Sv: Min häst bits!!
Det finns såklart många möjliga anledningar bakom detta beteende. Det viktigaste tror jag är att inte ignorera det, en häst hugger ju inte utan anledning. Om det så är för att busa/varna/visa att de har ont..
Utöver de möjliga orsaker andra föreslår kan det kanske handla om att hon blockerar?
Det är vanligare än folk tror att hästar blockerar människan i vissa situationer, och lika vanligt att människan inte uppmärksammar dessa blockeringar. De flesta hästar har en sida de är mer rädd om, vanligtvis är det högersidan eftersom de flesta av oss blivit lärda att hantera hästen mest från vänstersidan (sadling, tränsning, uppsittning osv..) och högersidan på så sätt lätt "glöms bort". Om det är en blockering som är problemet så kan du enkelt testa det genom att stå framför hästen och se hur hon reagerar när du gör en rörelse som tyder på att du vill närma dig hennes högra sida, om hon vänder huvudet mot sig, spänner sig, eller på annat sätt blockerar sin sida så kan det vara ett tecken på att hon inte känner sig helt säker med att ha dig där. Testa samma sak på andra sidan.
Att hon hugger mot dig när du ryktar henne från den ena sidan kan mycket väl vara hennes sätt att säga ifrån, och att ha en häst som säger ifrån tycker jag du ska vara glad över.
Förslag som att du ska binda upp henne tycker jag absolut inte är en bra utväg eftersom det inte kommer lösa det underliggande problemet.
Hoppas du hittar problemet så att borstningen blir ett trevligt inslag i hanteringen.
/Julia Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator