Om det inte hjälper med blötare silage. Så hur mycket får hon till natten? Ibland så verkar det som att fritt/för mycket gör att de backar av. Då kan det funka att 'få igång' dem genom att maten tar slut.
T ex om hästen äter 4 - 4,5 kg per natt. Lägg in 3,5 kg till natten. Om det är soprent på morgonen så vänta 2 dagar, sen lägger du in 4 kg till natten. Om/när det är soprent på morgonen, vänta några dagar, lägg in 4,5 kg osv. Du får göra lika alla fodringar, men du fattar systemet. Sluta för ett tag att ge fritt/mer än de äter, och ge lite mindre än de äter, så maten tar slut och de hinner bli lite hungriga.
Sen ökar man, och när de väl fått snurr på det brukar man kunna ge fritt/mer än de äter upp igen men de äter en vettig mängd ändå. Det funkade på mitt fblsto, som hos tränaren fick 8 kg silage/dygn och 'åt upp varje strå och gärna skulle äta mer om hon bara fick'. Hos mig så petade hon mest i maten, åt 4 kg per natt en bra natt och åt ungefär lika krattigt på dagen. Jag hade fritt både inne och ute.
Slet mitt hår, hon var dessutom (inte andra fbl heller) speciellt förtjust i kraftfoder och lämnade om hon fick mer än ett par kg/dag. Fick då tips om det ovan, och var först motvillig, såg hur hon skulle bli ett spjälstaket då det ju i början blir ännu mindre mat (du ska alltså INTE höja kraftfodret under tiden för att kompensera). Men tillslut var jag så desperat att jag provade. Och det funkade. När jag slutade och började ge fritt igen åt hon 10 kg silage inne på natten (och bara några strån kvar på morgonen), och åt på rätt bra ute med =) Sen på fritt låg hon kvar på 10 - 12 kg inne på natten även om jag la in 20 kg, och åt ungefär lika mkt ute. Så gick från 6 - 8 kg/dygn till 20 - 25 kg/dygn. Samma silage hela tiden.
Provat det ett par ggr till sen med samma resultat.
Dock, även fblstoet föredrog om hon fick välja blötare silage, när jag fick blötare åt hon så jag började fundera på att strypa fria tillgången, åt glatt 18 kilo på ett halvt dygn inne - mellan 20 - 08. (Föredragit blött framför torrare har ALLA mina hästar gjort btw, oavsett grundaptit, ras, hull etc. Är väl för det mer liknar gräs antar jag)