Min häst är så arg, sörjer?

Tappsveden

Trådstartare
Jag vänder till er i förhoppning att inte bli hårt kritiserad och att det kanske är någon som kan se detta i ett annat perspektiv än vad jag gör.

Får dra historian lite kort.

Köpte min allra första egna häst 2003, en american saddlebred sto som blev min stora kärlek. 2006 föddes hennes föl Thengilya. Thengilya har alltid varit lite speciell i sitt humör och det är många gånger jag funderat på vad sjutton jag håller på med. Men förra året släppte allt och jag började förstå henne på riktigt. Hon har en attityd där hon visar att hon är tjurig fast hon inte riktigt är det, räcker oftast bara att krama om henne och pussa på henne så åker öronen framåt igen och hon blir glad. Hon har gått tillsammans med sin mamma och vår shettis i 5 ½ år nu...

I maj blev Starlight hennes mamma diagnosierad med blodcancer, den 10 nov fick hon somna. Thengan hade då haft det lite jobbigt med pälssättningen, inget nytt och det var hanterbart. Thengan var orolig den första dagen då hennes mamma lämnade jorden men lugnade sedan ner sig. Starlight har alltid varit den självklara ledaren och därefter Thengilya...Nu står jag med en häst som är så fruktansvärt arg. Jag får knappt röra henne, borsta henne, stå brevid henne utan att hon blir förbannad och hon försöker sätta tänderna i mig.

Tidigare har hennes humör inte varit några större problem men nu gör det mig riktigt ledsen och orolig.

En massör som jag känner och litar på är bokad tills på måndag då jag märkt att hon blir extra arg då jag rör henne vid bogen och mellan frambena.

Mina tankar är iallafall att hon sörjer, hon kanske känner sig otrygg i rollen som ledare, känner att hon kanske inte kan slappna av. Rädd för att flera ska försvinna ifrån henne . (Har två hästar till gåendes på gården men som går i en annan hage brevid Thengilya och sessans (shettisen). Jag märker att Thengilya blir orolig när jag jag kör ut med sessan själv utan någon häst som är med. Sen kan detta som hon reagerar på i kroppen vara en sak med, vilket jag nu får reda på måndag.

Jag vill pyssla om henne men när jag inte ens får borsta henne utan att hon försöker bita eller sparka mot mig så känns det rätt lönlöst...Är det någon mer som varit med om att sin häst har reagerat såhär kraftigt efter en annans häst bortgång?

Sv: Min häst är så arg, sörjer?

Hon har förlorat sin ledare och mamma så hon känner sig nog lite osäker och vilsen. Samt att hon kanske känner sig understimulerad nu när flocken minskat till bara en shettis.

Kan hon få gå i större flock eller med andra hästar också?

Rids hon eller aktiveras?

Hittar massören inga spänningar så kanske det blir bättre med mer motion och aktivering för att hålla humöret stabilt.

Hittar massören tecken på smärta så får du boka veterinärtid innan.

Större flock önskar jag att hon kunde få gå med men det är tyvärr inte möjligt. Den ena av de andra två som går i hagen brevid är väldigt sparkig och jag vågar inte riskera att släppa ihop dom igen. Jag har ridit henne fram tills i helgen då hennes beteende blev värre och jag tänkte att hon kanske behöver vila lite pgr av detta. Jag får knappt borsta henne, rida tror jag nog att hon inte reagerar och gör något dumt, men det är inte lätt om man inte ens får borsta, kratsa hovar utan att hon reagerar kraftigt.. Har gett henne munkpeppar och kamomill nu då det brukar hjälpa hennes humör att stabilisera sig men ser ingen förbättring alls. Känner mig som sagt väldigt ledsen över detta...

det kanske är din sorg som som får henne att bete sig värre än vanligt. Hon märker att du inte riktigt är som du brukar och det gör henne irriterad?

Sedan verkar det vara vanligt att hästar blir svåra när de aldrig blivit skiljda från sin mamma, har hon gått med mamman ändå sen föl?

Du får väl se till så hon inte sparkar eller hugger mot dej, det ska du inte tillåta!

När smärta utesluttis skulle jag fundera kring följande:

Hur reagerar du när hon försöker sätta tänderna i dig, slår etc?

Hur är hon att leda? Hur är hon att fodra?

Om ditt äldre sto var ledaren så har hon nu fått en ny uppgift. Det kan vara så att hon nu anser sig stå över även dig om hon inte känner att du är stabil nog som ledare. Förut kanske mamman såg till att ordningen hölls och talade om hur de andra skulle föra sig och om det var risk för fara.
Om nu din yngre häst måste axla den rollen och upplever dig som antingen inte initiativrik eller att du inte driver igenom dina planer eller att du inte är tillräckligt bra på att hålla koll på vad som sker och upptäcka ev faror kan hon börja försöka få dig att "falla in i ledet".
Det har jag sett rätt mycket av. Jag säger inte att det är så mellan er. Men det kan bli så.
Hästarna måste lära sig att när en människa är närvarande så ska man inte behöva hålla på så. För människan ska ta över på de plan det behövs så hästen blir trygg och lugn.
Många hästar som är agressiva är väldigt känsliga och uppskattar tydlighet.

Det är inte frågan om att domdera och skrämma. Bara lugnt leda och visa dem vad som är ok och inte. Belöna rätt beteende och gör "fel" beteende jobbigt. Det gör att de kan slappna av och bli harmoniska. De slipper kamp om rang, de slipper oroa sig för att behöva fly etc etc. Det blir tydligt och lugnt.

Det får aldrig vara ok att en häst hugger eller sparkar en människa. Ej heller att de prejar en då man leder etc. Det kan bli rent livsfarligt.

Trots att jag förlorat min största kärlek så känner jag mig stabil. Jag har under ett halvår sakta släppt henne, sakta förstått att jag inte skulle ha henne kvar så länge till..den största ångesten,oron, ledsamheten fanns innan hon försvann. Självklart saknar jag henne så det gör ont inom mig och jag tror säkert att hon känner att något har ändrats hos mig med, mitt hjärta är inte helt längre, de saknas en bit men gu vad jag älskar Thengilya. Så mycket personlighet och en fantastisk häst! Jag vill inte ha någon annan än henne...

Hon har skickats iväg på sommarbete och inridning så hon har blivit skild från henne tidigare och då utan problem faktiskt.

Nej jag tillåter inte att hon sparkar och biter mot mig till en viss gräns, hon gör det så ofta nu att det bara blir dåligt om jag blir "arg" mot henne. Jag försöker putta bort hennes huvud för att visa att hon kan hugga någon annanstans än mot mig. I lördags när jag tömkörde henne var hon inte så här arg, det började bli värre på söndagen då hon satte tänderna i min tröja när jag skulle sätta på henne ett regntäcke i hagen. Jag gormade till och hon for iväg, sedan stod hon snällt, väntandes , tog inte ens något av höet förens jag var helt klar, verkade skämmas lite. Jag gav henne en puss och berömde...Beröm och fokus på det bra är viktigt för henne...

Jag vet bara inte hur jag ska betee mig...

Hon har alltid flyttat sig från mig tex i hagen om jag kommer och "tar" hennes hö hög, det har inte varit några problem att leda henne, då uppför hon sig bra tycker jag. Hon har som sagt alltid haft lite attityd men det har aldrig varit något farligt och alltid varit hanterbart och jag har aldrig kännt mig osäker runt henne. Problem med bakfötterna och lyfta dom är ett problem vi har haft länge, sparkat mot en har hon börjar mera nu men hon är mycket bättre än vad hon varit. Jag är inte rädd när jag ska ta upp hennes fötter, för dom "sparkarna" hon gör är det ingen vikt i och jag vet hur jag ska få henne att sluta. Sen står hon avslappnad där när "kampen" är över...Känner att det tidigare är mera test från hennes sida..Men nu är hon arg, uppför sig på ett helt annat sätt.Försöker få ut sin ilska, tyvärr mot mig..

okej, om beteendet har ändrats och är mer aggressivt samt att du tycker att hon kanske har ont, så blir det att fara in till veterinären för att se om ni hittar någon förklaring.

Jag tror din häst helt enkelt har tagit över ledarskapet. Det är ( Tyvärr ) inte riktigt normalt för hästar att bli pussade och kelade med . Detta i samband med din osäkerhet över hur hon mår har satt allt i ett ekorrhjul . Lär dig om ledarskap eller TA HJÄLP, så ska du se att du får en lugn,trygg "snäll" häst .

Hej från Hambo

Jag vet inte om hon har ont, innan hennes mamma somnade in så var hon inte så här, det började några dagar efter att hon hade somnat..Som sagt massör ska komma ut så får jag se om det är något som är knasigt.

Jag själv är inte så säker på det faktiskt. Hon flyttar sig lätt ifrån mig om jag går emot henne som en ledare kan göra. Hon är väldigt speciell min dam, inte alls som alla andra hästar och det kan många i min närhete intyga. Ridningen har alltid gått utan några problem, det är inne i stallet som hon alltid varit lite knepig. Hon har sina perioder där hon pendlar från att vara supertrevlig till jättejobbig och trots att dom jobbiga perioderna har kommit så har det funkat. Jag själv funderar på om det kan vara en kombination av att hon förlorat sitt stora stöd, fasta punkt (hennes mamma) och att hon känner sig otrygg i sin roll som ledare över Sessan sen kan det även vara pälsen som spökar vilket den gjorde innan hennes mamma somnade...Kanske man ska köpa lite B-vitamin och hålla någon slags rutin att ta in och borsta och massera henne varje dag trots att hon inte vill...Just nu har jag satt henne i vila, även det kanske jag borde ändra på, så att hon aktiverar sig...

Uppdatering om Thengilya idag.

Jag bestämde mig redan innan för att hon banne mig inte ska få bita mot mig för jag vill inte riskera att få hennes tänder i mig, så jag gick tillbaka till en metod som vi använde när hon var lite mindre och var bitig. När hon försöker bita mot mig så puttar jag hennes huvud så att näsan hamnar rakt fram i gången direkt, lugnt och bestämt utan att säga något. Fick göra så ett antal gånger men i mellan åt som slappnade hon av och stod lugnt. STOOOR skillnad från igår. När hon hota och sparka röt jag till och hon fick flytta på rumpan. Idag har jag borstat och masserad plus lyft hovarna. Visst det går inte helt smärtfritt men stor skillnad. Det verkar som om hon pustade ut och slappnade av en aning då jag hade bestämt mig för att hennes beteende inte var acceptabelt mot mig. Ibland försökte hon bitas i mot mig, ibland gjorde hon tjurigheter i luften vilket jag hellre ser att hon gör än att utöva dom på mig.

Hambo, kanske har du lite rätt iallafall men jag tror inte glipan är så stor ändå...Jag har nog kanske varit lite för slapp i hennes uppfostring då hennes mamma var sjuk. Det tog ju även på mina krafter, Thengilya var då den som tröstade, en som jag inte ville bråka direkt med. Jag ska fortsätta med min metod och se om hon lugnar sig mera. Jag ska även använda den i hagen. Dock måste jag komma på något annat som gör att hon inte står och tjaffsar med folk bakom stängslet...Men en sak i taget...

Bravo! Heja dig!

Det är inte en särskilt ovanlig reaktion att hästar testar gränser i rang även mot människor då deras hästledare försvinner på ett eller annat sätt.

Man får då vara extra tydlig så ordningen återställs.
De kan absolut få visa att de ogillar saker med små miner. Men de får aldrig hota eller skada en människa.

Det där med bakhovar/bakben är en ganska vanlig reflex hos unghästar. Det går att släcka ut med träning. Ställer du först upp hästen så den står i bra balans med de tre benen som ska bära och sen lyfter upp och sen lite framåt först så brukar bakåt vara lättare sen.

Lycka till med din häst!

Tack! känns bra att få lite hejjarklack!

Bakfötterna har vi haft problem med innan och då gick det inte ens att sko henne. Vi har gjort stora framsteg med bakfötterna och visst finns det en hel del att slipa på men det går framåt. Idag går hon att sko i bak trots lite larviga hot om att sparka, men jag har en fantastisk hovslagare/vän och tillsammans samarbetar vi och ser till att det lyckas.

Jag är fast besluten att styra upp detta nu, för bådas skull. Jag älskar denna häst så mycket och har aldrig gett upp förut och tänker inte göra det nu heller.Jag kämpar för oss...

Klart man ska ha hejarop och beröm då man försöker och det går åt rätt håll!

Skönt att du har en bra hovis! Allt för många hovisar drämmer bara till satan i buken med ngt tillhygge då hästen bara har en naturlig reflex och inte förstår bättre.

Toppen ! Jag var väldigt mesig med mitt ena sto då jag fick ta bort hennes kompis i våras, ju mer hon ändrade sitt beteende ju mesigare blev jag . När min nya unghäst kom hem var jag tvungen att ändra mitt beteende till mitt " normala" . Plötsligt hade jag 3 trygga välmående hästar . Tänkte på en sak..... har du tänkt på om hennes beetende är värre när hon brunstar ?

Go for it Girl !

Hej från Hambo

Jag är oxå helt övertygad om att vissa hästar sörjer mer än andra.
I synnerhet de som har haft en nära relation o länge.

Tycker att du gör rätt som sätter gränser, men jag skulle rida den så den får lite mer stimulans o vem vet..... släpper tankarna på mamma:confused:

Jag glömmer aldrig när min förra häst åkte iväg till ultuna.. för att aldrig komma hem igen. Min då unga häst som vuxit upp med denne var helt utom sig när vi åkte. trots att den var van vid att den andra transporterades.

hästen hade varit sjuk 1 v. hemma o den slickades o puttades på av den yngre. Så nog fasen fattar de mer än vi nog tror.

Den var nedstämd länge trots en ny kompis.

hästen hade varit sjuk 1 v. hemma o den slickades o puttades på av den yngre. Så nog fasen fattar de mer än vi nog tror.

För många år sedan när vårt gotlandsruss fick ett fånganfall under natten så stod vår nordsvensk och slickade honom på frambenen och hovarna när vi kom ut i hagen på morgonen.

Har vare sig hänt förr eller senare. Jag tror att nordsvensken instinktivt förstod att det lindrade lite om man kylde ner benen. Vad tror ni?

Jag tror nog att hästarna aboslut förstår mer än vi tror. När Thengilyas mamma skulle somna (jag var inte där utan min syster som följde henne till slutet) Så ville hon inte äta något godis, hon stannade på halva vägen till den plats hon skulle somna på, gnäggade åt Thengilya och följde sedan snällt med min syster. Ville inte äta ur gottehinken utan stod med högt huvud och var redo...Hon älskade godis och skulle aldrig ha struntat i det..jag tror hon visste att det var dags, gnäggade ett sista farväl....För mig känndes det väldigt bra att hon inte var uppstressad och att det hade gått lugnt till och bara vetskapen om att hon var redo hjälpte mitt hjärta att lagas en bit.

Idag är Thengilya lite bättre, idag kunde jag klappa henne utanför hagen, ja hon fick ett litet utbrott men med tanke på att jag knappt fått röra henne så var det stora framsteg. Ska ta in och borsta och massera om någon timme och befästa det vi gjorde igår. Jag hoppas på att hon ska vara lugn och avslappnad...

Jag tror att det ligger mycket i det som Hambo skrev om osäkerhet. I ditt fall den oro som du kände för hennes beteende. Hästarna känner av ens osäkerhet, men sen tror jag inte att de alltid kan avgöra varför människan är osäker.

Jag har märkt med min häst att om vi är ute och rider och stigen delar sig så måste jag omedelbart bestämma mig för vilken stig vi ska ta. Annars vänder hon och vill gå hem (jag låter henne givetvis inte gå hem då och hon låter sig lätt styras tillbaka dit jag vill). Trots att min tvekan kommer sig ur vilken väg vi ska ta så verkar hon uppfatta det som att jag är osäker i största allmänhet och då tycker hon att det är bäst att hon tar över :). Så jag har fått lära mig att när jag är med henne så kan jag inte hålla på att fundera hit och dit oavsett vad det gäller. Det är bara att göra och så får jag ta nytt beslut vid behov. Om jag velar så blir hon väldigt irriterad på mig. Precis som du så märker jag det vid skötseln. Hon tar inte i på samma sätt som din häst, men man märker tydligt ett missnöje :angel:

Så det kanske är därför du märker att din häst blivit lugnare? Du är inte osäker längre, du har en plan och då behöver inte hon inte ta saken i egna händer (hovar) längre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 518
Senast: mackan
·
Övr. Barn För bara några dagar sedan ringde socialen och berättade att de fått in orosanmälan för vår dotter. Dels tror jag det handlade om att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
21 209
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 724
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka