Min häst är till salu men jag har ångrat mig!

D

dollan

Min häst är till salu och jag har en jätte gullig tjej som är intresserad och har varit här och provridit två gånger. Nu vill hon att vi går vidare medans jag känner att det gått för fort och mer och mer känner att jag vill behålla henne ett tag till.
När jag annonserade ut min häst trodde jag att det skulle ta flera månader att sälja med tanke på alla annonser och fina hästar som finns men hittills har det bara gått två veckor!!

Jag ska sälja pga graviditet men då det ännu är väldigt tidigt finns inte behovet just nu utan först om några månader.

Jag känner mig verkligen som en skurk och jätte oseriös. Hur tycker ni att jag ska gå vidare med den intresserade tjejen :confused:

Sv: Min häst är till salu men jag har ångrat mig!

bor den intresserade tjejen i närheten? i så fall kannske hon kan få vara medryttare fram tills hästen sälgs. så du även kan få se om dom passar ihop o även tjejen kan få känna på hästen.
annars är det bara att säga som det är. att du trode det skulle ta längre tid och att du "håller" hästen till henne när hästen väl är till salu.

Om du ändå ska sälja, så gör det nu när du har en köpare. Det kanske inte alls går lika lätt nästa gång du försöker, och då kanske det blir besvärligt med graviditeten osv.

Jag hade nog FÖRSÖKT att tänka så iaf, även om det kanske inte är helt lätt...

kan ni inte komma överens om att du kan få komma o hälsa på ofta o rida o så?

Stackare. Jag förstår dig mer än väl hur svårt det kan vara....
Jag skulle själv rannsaka mig själv och om svaret är att JA - definitivt kommer jag sälja hästen i framtiden, så skulle jag tänka på hästens bästa och sälja NU till en som jag tycker passar som köpare (- låter som den här tjejen?) Om du är osäker på om det är rätt köpare, vänta. Om det är du som känner att du behöver ta adjö osv - kan du inte säga som det är till tjejen att du vill tex behålla henne en månad framåt, även om ni sluter köpet nu?
Jag vet att det är svårt, men man måste försöka tänka på vad som är bäst för hästen i längden tycker jag. Lycka till, jag känner verkligen för dig :cry:

Tjejen kanske kan vara fodervärd ist? Det är ju faktiskt så att man inte behöver sälja hästen bara för att man får barn. Känner faktiskt ingen som sålt pga den anledningen.

Det är ganska många som säljer pga grav.

Det är din häst, du avgör om du vill sälja. Kan dock hålla med om att man som spekulant nog skulle tycka det var dålig stil att säljaren bestämmer sig för att inte sälja alls, när man lagt tid på attt prova två ggr och allt. Det är en annan sak tycker jag om man hittar en spek som det känns bättre med, då får man ha så pass civilkurage att man talar om det, och samma sak om man av någon anledning intevill sälja till den specifike spekulanten. Jobbigt, men shysst trots allt.

Men som sagt, det är DIN häst fortfarande, du avgör, det värsta som kan hända är att spekulanten kommer att bli besviken och tycka att du uppför dig dåligt, men om du vill ha kvar din häst så får du ju leva med det. Alla kan inte älska en, och man kan inte göra så att alla blir glada jämt.

Om det nu är så att det bara är en tidsfråga, ska du sälja nu eller om tre månader?, så skulle nog iallafall jag försöka sätta mig över att det gick fortare än du trodde i det här faller, om du gillar spekulanten och det känns bra med henne som köpare i övrigt. Det är inte alltid så lätt att sälja häst, och det kan ju vara så att detta är Spekulanten med stort S. Vem vet hur mga intressenter du har när du verkligen vill sälja, magen har vuxit och det börjar bli kris?

Eller, som någon nämnde, lämna ut hästen på foder till att börja med.

Lycka till m både häst o baby!

Som köpare hade jag nog hoppat av helt om säljaren plötsligt inte ville sälja ännu.
Jag hade inte gått med på att vänta i några månader.

Men du måste väll först och främst bestämma dig för vad du vill(lättast att göra det innan man annonserar :smirk: )

Bor hon i närheten? Jag tyckte nog du skulle tänkt dig för innan du annonserade, och pratat med henne innan. Hon kanske räknar med köp om hästen går igenom vet. besiktning t.ex. och kanske vill börja lära känna hästen och att de utvecklas ihop, kanske vill rida för instruktör etc...? Jag hade nog blivit besviken om någon behandlat mig så, men du kan väl prata med henne, försök och förklara hur det ligger till.

Om hon är väldigt intresserad kan du väl erbjuda dig att hon kan komma och rida din häst nån gång i veckan då kanske? Då lär hon ju känna den samtidigt och du vet att det funkar för dom.

Annars kan du väl låta henne ta hästen på foder ett tag och be att själv få komma och rida några dagar i veckan mot t.ex. del i stallhyran, då behöver hon ju inte köpa på direkten vilket ju kan va till hennes fördel, du ser att hästen mår bra, hur den trivs på nya stället etc.

Fråga 1 är väl kan du ha kvar hästen OM den inte blir såld sen när du tänkt dig?

För att du snabbt hittat en köpare nu är det ju inte säkert det händer nästa gång.

Det är ju din häst och du bestämmer så har du ångrat dig så har du och det är det ju bara att tala om. Du får väl vara beredd på att hon inte blir så glad på dig bara.

Men tänk på risken att du kan stå där med både barn och häst om du har otur (eftersom du inte verkar vilja kombinera det)

dollan skrev:
Min häst är till salu och jag har en jätte gullig tjej som är intresserad och har varit här och provridit två gånger. Nu vill hon att vi går vidare medans jag känner att det gått för fort och mer och mer känner att jag vill behålla henne ett tag till.
När jag annonserade ut min häst trodde jag att det skulle ta flera månader att sälja med tanke på alla annonser och fina hästar som finns men hittills har det bara gått två veckor!!

Jag ska sälja pga graviditet men då det ännu är väldigt tidigt finns inte behovet just nu utan först om några månader.

Jag känner mig verkligen som en skurk och jätte oseriös. Hur tycker ni att jag ska gå vidare med den intresserade tjejen :confused:

Har du en BRA köpare på G så slå till för h-e :devil:

Vet du med dig att du inte kommer att hinna med din häst så är det viktigaste att HÄSTEN får du bra och inte hur många dagar du få ha kvar den hemma.

Väntar du kanske det inte dyker upp någon mer bra köpare.

Kolla upp den här tjejen och hur hästen kommer att få det. Är det bra så var inte så egoistisk att du avstår ett bra hem åt hästen bara för att du har tillfällig separationsångest.

Sälj, sälj, sälj...
Förstår att det är svårt - men känner du att det verkligen skulle bli lättare om några månader? Eller kan det vara separationsångesten som slår till? Det kan ju hända även längre fram.

Hur skulle det bli om du väntar ett tag och sedan inte lyckas sälja hästen vid den tidpunkt du tänkt? Har du möjlighet att hålla igång hästen eller finns det en risk för att den blir stående om/när inte du kan rida längre? Hur känner du i så fall för att sälja hästen om den inte är i samma form som idag? Tror du att det påverkar möjligheten att hitta rätt köpare?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud