Min häst är verkar sjuk

Sv: Min häst är verkar sjuk

Jag tycker absolut att du ska förlita dig på klinik och din veterinär.
Men om jag vore du skulle jag be veterinären att ringa in ett recept på ytterligare behandling av den medicin du fick förra vändan, om det är en muskelbristning så är 5 dagars behandling rätt kort(av min egen erfarenhet vill säga) När min ena häst fick muskelbristning så fick han Finadyne i 10 dagar.
Lycka till med din häst och hoppas att ni finner ut vad som är fel!

Självklart vet jag inte utan får förlita mig på veterinär och klinik.
Men man måste ju börja i någon ände och korsförlamning tyckte veterinären var troligast. Om det inte blir bättre får de ju utreda vidare.

Miaa: Läser du inläggen så ser du att jag haft kontakt med en klinik också ;)

Nej, jag ville dock belysa att ÄVEN om man har förtroende för sin veterinär osv, så kan det vara vits att även kontrollera hästen på klinik. Helt enkelt för man kan ha mer än ett problem, men det kräver med undersökningar osv än man kan göra hemma i stallet för att hitta 'de andra' felen.

Jag tycker absolut att du ska förlita dig på klinik och din veterinär.
Men om jag vore du skulle jag be veterinären att ringa in ett recept på ytterligare behandling av den medicin du fick förra vändan, om det är en muskelbristning så är 5 dagars behandling rätt kort(av min egen erfarenhet vill säga) När min ena häst fick muskelbristning så fick han Finadyne i 10 dagar.
Lycka till med din häst och hoppas att ni finner ut vad som är fel!

Anser du att det är bra att rekommendera någon att medicinera sin häst utan att veta vad felet är på den? Än så länge är det bara några här som spånat lite, som aldrig sett hästen och vet som tycker att det är konstigt och att hästen bör vila.

Visst kan det vara muskelbristning men jag tycker iaf att det vore bra att veta innan man börjar medicinera.

Brukar de bli stela/halta efter korsförlamning och hur länge har era varit det i så fall?

En korsförlamning ger muskelskador, muskelskadornas omfattning beror på hur kraftig korsförlamning hästen drabbats av. En lättare korsförlamning ger muskelskador som läker medan en kraftig korsförlamning kan ge bestående men. Så ja hästarna blir oftast stela/halta efter en korsförlamning..

Anser du att det är bra att rekommendera någon att medicinera sin häst utan att veta vad felet är på den? Än så länge är det bara några här som spånat lite, som aldrig sett hästen och vet som tycker att det är konstigt och att hästen bör vila.

Visst kan det vara muskelbristning men jag tycker iaf att det vore bra att veta innan man börjar medicinera.

Eftersom medicinering kräver ett recept så ser jag ingen fara i att rekommendera att fråga veterinären om det.
TS är mig veterligen inte veterinär och jag tar även för givet att veterinären inte kan övertalas att skriva ut medicin mot sin vilja bara för att någon okänd på buke har sagt så :)
Nu tror ju TS veterinär att det är korsförlamning och korsförlamning ger muskelskador av olika omfattning. Och jag känner inte till någon annan vetenskaplig hjälp mot muskelskador annat än antiinflammatorisk medicin...

Om man sätter igång hästen innan CK-värdet sjunkit kan muskelskadan öka och det fördröjer läkningen. Tyvärr kan det räcka med att hästen springer lite ute i hagen för att den ska bli dålig igen, så att veterinären ordinerar ett par dagars boxvila igen är inte konstigt alls.

Så länge man inte anlitar en "kodoktor" utan en veterinär med erfarenhet av hästar så tycker jag inte att man ska förutsätta att veterinären är inkompetent.

När han släpptes ut i sjukhagen i förrgår blev han jätte sur för han inte fick gå med de andra och sprang runt som en idiot. Sen rullade han sig och fulade sig med divirse kast och hopp. Så det kan nog stämma bra med det du sa att det kan räcka med ett bakslag om de springer runt i hagen. Nästa gång tror jag att jag skippar sjukhagen så får han gå med de andra så blir det kanske lugnare. Så skall han inte vara ute så långa tider heller enligt vet

Jag har inte tänkt rida på honom fören till mars. Så då skall han väl ha god chans att läka. Det ända blir väl promenad med mig och alla våra hundar när han har läkt och fått klarttecken från vet.

Tack Highcat för sakliga argument och info

En korsförlamning ger muskelskador, muskelskadornas omfattning beror på hur kraftig korsförlamning hästen drabbats av. En lättare korsförlamning ger muskelskador som läker medan en kraftig korsförlamning kan ge bestående men. Så ja hästarna blir oftast stela/halta efter en korsförlamning..

Blodprovet visade enligt veterinären att det var en lättare form av korsförlamning eftersom det andra värdet inte var förhöjt.

Hur ser hans urin ut? En häst som har fått ett KF anfall får mycket mörk urin åt det rödbruna hållet.

Och ja, de blir stela efter ett anfall. En vecka i mitt fall men han fick vila från ridning längre än så.

Uppdatering

Nu mår lilla pållen bättre. Han är fortfarande lite öm i sina ryggmuskler och bak i rumpan. Han avlastar inte längre sina bakben när han står stilla. Han är fortfarande lite stel i sin gång. Vi promenerar 20-30 minuter varje dag. Förut gick han ute 10 timmar i hagen nu går han ute 6 timmar om dagen. Veterinären tyckte inte att han skulle vara ute längre på dagen.
Veterinärens teori är att eftersom han inte var igångsatt och bristen på muskler är stor så har han svårare att återhämta sig än en häst som ridits regelbundet med god muskelmassa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 530
Senast: Dopy
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka