min häst blir galen :o

E

emiraty

hjälp!
min ponny blir helt skogstokig när vi rider distans och blir omkörda bakifrån eller om vi ligger mer än fem meter bakom en annan häst(vilket kanske mest är tävlingsinstinkt)
att möta andra är inga problem.

han börjar galoppera på stället och hoppar runt, backar ned i diken och stegrar sig om han inte får "ta upp jakten".
sist vi var ute på distans fick den som för tillfället befann sig före mig bestämma tempot, men det går ju inte i längden.
dessutom stör han ju andra ryttare om han börjar knäppa sig.

han har inga problem med att vara ensam det är att bli "ifrånsprungen" som han hatar och blir helt panikslagen.

han har även varit sån inne i stallet sen jag fick honom, vissa dagar lugn och snäll när han blir lämnad ensam andra dagar har han ryckt sönder grimskaften och sprungit efter.

hur ska jag träna bort det? :confused: :cry:

Sv: min häst blir galen :o

Ett sätt är att du och några kompisar rider ut tillsammans och tränar på just detta momentet. Du låter kompisarna rida om, sticka iväg, komma tillbaka.

Träna även på att du är den som kommer ifatt, rider om och lämnar.

Gör detta ofta tills du känner att hästen tycker att det är ok.

Lycka till!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet, då min ena häst blir exakt likadan. Med den lila skillnaden att det enbart är på tävling och träningstävlingar som vårat problem uppstår. Hemma är han en filbunke, så det är välldigt svårt att träna på problemet. Förra året på vasaritten så hoppade o bockade och galopperade han på stället uppför hela slalombacken, :mad: inte roligt och mycket pinsamt att inte kunna få kontroll på sin häst. pga. det så fick han mjölksyra, så jag fick gå hela vägen ner och en bit till.

En lösning på symtomen men kanske inte på problemet är att träna hästen väl, så att den orkar hålla en högre hastighet hela vägen och sen gå ut starkt i starten med ett lite högre tempo, så att han slipper kämpa för att han vill ligga först. Allt. om det största problemet är själva omridningen så vänta med att starta så att ni kan rida mer i lugn o ro tills han har vant sig. Ni har ju faktiskt 15 min på er att starta.

Lycka till /K

Så tränade jag upp min häst. När vi hade träningsritter så ville jag alltid att vi skulle träna sånt.
En bra variant är att alla travar i ett led. Sista hästen går ut, och galopperar om alla och ligger sen först en stund, innan nästa ekipage går om och tar över täten.
Eller att man delar sig, och stöter ihop med varann senare på ridturen.

Fast det var nog mest jag som tyckte det var det som var vitsen med träningsritter, för efter ett tag blev det "och så håller vi inte på och rider om varann och så" av andra deltagare. :grin:

jag har funderat på det men vet inte om jag kan få med nån i stallet på det :o
får försöka tvinga dem :devil:

största problemet med min ponny är att han hoppar ut och ställer sig rätt över vägen och får ryck där.
så folk kan inte rida om. så då får man rida ut i skogen :cool:

Så kan min vara första kilometrarna också, fast han är en filbunke annars, han taktar sej genom de första kilometrarna. Tar ju extra energi också. Men försök få med någon att träna, träna då på att bli omriden, ifrånriden osv. Gör det till en vana, så till slut bryr han sej inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 490
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 310
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar