Min häst äter upp stolparna i hagen!!

C

Cissi121

Hej! Nu har jag provat allt... Börjar tröttna...
Min häst är tokig i stolparna i hagen, han äter överallt på dom, jag har haft på allt man kan tänka sig på stolparna men inget hjälper! Har ni några tips? Hoppas det!

Sv: Min häst äter upp stolparna i hagen!!

Vad har du provat?

hade en inakoderad "bäver" i stallet, ingenting va riktigt effektivt, men trätjära funkade bäst, la ut kvistar, grova grenar o dyl. i hagen som hon skavde ner, ändå provade vi det mesta på marknaden(hon gnagde ner allt trä inne som hon kom åt oxå)

Jag använde "crib stop" och "no-bite" på stolparna när min häst krubbet och han slutade direkt! de håller för regn oxå. finns att köpa i de flesta hästaffärer..
Brukar kasta in en hel tall åt hästarna i småhagarna så de hade lite att göra när det inte fanns nåt gräs

Detta beror oftast på selenbrist, enligt min veterinär. Köp Tokosel Vet på Apoteket eller prova tex Biovimin. Biovimin funkar utmärkt på min (f.d) "bäver". :)

"vår" bäver åt redan tokosel .hjälpte inte ett dugg...... tror mer att i hennes fall, "bara" är en dålig vana. är inte tokoselet på recept längre ?

Tabacso, vitpeppar kanske?

Cissi121 skrev:
Hej! Nu har jag provat allt... Börjar tröttna...
Min häst är tokig i stolparna i hagen, han äter överallt på dom, jag har haft på allt man kan tänka sig på stolparna men inget hjälper! Har ni några tips? Hoppas det!
Min unghäst håller på att byta tänder har börjat bita både på stolpar och staket, men jag använder alltid tjära då, det funkar så gott som alltid.....;)

som sagt, se över selengivan, men kolla även på grovfodergivan och proteinet i hela foderstaten.. för lite av någon av dom tre brukar vara de mesta förekommande orsakerna till träätning..

Läste i tips tråden här på buke om en tjej som smetat in stolparna i hagen med boldpudding o det verkar funka. Rent logiskt så borde det oxå göra det när man tänker efter....
Kan ju vara värt ett försök kanske...

Lycka till

finns det annat att gnaga på i hagen? annars kan du ju slänga in lite granris eller andra grenar så får han/hon tillfredsställa sitt gnagbehov. Det finns ju inte så mycket att pilla med i hagen nu när det ligger så mycket snö. :)

Har fått tips av en gammal bonde att man ska blanda lika delar olja och diesel och pensla på, låter inte miljövänligt men enligt en kompis så har det funkat hos henne.
Prova att lägga in asp grenar, fråga någon markägare som har huggit i skogen, dom vill bara bli av med det, går ju inte att använda till så mycket annat, hästarna har speciell försmak för asp och gran.
Ge dom alternativ att tugga på,dom har ju behovet att tugga och har man för bra hö och feta hästar så vill dom ju tugga mer än vad vi kanske ger dom möjlighet till,
lägger även in en gren i boxen och det försvinner en bit varje natt,
Vi har nu ca 50 cm snö och dom ids inte gräva ner till gräset så det gör väll sitt till också/Luxus

Jag var dock tvungen att fixa tokosel via veterinären?! hur är det nu egentligen?:confused:

Ja, prova att lägga in goda grenar, om du inte redan har gjort det.:idea: :d

Ofta är överdriven träätning ett symptom på proteinbrist och kanske även för liten ts-giva i detta fall. jag skulle se över foderstatens proteintillförsel, och ge hästen mera hö/hösilage. Ingen häst äter frivilligt rent trä, utan det finns en bakomliggande orsak!

Om det är så att smbrp/ts stämmer, kan det vara så att han har tråkigt?

Fridan skrev:
Jag var dock tvungen att fixa tokosel via veterinären?! hur är det nu egentligen?:confused:

Det finns på apoteket Jag köpte förför ett par månader sedan, och det är inte receptbelagt

IDAG är tokosel receptfritt, om dom säger nej på apoteket så be dom ringa chefen och fråga, för det ÄR receptfritt numera..

tror att det släpptes receptfritt för ehh 1-2 år sedan?

Den lilla burken på 800 gram kostar runt 260 kr å ÄR receptfritt, dock vet inte alla i personalen som jobbar på apoteket om det och man får helt enkelt stå på sig tills dess att dom kollar upp det på datorn, för det ÄR receptfritt. Det garanterar jag dig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama