Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag avsåg mest att det finns ett grundproblem som aldrig ngn människa vinner över ngn häst med pga kedja /styrka osv . Jag tycker problemet sitter i ngt helt annat och det löses utan att en Max 70+ kilos människa tror sig kunna påverka en 500+ kg häst i sak , det håller faktiskt sant även på en otroligt laddad /ouppfostrad häst att i grunden handlar det inte om styrka eller panipulation med utrustning som ger smärta på hästen så som en kedja i skarpt läge gör .Ungefär samma svar som andra gett, så inte så konstigt? Att hålla hästen ställd mot dig själv? Kedja eller träns med bett för att få kraft om hästen hinner vända huvudet bortåt, man har ju inte en chans annars att häva ett redan etablerat beteende med en stark häst som lärt sig att "fly iväg" när den har lust.
Jag menar inte att man går o håller i hästen hela tiden men man märker ju snabbt om hästen blir spänd eller börjar fokusera på annat/tänker vända runt och innan det så jobbar jag med att få tillbaka fokus. Har funkat på de hästar jag har jobbat med och beteendet försvinner, det är ju något de har lärt sig fungerar tidigare i sitt liv.
Att en häst är rädd på nya ställen är helt ok. Det får man vara.
Att slita sig är en helt annan sak. Det är inte bara rädsla.
Du måste fundera på vad du kan göra för att få honom trygg, inte på vad du ska göra för att hindra honom i att slita sig. Det är bara et symptom på problemet.
Hjälper föga att med psykisk/fysisk makt hålla kvar den eller "visa den vem som bestämmer".
Håller inte med alls. En häst som är riktigt rädd och får panik vet knappt vart den är, den bara flyr! Personen i grimskaftet existerar inte ens. Det handlar inte om bristande lydnad men rädsla som är så stark att den inte kan kontrolleras. Panikångest. Hjälper föga att med psykisk/fysisk makt hålla kvar den eller "visa den vem som bestämmer". Tricken som du föreslår hjälper för stunden men de gör ju inte hästen tryggare.
TS
Att flytta till ett stort ställe kan vara en extrem chock för en ung häst som levt hela livet på samma skyddade plats. Hade du inte redan haft den där såpass länge så hade jag sagt flytta den genast till ett LUGNT stall på landet och stå kvar där tills den är trygg med dig. Men eftersom han redan varit där 6 veckor och visar förbättring så är det ingen bra ide att flytta honom igen. Som du själv säger så handlar det om tid och tålamod, inte pressa honom så mycket att han får panik och flyr. Varje gång han hamnar i det läget förstärks rädslan. Du måste fundera på vad du kan göra för att få honom trygg, inte på vad du ska göra för att hindra honom i att slita sig. Det är bara et symptom på problemet.
Vad händer om du rider till ridbanan? Vad händer om han får gå dit med en annan häst? Hur långt från stallet kan du gå innan han blir panikslagen? Hur uppför han sig när han väl har kommit in på banan?
Kan du gå 10 m från stallet så börja med det då. Gå dina 10 meter och ge hästen massa morötter. Sen går ni hem. Nästa dag kanske ni går 12 meter. Mera morötter och beröm. Och så vidare. Gå inte längre än vad han känner sig trygg med. Blir han rädd och sticker får du backa några steg.
Viktigt att komma ihåg att man aldrig kan forcera trygghet och förtroende. Om du som vissa föreslagit kuvar honom så går han kanske snällt men det beror enbart på att han nu är mer rädd för dig än han är för att gå till ridbanan, du har inte alls tagit bort rädslan bara internaliserat den.
Bachs blomstermedel kan vara en mycket god hjälp, har väldigt goda erfarenheter av att ge det till rädda djur. Rock Rose, Cherry Plum, Larch och Mimulus skulle jag ge din häst utifrån beskrivningen du gav.
Ungefär så gjorde jag med en unghäst som var extra skygg och osäker, det roligaste var att se hur hennes självförtroende växte och hon blev en av de tryggaste hästarna vi haft. Hästar är väldigt individuella och vad som är bäst skiljer sig väldigt mycket, med en osäker häst handlar inte om att få hästen till att lyda utan om att ge den självförtroende, det är min erfarenhet.Hjälper det att ta med en hästkompis till ridbanan?
Som andra sagt behöver du hjälp med att lära dig tekniken så han inte sliter sig. Men i övrigt skulle jag behandla sen som en ung helt grön häst. Dvs ett steg i taget, och gärna kompis som stöd.
Gå ett steg mot ridbanan, stanna och om han är lugn så beröm och gosa lite. Ta ett steg till, upprepa. Avbryt innan han blir uppvarvad. Ni kommer inte fram till ridbanan den dagen, kanske inte ens den veckan men det är inte poängen. Poängen är att visa att det inte är farligt att följa dig på okänd mark, och att du inte kommer utsätta honom för något han inte klarar - även om han tror det.
Och som sagt, hjälper det med en kompis ta med en sådan. Ta gärna steg för steg ändå. Han ska inte blint och stressat följa kompisen. Kompisen ska vara en extra trygghet men det är dig han ska följa. Så steg och stanna, beröm, steg och stanna, beröm.
@shampiz fast man ska aldrig lugna med rösten eller agera så mycket öht . Jag tycker inte det var unikt alls det du redovisade . Ryttaren, föraren ska bara hålla sig lugn och ganska passiv när hästen reagerar och därmed sprida lugn. Inga "såja såja, lugn, duktig" osv ....