Min häst är verkar sjuk

Trojlik

Trådstartare
Jag har haft min häst i snart 2 månader.

I går märkte jag att han inte verkade riktigt frisk. Han darrar i kroppen. Blir stel i halsen och darrar på underläppen. Tappar kraft i bakbenen änna som han vill säcka ihop lite. Svansen spänner sig och ställer sig ut. Andas kraftigt som han blir anfådd.

Detta har jag märkt när han står i stallgången. Det varar kanske i 10 minuter sedan går det över. Han är pigg och glad för övrigt. Äter och dricker bra.

Fortsätter detta i morgon med får jag ringa veterinären.

Men jag vill se här först om någon vet var det kan vara för fel på honom.

Sv: Min häst är verkar sjuk

Va är de för häst o hur gammal samt va gör du med den i ridning etc

Det är en valack som är 11 år. Ridtravare som just nu bara skrittas i skogen med nån enstaka liten trav.

Har ingen aning om vad som kan vara fel men det är helt klart inte normalt. Kan finnas flera orsaker till skakningar och smärta. Kan har kissa och bajsa som vanligt? Ta pulsen, räkna andetag per minut och ta tempen på hästen och ring sedan veterinären (idag!). De kan bedöma hur allvarligt det är om du ger dem så mycket information du kan.

Han kissar och bajsar som vanligt. Men han verkar lite trött. Ligger ner och varje morgon jag kommer till stallet. Men reser sig snabbt när man kommer och hugger in på maten. När jag ridit honom är han pigg och framåt. Verkar som om det är små anfall eftersom de går över så snabbt. Skall ringa veterinären och rådfråga. Men det är känns alltid bra att höra sig för och ha flera åsikter om va det kan vara.

Hoppas du fick tag på veterinären.

Låter lite som nån typ av korsförlamning....men orsak kan jag inte säga.

Hade veterinären någon fundering ?

Kommer det före eller efter ridtur? Min första tanke var att han kanske är kissnödig men inte vill kissa på gången. Mitt sto kissar tex 9 ggr av 10 efter att jag ridit henne, gärna i stallgången också om jag inte är snabb nog med henne in i boxen.

Han får detta efter ridning. Har pratat med Vet och hon tyckte det lät som korsförlamning. Hon skall komma i morgon för att ta blodprov. Hoppas på att det är korsförlamning för då är det väl relativt lättfixat?

nja, lättfixat är det ju inte eftersom musklerna runt korset blir inflammerade och tar mycket stryk, detta låter ju som en mildare typ i så fall, skulle det ha varit värre så kan det bli väldigt lång rehab-tid :crazy:

Om det är korsförlamning så får du för all framtid se till att han aldrig blir kall. Min korsförlamningshäst kunde inte gå ute naken i regn ens om det var 25 grader varmt utan att få korsförlaming igen. Så lättfixat? Nej inte särskilt.

Korsförlamning ska man ha stor respekt för. Det ställer till det för hästen, i många fall resten av livet. Det gäller att pyssla om sin korsförlamningshäst extra. Täcken (alltid hålla varmt), foder (se upp för kraftfoder och stärkelse!), ridning (lång uppvärmning, rid med eftertanke).

Jag hade nog inte sett det som "lättfixat".

Veterinären var och tittade på honom i förmiddags. Hon tyckte det verkade som korsförlamning. Han fick b-vitamin spruta och antiinflamatorisk spruta. han skall stå i box i några dagar sedan ut i en liten haga. Efter 2 veckor kunde jag börja rida igen.
Efetrsom vi bara skrittar för jag har hållt på att sätta i gång honom tyckte inte veterinären att det var så allvarligt. Det var lindriga symptom. Hon tog blodprov så vi får la svar här om några dagar.

Men som sagt så verkade inte veterinären alls tycka det är speciellt allvarligt. Men det är klart att man får ändra foder och vara mer uppmärksam på sin häst nu. Se till att han absolut inte får bli kall och blöt genom täcket och regelbunden motion. E-vitamin och B-vitamin blir det ju nu också.

Men det togs väl blodprov?!

hon skrev ju att det togs och svaret vore komma om några dagar?

Vad skönt att det inte hann bli så illa, många hästar får men för livet efter korsförlamning.. Fundera också över varför hästen fått korsförlamning, min ridtravis blev väldigt lätt överansträngd bak när jag började rida henne, trots att vi bara skrittade, dels pga att ryttare på ryggen var något nytt och dels för att hon knappt varit igång tidigare plus att hon aldrig gått på ojämt underlag.
så med henne fick jag rida väldigt korta turer (max en timma) och red bara varannan dag så musklerna fick en chans till återhämtning, första halvåret red jag dessutom max en halvtimma om underlaget var ovanligt för henne..
Sedan ska du ha i åtanke att hästar som fått korsförlamning en gång lätt kan få det igen eftersom musklerna tagit mycket stryk.

Kl

Korsförlamning är verkligen inte skoj om det blir allvarligt :( Hade en foderponny på ridskolan jag red på som jag tävlade ponnyallsvenskan med, som vi inte visste var känslig.. Det var sommar och vi tvättade honom kvällen innan eftersom han var en skimmel och dom blir ju gärna ganska smutsiga :cool:

Dagen efter så regnade det och framhoppningsbanan var ganska tung, så jag red fram på annat ställe och gick bara in och hoppade så få språng som möjligt.. När vi kom in på banan var hästen väldigt motig och det kändes fel, så efter 3 språng tackade jag för mig och vi gick utgick på egen begäran.. När vi kom hem var hästen alldeles genomsvett, det bara rann av honom och han skakade.. korsförlamning konstaterades och han behandlades.. Jag är väldigt tacksam för att jag kände att något var fel och inte pressade hästen mer än vad jag gjorde.. :( Men hästen hade ändå väldigt svårt att komma över det och det tog ett bra tag igen innan han hoppade med glädje.. usch vad hemsk jag kände mig.. :confused: :(

Jag börjar nästan tvivla på att han har korsförlamning.

Det är nu 6 dagar sedan han fick b-vitamin spruta och smärtstillande. sedan fick han ju medecin i 5 dagar efter det. Pratade med veterinären 2 dagar efter påbörjade behandling och berättade att han fortfarande står och darrar på bakbenen. Hon tyckte det var väldigt konstigt för det skall gå över direkt om det är korsförlamning.

I lördags och söndags darrade han inte längre på baknenen när han stod i stallgången när jag grejade med honom men han har varit halt på ett bakben. Nu i dag fick han gå ut i hagen och nu på eftermiddagen stod han där och hade svårt att stå på sina bakben.

Finns det någon som kan ha andra förslag på vad det kan vara? Jag skall prata med veterinrären i morgon men det är alltid bra att höra om andra som har erfarenhet och kanske känner igen dessa symptom.

Du vet inte om han gått omkull eller något ?
Jobbigt att det inte blir bättre.....
Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 530
Senast: Dopy
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka