Min häst återhämtar sig dåligt

Softicut

Trådstartare
Hej allihopa! Jag undrar lite över en sak...
Igår var jag och en kompis ute och galopperade riktigt långt och fort. Efteråt skrittade vi en lång runda innan vi slutligen styrde vägen hemåt. Väl hemma upptäckte jag att min häst fortfarande andades fort och var väldigt trött. När jag släppte in henne i boxen tuggade hon långsammare än vanligt på höet.

Min kompis reagerade på detta och undrade om det var något fel på min häst. Jag hade inte ens tänkt på att det skulle kunna tänkas vara något fel på henne eftersom hon ju galopperat så långt. Men å andra sidan var det ganska länge sedan vi var ute och tokgalopperade sådär, så kan det vara att hon har dålig kondis?

I vilket fall som helst så hade min kompis häst återhämtat sig när vi var tillbaka till stallet. Bör poängteras att detta är en vanlig storhäst och ingen islandshäst. Kan det vara att min häst har mindre lungor och därför sämre lungkapacitet än min kompis häst eller något? Hon har himla mycket energi så hon skrittade ju hem i relativt snabbt tempo, (det gör hon alltid).

Så vad tror ni. Vad kan det vara? Är hon sjuk på något vis? Brukar era hästar vara så?

Ytterst tacksam för svar!

Sv: Min häst återhämtar sig dåligt

Om du inte brukar "tokgaloppera" så är det väl självklart att hon blir trött, det är inget fel på en häst som är andfådd efter att den har sprungit. De kan vara andfådda en bra stund, särskilt eftersom hon skrittat snabbt hemåt.

Tror inte att det är något fel på din häst.

Finns ingen som heslt möjlighet att du får ett korrekt svar härifrån, du måste fråga veterinären om du ska kunna få ett korrekt svar. Här kan vi bara gissa och eftersom vi inte vet allt om din häst så kan gissningarna vara mer eller mindre bra.

Jag kanske uttryckte mig dåligt men såhär menar jag:
Min häst har en ganska dålig takt i galoppen vid långsammare tempo. Därför brukar jag ta ut henne på längre raksträckor så att hon kan galoppera lite snabbare och med mer ren galopp. Men min tränare har nu sagt att jag ska jobba nästan enbart med tölten innan jag börjar med galoppen. Så under den senaste tiden så har jag mest ridit dressyrpass i paddock och ridhus varvat med uteritter. Dock var det några veckor sedan jag var ute och galopperade riktigt snabbt. Hon är fint musklad i övrigt och har inte vad jag märkt haft dålig kondis, eller rättare sagt så har hon inte dålig kondis. Hon skulle säkert orka gå på hur länge som helst.

Jag letar verkligen inte efter ett exakt svar av någon på buke - det är ju självklart att ni inte vet vad som är fel på henne! Jag undrar mer om någon har råkat ut för samma sak, om det är något "uppenbart" som jag inte ser eller om det är typiskt för islandshästar att återhämta sig lite långsammare. Jag har ridit en annan häst innan som brukade flåsa värre än min gjorde igår efter att man utfört tyngre arbete så tänkte att det kanske finns något samband? ;)

Hoppas det klarnade lite mer nu vad jag menar! :)

Jag skulle som sagt ta ett blodprov. det gör jag med mina om dom inte återhämtat sig som dom brukar. det räcker ju att dom e lite förkylda eller har en lite infektion i kroppen.

Om hästen är igång och i bra fysik i övrigt och helt plötsligt blir flåsig vid ridning som inte är hårdare än normalt så skulle jag ta ut vet för att ta ett blodprov. Som någon redan sagt, det kan ju handla om en infektion.

Har du tempat hästen? Det brukar vara bra att ha gjort det så att man kan ge den infon till veterinären. Allt du kan komma på som rör hästens mående är bra att fundera över/ta reda på innan vet kommer så att du kan ge så mycket och så rättvis info som möjligt.
(tempa samma tid som du brukar tempa, innan ansträngning. Jag brukar tempa både morgon och kväll eftersom det kan skilja lite över dygnet)

Har tre islänningar i stallet och de kan flåsa på ganska bra de gånger de har triggat varandra, då flåsar de trots att de har bra kondition, i alla fall om de har galopperat mycket under ridturen och haft en snabb skritt hemåt.

Däremot om den skulle börja flåsa vid lättare träning (dvs inte långa galoppstråk och liknande), trots att hästen rids regelbundet så skulle jag kontakta veterinär.

Tror fortfarande inte att det är något fel på din häst. Ta tempen för säkerhets skull och/eller ring och rådfråga i första hand tycker jag, om du känner att något inte är som det ska.

Förstår hur du tänker. En häst jag hade för flera år sedan flåsade väldigt så jag blev orolig, det var inte normalt. Det visade sej han hade inflammation (i munnen). Bättre du kollar upp, det kan ju hända saker man inte vet om. Hästen i det fallet var nyinköpt och det var ren tur jag åkte in till hästandläkaren med honom så felet uppdagades.

Jag skulle kolla temp och vilopuls ett par dagar innan jag tog ut veterinär. Hästen kanske har tjock vinterpäls? Men islandshästar har svårare att komma ner i puls än andra raser. Jag är distansryttare och detta märks ofta på tävlingar och då på hästar som verkligen är vältränade. Ett tips är att när man ska ut och göra ett intensivt galopp- jobb så kollar man vilopulsen i stallet. Då får man en snabb indikation på om hästen kanske har en liten infektion eller ont någonstans, och då ska man givetvis inte träna hästen hårt.

Är hästen klippt eller inte? Är den inte det så tror jag att den ässjar för att få bort överskottsvärmen.
Annars säger som övriga , håll koll på vilopulsen.

Som någon annan skrev: kolla blodprov! Då vet du med säkerhet att det inte är något och kan rida på som vanligt. Kan ju vara en liten infektion som gör att din häst inte är på topp... men som sagt, enkelt att kolla om du undrar/oroar dig. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod