Min häst blev farlig! vad ska jag ta mig till?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare TaylorSwift
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 745
T

TaylorSwift

Ååå jag hoppas verkligen att ni här på buke kan hjälpa mig nu!
Det är såhär, jag har haft min halvblod (vallack) i ca 2veckor nu, Har går med ett halvblodssto. Det har hela tiden funkat bra att ta in honom ensam och pyssla med honom och släppa stoet hos ett par shettisar som hon känner sedan innan så de vet var de har varann osv. Men igår när ett par i stallet skulle ta in och rida stoet blev min häst ensam i hagen över 1,5h och sprang runt i panik. Efter 1,5h tog de in honom och han skummade över hela kroppen av svett. 2-3h senare lyckas jag ta mig upp för att kolla vad som hänt (jag var inte hemma) och han står då och skakar i hela kroppen så jag tror att det hänt något i stallet mellan att han togs in och jag kom upp som de inte ville säga för idag när jag kom upp så fick han fullständig PANIK när han blev ensam i stallet, han blev inte lämnad utan han blev intagen först fråg början. Han sprang över både mig och mamma, försökte stegra sig skälvde i hela kroppen osv, vi släppte (tvingade) in honom i boxen där han reser sig sparkar och försöker hoppa upp genom gallrena. Vi gick då och hämtade stoet och han blev HELT lugn igen. Hade inte tid att "vänta ut" honom då en sadelutprovare skulle komma upp och kolla sadlar till honom och jag blev riktigt rädd att han skulle skada sig och försöka hoppa över boxdörren (med sånt fönster så han kan kolla ut i gången.)

Först när han sprang över oss och försökte slita sig blev jag arg på honom, försökte visa vem som var ledaren och såhär kan han f*n inte bete sig! Men han var som blockerad och stressade upp sig mer och mer, fick fast honom i linorna i stallgången och försökte prata med honom och klappa lugnande men det gick åt helvete det också så det var efter det jag släppte in honom i boxen.

Och det är nu ni kommer in i bilden! för jag har INGEN ANING om hur jag ska göra? Hans enda sällskap är stoet så att han kan vara ensam i stallet är en ganska grundläggande sak då de som ridet stoet måste kunna lämna honom ensam ibland också. vill inte riskera att det blir som idag när jag är ensam med honom, Och det har ju alltid funkat innan men är han "förstörd" för livet nu? :cry: Är så rädd att han inte kommer kunna lita på att hon kommer tillbaka igen!
Tror ni det blir bättre om jag bara tar in stoet tsm med honomden kommande veckan och när stoet rids ställa in shettisarna hos honom och sen efetr ett tag försöka ta in honom ensam och låtsas som ingenting? Eller blir det bara värre då?

Gud, jag mår så dåligt nu! Hur kunde det bli såhär?:(

Sv: Min häst blev farlig! vad ska jag ta mig till?

Hejsan!

Av mina erfarenheter vet jag att vissa hästar inte kan bli lämnade i hagen ensamma eftersom att hästar är flockdjur. Vissa hästar blir helt galna som du beskriver att din häst blev, jag tror att han blev rädd när han blev lämnad och ville inte utsätta sig, eller vad man ska säga, för att bli lämnad igen och då betädde han sig mkt illa.

Det jag hade gjort är att ta in honom först, sedan kanske ha ngn av shettisarna inne för att se om det är stoet han bryr sig om eller om det bara är det att han inte gillar att vara ensam.

Jag hade provat det förslagat du skrev längst ner i ditt inlägg.

Hoppas iaf att du fick lite hjälp!

/Emma :banana:

Du får börja ensamhets träna helt enkelt :idea:
Har själv ingen större erferenhet av detta, men det har säkert många här på buke.

Lämna honom aldrig ute själv i hagen igen!
Be dom som rider stoet att ställa honom i boxen och ge honom mat när dom far ut och rider. Prova först att bara kanske gå runt gården och tillbaka med stoet för att de hur han beter sig. Så han inte hoppar ut genom boxen eller likande. Men jag tror säkert att han kommer vara lugnare om han lämnas själv i boxen än själv i hagen. Vissa hästar går inte lämna själv i hagen.

Hej!
Mitt råd är : ställ in honom i boxen när de ska rida stoet, hade nog tagit på skydd på benen också faktiskt. Gå inte in till honom men visa att du är där.
Och för guds skull: Ge honom INTE mat när han är stressad, kan få foderstrupsförstoppning! Lycka till!

Han har gått ensam i hage hos förra ägaren då gick han ensam i ca 1år, han hhar sprungit varenda gång när jag lämnat honom i hegen sen vi köpte honom (Jag har bara lämnat honom då och då typ 5min) Trodde absolut inte de som red stoet skulle lämna honom panikslagen i hagen i 1.5h :crazy:
Hagträniingen kan jag ta tag i mer till våren eftersom jag vet att han har psyket att kunna gå själv. Det viktiga nu är han han kan känna sig trygg i stallet utan stoet.
Vill inte att någon lämnar honom ensam i stallet när jag inte är där med tanke på hur han reagerade idag, jag vill inte att han ska få ännu fler negativa upplevelser där hon lämnar honom utan att han ska känna sig trygg ensam först innan han får stå själv längre stunder.

Han är sån att han lugnar inte ner sig efter en stund utan han stressar upp sig mer och mer och mer och mer tills han är i upplösningstillstånd. Blir genast jättelös i magen och skakar :(

Tack! Så du menar att jag ska låta honom uppleva situtionen tills han accepterar att det är så det är?

Hoppas jag inte låter snoffsig jag bara undrar :p
verkar smart med att inte ge honom mat, har varit med en gång när en häst fick foderstrupsförstoppning och det var inte kul. Men kan de få det med enselage också? Eller tycker du det är ok att lägga in lite sånt som han kan tugga på?

Det kan ju vara så att det är övergående. Just iom att han kunnat gå själv tidigare och att han är så ny. Försök att låta bli att lämna honom allt för länge. Kan han inte gå med shettisarna stoet går med?

Ja han måste tyvärr lära sig detta själv.. När man blandar sig i brukar det bara ta ännu längre tid. Jag har en gammal vallack som gör likadant. Kompisen får då gå ut på tur, först bara 20 minuter. Sen ökade jag succesivt tiden. Har funkat bra. Men jag vågar nog aldrig lämna honom kvar i hagen ensam.
Nåt måste du nog iallafall försöka med, annars blir det ju ohållbart, eller hur?
Håller tummarna att det löser sig!:)
/Nadira

Oj! Glömde ju...
Du låter inte alls snoffsig tycker jag!:)
Hälsn Nadira (som inte heller vill va snoffsig);)

Jag förstår hästen fullkomligt, se det ur hans synvinkel.
Han har gått själv och vet hur tråkigt det var, så kommer han till ett nytt ställe och får en kompis:love: han blir jätteglad för detta och får då givetvis panik när hon försvinner ifrån honom.
Det här är "priset" man får betala för att hästar går själva, de är ofta som hästarna sedan flippar fullkomligt när de fått en kompis och de tror att de kommer lämnas ensamma igen.

Mitt råd är att se till att han blir lugn och trygg i sin nya miljö, fortsätt att ta in honom ihop med hans kompis så att han blir trygg i stallet.
När han lugnt kan vänta på henne ute och/eller inne medans du tar in/ut den andra hästen, då är det dags att ta nästa steg att lämna honom ensam en längre stund.

Han kan ju inte veta att kompisen kommer tillbaka utan får ju panik direkt. Hans erfarenhet är ju att det inte är roligt att gå ensam och han gör givetvis vad han kan för att slipppa vara ensam igen.

Han måste lära sig att det är ok att vara ensam med dej och det tar längre tid än två veckor för en häst att lita på sin nya människa.

Tack för alla svar!
Får bli att släppa in shettisarna hos dem några dagar så att man sedan kan släppa honom hos dem när stoet ska ridas, jag försöka att vara försiktig!

Tack igen! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 992
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 753
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31