Min häst äter inte hö?!?!

Sv: Min häst äter inte hö?!?!

Om hon står på halm, så kanske du kan byta till spån och då borde hömängden kunna ökas nattetid. :) själv har man ett matvrak..och har tyckt att det är svårt men du har det nog värre med en kräsen häst. Tänder är kollade antar jag.

jag pm ar dig ! Vill inte göra reklam i din tråd ! Och ´jag är INTE återförsäljare ;-)

tesora

Jag tänker samma sak som Shaggy. Mitt förra fbl var hopplöst kräsen med sitt grovfoder. Hö så åt han MAX 10 kg per dygn, och nattetid som sagt bara 4 - 5 kg som MAX per natt. Samma sak med 'torrt' silage.

Gräs däremot..

Och BLÖTT silage, helst ville han ha konserverat gräs. När jag hade silage med TS 40%, finstråigt och således som 'konserverat gräs' så jisses så han åt.

Högst mängden TS fick man alltså i honom med BLÖTT silage, så håller med shaggy om att försök prova det. Hitta blött, finstråigt silage, TS helst neråt 50, inte över 55. Och se om det får igång aptiten.

Om hon står på halm, så kanske du kan byta till spån och då borde hömängden kunna ökas nattetid. :) själv har man ett matvrak..och har tyckt att det är svårt men du har det nog värre med en kräsen häst. Tänder är kollade antar jag.

jejjemän tänder är i ordning. ja jag vill oxå ha en lättfödd häst! =P även om det oxå har sina bekymmer=P

Jag tänker samma sak som Shaggy. Mitt förra fbl var hopplöst kräsen med sitt grovfoder. Hö så åt han MAX 10 kg per dygn, och nattetid som sagt bara 4 - 5 kg som MAX per natt. Samma sak med 'torrt' silage.

Gräs däremot..

Och BLÖTT silage, helst ville han ha konserverat gräs. När jag hade silage med TS 40%, finstråigt och således som 'konserverat gräs' så jisses så han åt.

Högst mängden TS fick man alltså i honom med BLÖTT silage, så håller med shaggy om att försök prova det. Hitta blött, finstråigt silage, TS helst neråt 50, inte över 55. Och se om det får igång aptiten.

Tack ska se om jag kan hitta något sånt=)

Missade det...Iof så är ju meningen lite klurig. Åt hon inte lucernet (som är grovfoder) eller åt hon lucernet men inte kraftfodret hon fick också.

Om det inte hjälper med blötare silage. Så hur mycket får hon till natten? Ibland så verkar det som att fritt/för mycket gör att de backar av. Då kan det funka att 'få igång' dem genom att maten tar slut.

T ex om hästen äter 4 - 4,5 kg per natt. Lägg in 3,5 kg till natten. Om det är soprent på morgonen så vänta 2 dagar, sen lägger du in 4 kg till natten. Om/när det är soprent på morgonen, vänta några dagar, lägg in 4,5 kg osv. Du får göra lika alla fodringar, men du fattar systemet. Sluta för ett tag att ge fritt/mer än de äter, och ge lite mindre än de äter, så maten tar slut och de hinner bli lite hungriga.

Sen ökar man, och när de väl fått snurr på det brukar man kunna ge fritt/mer än de äter upp igen men de äter en vettig mängd ändå. Det funkade på mitt fblsto, som hos tränaren fick 8 kg silage/dygn och 'åt upp varje strå och gärna skulle äta mer om hon bara fick'. Hos mig så petade hon mest i maten, åt 4 kg per natt en bra natt och åt ungefär lika krattigt på dagen. Jag hade fritt både inne och ute.

Slet mitt hår, hon var dessutom (inte andra fbl heller) speciellt förtjust i kraftfoder och lämnade om hon fick mer än ett par kg/dag. Fick då tips om det ovan, och var först motvillig, såg hur hon skulle bli ett spjälstaket då det ju i början blir ännu mindre mat (du ska alltså INTE höja kraftfodret under tiden för att kompensera). Men tillslut var jag så desperat att jag provade. Och det funkade. När jag slutade och började ge fritt igen åt hon 10 kg silage inne på natten (och bara några strån kvar på morgonen), och åt på rätt bra ute med =) Sen på fritt låg hon kvar på 10 - 12 kg inne på natten även om jag la in 20 kg, och åt ungefär lika mkt ute. Så gick från 6 - 8 kg/dygn till 20 - 25 kg/dygn. Samma silage hela tiden.

Provat det ett par ggr till sen med samma resultat.

Dock, även fblstoet föredrog om hon fick välja blötare silage, när jag fick blötare åt hon så jag började fundera på att strypa fria tillgången, åt glatt 18 kilo på ett halvt dygn inne - mellan 20 - 08. (Föredragit blött framför torrare har ALLA mina hästar gjort btw, oavsett grundaptit, ras, hull etc. Är väl för det mer liknar gräs antar jag)

Senast ändrad:

Missade det...Iof så är ju meningen lite klurig. Åt hon inte lucernet (som är grovfoder) eller åt hon lucernet men inte kraftfodret hon fick också.

Hon åt varken kraftfodret eller lucernet. la jag lucernet i en separat krubba rörde hon inte det men åt kraftfodret, och blandade jag det med kraften åt hon inget alls.

Om det inte hjälper med blötare silage. Så hur mycket får hon till natten? Ibland så verkar det som att fritt/för mycket gör att de backar av. Då kan det funka att 'få igång' dem genom att maten tar slut.

T ex om hästen äter 4 - 4,5 kg per natt. Lägg in 3,5 kg till natten. Om det är soprent på morgonen så vänta 2 dagar, sen lägger du in 4 kg till natten. Om/när det är soprent på morgonen, vänta några dagar, lägg in 4,5 kg osv. Du får göra lika alla fodringar, men du fattar systemet. Sluta för ett tag att ge fritt/mer än de äter, och ge lite mindre än de äter, så maten tar slut och de hinner bli lite hungriga.

Sen ökar man, och när de väl fått snurr på det brukar man kunna ge fritt/mer än de äter upp igen men de äter en vettig mängd ändå. Det funkade på mitt fblsto, som hos tränaren fick 8 kg silage/dygn och 'åt upp varje strå och gärna skulle äta mer om hon bara fick'. Hos mig så petade hon mest i maten, åt 4 kg per natt en bra natt och åt ungefär lika krattigt på dagen. Jag hade fritt både inne och ute.

Slet mitt hår, hon var dessutom (inte andra fbl heller) speciellt förtjust i kraftfoder och lämnade om hon fick mer än ett par kg/dag. Fick då tips om det ovan, och var först motvillig, såg hur hon skulle bli ett spjälstaket då det ju i början blir ännu mindre mat (du ska alltså INTE höja kraftfodret under tiden för att kompensera). Men tillslut var jag så desperat att jag provade. Och det funkade. När jag slutade och började ge fritt igen åt hon 10 kg silage inne på natten (och bara några strån kvar på morgonen), och åt på rätt bra ute med =) Sen på fritt låg hon kvar på 10 - 12 kg inne på natten även om jag la in 20 kg, och åt ungefär lika mkt ute. Så gick från 6 - 8 kg/dygn till 20 - 25 kg/dygn. Samma silage hela tiden.

Provat det ett par ggr till sen med samma resultat.

Dock, även fblstoet föredrog om hon fick välja blötare silage, när jag fick blötare åt hon så jag började fundera på att strypa fria tillgången, åt glatt 18 kilo på ett halvt dygn inne - mellan 20 - 08. (Föredragit blött framför torrare har ALLA mina hästar gjort btw, oavsett grundaptit, ras, hull etc. Är väl för det mer liknar gräs antar jag)

Har funderat på att göra testa det men inte vågat, men det kan ju vara värt ett försök iaf! =) Verkar ju som ett vinnande koncept och nu börjar jag bli desperat iom dräktigheten. Ska man exprimentera ska man ju helst ha gjort det innan 8e mån iaf (hon är i 4e nu). har ju låtit henne ha fri tillgång för att jag velat att hon ska ha så bra hull som möjligt, men det verkar ju inte fungera...

Fråga till gällande lusern.... Gav du hackat strå eller pellets?
Hackat strå brukar funka betydligt bättre till kräsna hästar, har också varit med om en som i princip inte ville äta hö, och åt dåligt med kraftfoder. Framförallt när hon var dräktig. Lusern Hackat strå däremot, funkade fint, hon fick separat hink med det i boxen och fri tillgång. På det höll hon sig i bra hull!

Fråga till gällande lusern.... Gav du hackat strå eller pellets?
Hackat strå brukar funka betydligt bättre till kräsna hästar, har också varit med om en som i princip inte ville äta hö, och åt dåligt med kraftfoder. Framförallt när hon var dräktig. Lusern Hackat strå däremot, funkade fint, hon fick separat hink med det i boxen och fri tillgång. På det höll hon sig i bra hull!

Har provat både hack och pellets, inget passade damen tyvärr=(

Jag skulle göra som Alexandra tipsar om.

Har i flera år överfodrat min ena, 3 kg krafft o 3 kg lucern, inte billigt... Ströp kraftfodret för ett tag sedan. Äter mycket bättre av hösilaget nu. Det får ju inte plats i magen med så mycket mat som ges i krubban, samt att hästen tuggar inte hur länge som helst...

När jag har gett stora mängder hösilage har jag också sett samma sak, att de nästan storknar. Mindre mängd=mer uppätet, samt mindre spill att slänga för mig vid mockning! :)

Lucern är ju annars toppen, min svårfödda ratade det först när han fick det som en "stor del". Gav sedan en dl varje fodring o han börjad äta! Kunde öka på utan problem sedan.

Prova olika märken lucern också i små mängder till en början, o var lite "envis", servera det några dagar (veckor) o hoppas att hon gillar någon sort. Min äter nu alla sorter, men i början tog han bara hippos, nu funkar allt. :)

Mitt lucernhatande fullblod visade sig tycka om melassfri lucern, och hört flera som vägrat melassad lucern men ätit melassfri. Så kan också vara värt att prova om man vill/måste ge lucern.

(Min ratade både hack och pellets med melass, oavsett märke. Men åt både pellets och hack om det var melassfritt. Märkte det av en slump när jag köpte melassfritt pga ponnyn med IR)

Har provat både hack och pellets, inget passade damen tyvärr=(

Har du provat att blötlägga det?
Pellets blir till en gröt (med nog mkt vatten) och hacket blir mer som finhackat mkt blött ensilage (med nog mkt vatten).

Kanske en dyr foderstat men är man i ett desperat läge så är man.

Kan det vara värt att prova, en säck kostar under 200:- (iallafall vart jag bor).

En parantes till alla andra svar du har fått.

Hur fodrar du höt, på golvet eller i hönät? Och hur står hästen när den är inne?

Våra boxar är öppna så de kan titta både ut i stallgången och utomhus. Därför är några av våra fullblod är alldeles för upptagna med att se vad som händer att de glömmer att äta. Vi har löst det med att både fodra silaget på golvet och hänga upp hönät precis vi öppningarna.

En parantes till alla andra svar du har fått.

Hur fodrar du höt, på golvet eller i hönät? Och hur står hästen när den är inne?

Våra boxar är öppna så de kan titta både ut i stallgången och utomhus. Därför är några av våra fullblod är alldeles för upptagna med att se vad som händer att de glömmer att äta. Vi har löst det med att både fodra silaget på golvet och hänga upp hönät precis vi öppningarna.

Hon får det i hönät. Provade ge henne på golvet först eftersom fdet är bättre för dem, men då åt hon inte alls. Hon är som du säger en skvallerkärring som vill ha koll på allt i stallet. Har oxå öppen box. Nu är det väldigt lugnt i mitt stall och hon står längst in, men hon äter ändå bättre när hon kan kolla ut i stallgången.

Provade ge henne 2½kg vid insläppet, då hade hon ätit allt till kvällsfodringen, gav henne 2½ till då och det hade hon ätit upp i morse. Fyllde på 1kg i morse men det åt hon inte upp innan utsläpp. Men hon har ändå ätit ett kilo mer än hon brukar!=)

Har du provat att blötlägga det?
Pellets blir till en gröt (med nog mkt vatten) och hacket blir mer som finhackat mkt blött ensilage (med nog mkt vatten).

Kanske en dyr foderstat men är man i ett desperat läge så är man.

Kan det vara värt att prova, en säck kostar under 200:- (iallafall vart jag bor).

Har provat och det fungerar inte tyvärr=(

Provade ge henne 2½kg vid insläppet, då hade hon ätit allt till kvällsfodringen, gav henne 2½ till då och det hade hon ätit upp i morse. Fyllde på 1kg i morse men det åt hon inte upp innan utsläpp. Men hon har ändå ätit ett kilo mer än hon brukar!=)

Heja, härligt att det fungerar. Prova med ½ kg imorgon på morgonen och se om hon petar i sig det med.

Hur mycket kraftfoder får hon och vilket arbete är hon i nu?

Hon har tidigare varit i tävlingskondition, då fick hon 4kg lympos bas + betfor och soja, mineraler och seloE.

Nu har jag trappat ner och hon rids ca 4 dagar/vecka, nu får hon 1½ lympos bas och 1kg lympos avel + soja, mineraler och SeloE.

Höet har hon tidigare haft fri tillgång till som sagt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 773
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)