Min häst äter inte hö?!?!

Sv: Min häst äter inte hö?!?!

Heja, härligt att det fungerar. Prova med ½ kg imorgon på morgonen och se om hon petar i sig det med.

ja det verkar fungera lite iaf=P Igår hade hon inte ätit upp 2½ kg till kvällsfodringen, men allt va uppätet imorse iaf. Har dragit ner på kraften oxå, så hoppas hon inte tappar något bara... men vi håller tummarna!

Ringde till dynavena och de skulle ta hem ett paket sånt här BRICK oxå, får väl se om det fungerar annars. =)

Jag har fått intrycket av att många fullblod blir trötta på att få se maten för länge och det är bättre att ge mindre portioner oftare och inte fri tillgång.

en annan sak jag funderade över är att jag läst att man kan ge betfor i brist på bra hö, eftersom betfor kan betraktas som grovfoider. Så kanske betfor och potatisprotein hade kunnat vara ett alternativ för variation. Jag gav det i liten mängd till mina lättfödda SWB förra året och det var prisvärt och hästarna såg riktigt fina ut.
/U

Jag har fått intrycket av att många fullblod blir trötta på att få se maten för länge och det är bättre att ge mindre portioner oftare och inte fri tillgång.

en annan sak jag funderade över är att jag läst att man kan ge betfor i brist på bra hö, eftersom betfor kan betraktas som grovfoider. Så kanske betfor och potatisprotein hade kunnat vara ett alternativ för variation. Jag gav det i liten mängd till mina lättfödda SWB förra året och det var prisvärt och hästarna såg riktigt fina ut.
/U

ja det verkar som det är en trend bland fullbloden:S jag ger ju henne betfor tillsammans med kraften, men är rädd att ge henne för mycket för hon kanske blir för lätt mätt om hon får så mycket och inte vill äta av höet? vad tror ni?

Om betfor kan ersätta hö som grovfoder borde det ju inte vara katastrof om hon fick i sig ganska mycket. Kanske att du ger hö först och sedan betfor(+protein om det behövs) och mer hö nästa måltid. Kan ju vara värt ett försök. Det finns exempel i trådar om att man kan ge ganska mycket betfor/dag. Jag hade satsat på flera givor och gärna hyfsat varierat med foder som kan lite samma sak. Jag hade absolut inte låtit höet ligga kvar i box och hage om det blev för mycket och inte hann ätas upp.
Hoppas du får ordning på det!
/U

Läst någonstans att ffa ston kan vara kräsna med maten om det ligger gamla foderrester eller är skitigt i boxen :crazy: Så att hålla fräscht och ta bort ouppätet foder är nog bra :) Hoppas hon petar i sig mer

Jag kan nu glatt meddela att jag får i min häst 9kg hö om dagen! Gjorde som jag fick tips om med att ge henne mindre än vad hon åt, så att hon skulle få mer aptit för det när hon inte hade fri tillgång. Nu äter hon upp varenda strå!

Jag ger henne 4kg när jag tar in henne på eftermiddagen (mellan 3 och 5 någongång), 5kg till kvällsfodret vid 10 tiden och sen får hon hösilage i hagen på morgonen, då ger jag henne en fullproppad ikea-kasse, väger ca 5kg, och det äter hon oxå upp! Det ser jag mer som en bonus så det är inte inräknat i de 9kg hö hon äter och som jag gör foderstaten efter.

Jag började med att bara ge henne 2,5kg på eftermiddagen, och 2,5kg på kvällen. Det åt hon, jag försökte öka på det direkt men det gick inte. Jag fick ge henne detta i ca 1v innan jag kunde öka till 3kg på kvällsgivan. Sedan dess har jag ökat successivt. Har jag märkt att hon lämnar så tar jag bort ett halvt kilo till näste mål. Det tog inte alls lång tid innan hon började äta ordentligt och hon har inte tappat alls i hull!

Jag är så himla glad för detta! Tror iof jag har snön att tacka en del för oxå, nu KAN hon ju inte äta av gräset. Tack så hemskt mycket för all hjälp och alla bra tips!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 773
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)