Sv: Min häst är skygg om huvet?
Var bara beredd på att det kan ta tid, mitt welsh mountain sto har för bara några månader sne kommit överhuvudskyggheten, har varit hos mej i 1 och ett halvt år nu - var ohanterad när hon kom.
Jag bara fortsatte hantera henne som vanligt och kanske busade med mulen liten ibland osv och jag tror det har hjälpt. Är hon skygg när du tar på grimman? An variant är att ALLTID stå vid bogen och ha armarna runt halsen och ge henne trygghet, sen närma sig uppåt huvudet men otroligt försiktigt. Mitt sto känner sig mycket tryggare när någon är nära henne när tränset/grimman eller tömkörningsgjorden ska på men det är ju också olika från häst till häst, jag tror det löser sej för dej* Se bara till att vara väldigt rytmisk och harmonisk i dina rörelser, det hjälper hästen att förutse hur du skall röra dig härnäst och det kan förebygga skygghet i all dess form. En variant är att man har lite låg musik i stallet eller mp3.
Lycka till!
ps. och som andra sa, gör det ute i hagen, utanför hagen, i skogen, i boxen, anywhere! Så hästen kommer på att okey hon vill inte göra mej illa, för det är ju oftast det hästarna tror om dom är skygga - åh, det där va obehgaligt, hon kommer göra mej illa. Och just det, när du väl smeker henne på huvudet ha handen lite ihop eller så, helst handflatan mot dej så du stryker med "ovanhande! eller va man ska säga... att närma sig en häst med en öppen hand med handflatan mot hästen är som att säga "ah, jag ska äta upp dej!" så gör rovdjuren, så det är hästens instinkt att skygga undan. Tänkte bara om du inte visste det, bra att tänka på