Min häst är skygg om huvet?

L

linneaforss

Begöver hjälp med min unghäst och ansåg att det här kanske är rätt forum! Det är nämligen så att jag har ett gotlandsrusssto på 1.5 år, eller 2 år i år! Hon har varit med om en "transportolycka" för en vecka sedan då hon slängde sig över bommen och blev liggandes på rygg hängandes i grimman. Och är sedan dess väldigt skygg! Hon blir bättre och bättre nu kan man borsta henne osv! MEN hon är jätte rädd om huvudet och vill inte alls att man ska ta på henne en grimma! Hur ska jag göra?? Jag borstar henne varje dag och försöker borsta henne i huvudet med men hon vill inte alls utan skyggar oftast iväg från mig! Kan någon hjälpa mig?? nån som haft ett liknande problem? Hon har innan olyckan haft både grimma och träns och sele utan problem!
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Begöver hjälp med min unghäst och ansåg att det här kanske är rätt forum! Det är nämligen så att jag har ett gotlandsrusssto på 1.5 år, eller 2 år i år! Hon har varit med om en "transportolycka" för en vecka sedan då hon slängde sig över bommen och blev liggandes på rygg hängandes i grimman. Och är sedan dess väldigt skygg! Hon blir bättre och bättre nu kan man borsta henne osv! MEN hon är jätte rädd om huvudet och vill inte alls att man ska ta på henne en grimma! Hur ska jag göra?? Jag borstar henne varje dag och försöker borsta henne i huvudet med men hon vill inte alls utan skyggar oftast iväg från mig! Kan någon hjälpa mig?? nån som haft ett liknande problem? Hon har innan olyckan haft både grimma och träns och sele utan problem!

ingen som kan hjälpa mig??
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Lägg handen mitt på mankammen, smek henne sedan upp mot huvudet. När hon visar att hon tycker det är obehagligt låter du handen glida ner mot mitten av mankammen igen, detta kallas "approach and retreat". Fortsätt så tills hon accepterar att du kan smeka henne melllan öronen, sedan succesivt han du även komma så långt att du kan röra vid hennes öron och resten av huvudet. Låt det ta tid. Lycka till!
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Tack så mycket för tippset!!
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Lägg handen mitt på mankammen, smek henne sedan upp mot huvudet. När hon visar att hon tycker det är obehagligt låter du handen glida ner mot mitten av mankammen igen, detta kallas "approach and retreat". Fortsätt så tills hon accepterar att du kan smeka henne melllan öronen, sedan succesivt han du även komma så långt att du kan röra vid hennes öron och resten av huvudet. Låt det ta tid. Lycka till!

håller med. min häst var likadan förr, nu älskar hon att bli kliad i öronen!! ta det bara lugnt o sakta, låtsas som om du bara råkade koma för nära med handen..
lycka till!
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Instämmer med föregående talare, närma dig från halsen och ta allting väldigt sakta och försiktigt. Att slänga upp en hård ryktborste i ansiktet på en häst som nyligen varit med om nåt så obehagligt, är dömt att misslyckas!
Gör också "övningen" vid andra tillfällen än bara vid ryktning, så hästen snart kommer underfund med att du inte vill den illa och att det inte är nåt farligt, bara en vardaglig grej.
 
Sv: Min häst är skygg om huvet?

Var bara beredd på att det kan ta tid, mitt welsh mountain sto har för bara några månader sne kommit överhuvudskyggheten, har varit hos mej i 1 och ett halvt år nu - var ohanterad när hon kom.
Jag bara fortsatte hantera henne som vanligt och kanske busade med mulen liten ibland osv och jag tror det har hjälpt. Är hon skygg när du tar på grimman? An variant är att ALLTID stå vid bogen och ha armarna runt halsen och ge henne trygghet, sen närma sig uppåt huvudet men otroligt försiktigt. Mitt sto känner sig mycket tryggare när någon är nära henne när tränset/grimman eller tömkörningsgjorden ska på men det är ju också olika från häst till häst, jag tror det löser sej för dej* Se bara till att vara väldigt rytmisk och harmonisk i dina rörelser, det hjälper hästen att förutse hur du skall röra dig härnäst och det kan förebygga skygghet i all dess form. En variant är att man har lite låg musik i stallet eller mp3.
Lycka till!
ps. och som andra sa, gör det ute i hagen, utanför hagen, i skogen, i boxen, anywhere! Så hästen kommer på att okey hon vill inte göra mej illa, för det är ju oftast det hästarna tror om dom är skygga - åh, det där va obehgaligt, hon kommer göra mej illa. Och just det, när du väl smeker henne på huvudet ha handen lite ihop eller så, helst handflatan mot dej så du stryker med "ovanhande! eller va man ska säga... att närma sig en häst med en öppen hand med handflatan mot hästen är som att säga "ah, jag ska äta upp dej!" så gör rovdjuren, så det är hästens instinkt att skygga undan. Tänkte bara om du inte visste det, bra att tänka på ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp