstå mycket glest med hår så man ser huden igenom...

det började på bogen o rumpan och de "kala" fläckarna blir bara större... han är annars pigg o glad som vanligt... äter, dricker o skiter som vanligt... och det kliar inte o han är inte öm i huden o jag kan inte hitta nån form av parasit eller nåt sånt....

va kan detta bero på? kan det vara nån brist? borde jag ringa vet eller ska jag avvakta o se hur det utveckar sig?

Två av mina kompisars hästar har gjort likadant.
Vet. och stallägare trodde svamp så nu är dom badade med Jodopax varannan dag, börjar se lite bättre ut.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 099
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Texaspexas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka