Min häst bits!!

Z

zippo

Hej!

Jag har ett halvblod sto på 7år, jag brukar borsta henne i boxen, hon står alltid lös, ena sida funkar jätte bra men när jag ska ta andra sidan ska hon försöka bitas, jag brukar variera med vilken sida jag börjar på.

Hur ska man få henne med att sluta upp med detta?

Sv: Min häst bits!!

Genom att ta bort obehaget som får henne att vilja bitas.

En öm muskel? Kittlig? Sår?

Hahaha, ja se märrar. ;) Försöker hon bitas på allvar eller är det mera "nä ge f*n i att borsta mera, nu RÄCKER det"?

Jag hade en varmblodsmärr och i 17 år så "slogs" vi dagligen och alltid kom hon på att retas om något bara för att få chansen att sätta tänderna i mig nånstans. :devil:

Allt var bara bus, hon älskade att få retas lite och borstningen var en ren parodi, men vi hade skitkul och det gick inte en dag utan att det var nåt upptåg. Har du testat att inte ta henne på allvar utan bara retas tillbaks? Så gjorde jag från första början tillsammans med massor av kärlek då hon troligtvis inte hade haft så roligt tidigare i sitt liv.

Så länge som det inte gör ont där du borstar så kan det itne vara som så att hon vill ha godis? Den hästen jag har han bits när han ska ha godis nämligen... så där är min fundering.

Jag gör dom så att bits han så "nyper" jag tillbaka men förisktigt.. han slutar fort då. Kan vara ett tips. Inte så man gör hårt men ett litet nyp så man lixom "biter tillbaka" det funkar på han iaf.Men beror på orsak med..

Bind upp henne i stallgången då om hon vill bitas, så du får mer kontroll.
Funderar just om det är samma sida om det är obehag där eller har varit, kan ju finnas en orsak där

Det kan vara ett sår, eller att hon är kittlig!
Om hon fortsätter får ni se till att ni får dit en som kan det med hästar.
:)

Det finns såklart många möjliga anledningar bakom detta beteende. Det viktigaste tror jag är att inte ignorera det, en häst hugger ju inte utan anledning. Om det så är för att busa/varna/visa att de har ont..

Utöver de möjliga orsaker andra föreslår kan det kanske handla om att hon blockerar?
Det är vanligare än folk tror att hästar blockerar människan i vissa situationer, och lika vanligt att människan inte uppmärksammar dessa blockeringar. De flesta hästar har en sida de är mer rädd om, vanligtvis är det högersidan eftersom de flesta av oss blivit lärda att hantera hästen mest från vänstersidan (sadling, tränsning, uppsittning osv..) och högersidan på så sätt lätt "glöms bort". Om det är en blockering som är problemet så kan du enkelt testa det genom att stå framför hästen och se hur hon reagerar när du gör en rörelse som tyder på att du vill närma dig hennes högra sida, om hon vänder huvudet mot sig, spänner sig, eller på annat sätt blockerar sin sida så kan det vara ett tecken på att hon inte känner sig helt säker med att ha dig där. Testa samma sak på andra sidan.

Att hon hugger mot dig när du ryktar henne från den ena sidan kan mycket väl vara hennes sätt att säga ifrån, och att ha en häst som säger ifrån tycker jag du ska vara glad över.

Förslag som att du ska binda upp henne tycker jag absolut inte är en bra utväg eftersom det inte kommer lösa det underliggande problemet.

Hoppas du hittar problemet så att borstningen blir ett trevligt inslag i hanteringen.

/Julia Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Har den alltid gjort så eller är det nu ?

För min häst har börjat visa lite obehag nu på ena sidan som jag förklarar i samband med pälsombyte just nu? Går det inte över snart så kommer jag kolla upp honom med ingående med en massör kanske eller equiterapeut. Han bits inte men visar på andra sätt att han ogillar att bli borstad på vissa ställen

Finns en häst i stallet där mamma har sin häst som är grymt känslig i pälsen och knappt kan borstas medan han fäller. Han står och slänger med huvudet med öronen bakåt och kickar i luften med ena benet när han borstas.

knapplan

Bra fraga. Finns en hast i ett stall dar det racker med att man forsoker ga forbi nar den ar uppstalld i stallgangen och den forsoker bita en i axlen :S

Jag har ett halvblod sto på 7år, jag brukar borsta henne i boxen, hon står alltid lös, ena sida funkar jätte bra men när jag ska ta andra sidan ska hon försöka bitas, jag brukar variera med vilken sida jag börjar på.

Ha henne inte lös om hon bits... Gissar att det är lite känsligt nu med fällningen, har du testat med en annan ryktborste?

Hur ska man få henne med att sluta upp med detta?

Bind upp den så att den inte kan bitas. Men försök anpassa rykten efter hästens humör - öm i huden och grinig = snabb rykt.

Hästen säger ju till dig att något är otrevligt, respektera det. Ett av stona här får man i princip "handrykta" när hon är som tjurigast, bara pilla bort skiten och stryka över med rotviskan. En vallack för länge sedan var så kittlig att det enklast att enbart använd piggborste - den gillade han... Man får testa sig fram.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama