Min häst är FET!

Corax

Trådstartare
Hur bantar man en 2-åring som har fri tillgång på hösilage?? :p
Tips mottages tacksamt! :D

Sv: Min häst är FET!

byta hösilage till ett som passar bättre till fri tillgång.

Tyvärr kan vi inte byta hö eftersom balarna redan står på gården (och således måste användas).

Och hon är inte hänsynslöst fet. Bara väldigt trind. :o

kan hon inte gå med munkorg några timmar om dan så att hon inte kan äta så mkt just då?

:rofl:
FY så sur hon skulle bli... :D

Tyvärr har jag inte möjligheten att åka ut två gånger om dagen och plocka på/av den.

Jag har aldrig haft en tjockis förut...

Corax skrev:
Och hon är inte hänsynslöst fet. Bara väldigt trind. :o

Min är hänsynslöst fet, och hon går inte på lösdrift, men jag har så förb....t med bete.

Där har insekterna en fördel, hon måste ju in :D
Dessvärre var hon för fet redan i vintras, när jag tänker efter så har hon nog alltid varit det.
Självklart är det inte bra, kommer du på något tips, så är jag tacksam för att få veta.
Vi försöker oss på en del skrittmotion nu och longering ett par ´dagar i veckan, kort stund.

Vi släppte precis ut dom i vinterhagen (hon har ju precis flyttat)som vilat hela sommaren = massa gräs. :crazy:
Så just nu äter hon inget hö.

Jag funderar på att inte ge henne nån mat på hela vintern för hon kan nog leva på reserverna fram till våren. :D (OBS skämt!!)
Usch, jag är INTE stolt över min överviktiga unghäst.
Och självklart ska jag dela med mig av bra tips (det har jag ju redan fått men inget som funkar på min fröken).

munkorg - nej
byta silage - nej

så vad finns det kvar att göra? se till att hästen INTE går på fri tillgång utan begränsa tillgången på silaget! går inte det där du står får du byta stall..
jag kan säga att du vill INTE ha en häst som får belastningsskador i benen pga fetma (vet en som fått det), det var inte roligt..

Nej jag förstår det...
Och du har rätt; det vill jag INTE ha.

Fjordan i stallet är verkligen fet och jag är nog mest larvig som gör så stor affär av min lilla hästs mage. Men som sagt så har jag aldrig haft en fet häst som inte kunnat ridas i form. Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. :smirk:

mm.. just det där med fri tillgång kan vara det farliga.. hästen som jag känner släpptes på helbete hela sommaren, det var en islänning och dom äter och äter och äter, så 500 kg vägde han mot hösten, 150 kg övervikt :crazy:

men sedan är juh frågan om din häst är fet eller bara bukig.. är det bara bukighet så är hals, bog, manke, kors osv fortfarande slanka och synliga.. medans det är som ett tjockt späcklager där på en verkligt fet häst..
har du bild är det lättare att bedöma..

MIN häst är fet! :D :o
Han stod med fri tillgång till hösilage på förra stället, alltså till för 1,5 vecka sen.
Nu äter han "bara" hö samt lite (läs minimalt) kraftfoder för att orka med ridningen.
Detta får han morgon och kväll.
Han går på ett bete som har använts i sommar, men som fortfarande är väldigt (för) fint.

Jag tycker att han ser mindre plufsig ut nu, ska väga alldeles snart, men det verkar som att få bort honom från allt hösilage, kontrollerad mathållning och lite motion verkar ha gjort susen. :banana:
Kan tillägga att han inte varit riden på 1 år så jag kan ju inte rida intensivt.
Men kan du inte ut och gå lite med hästen? Kanske klättra lite småbackar och sånt? Lite synd att du måste ge hösilage, eller åtminstone inte kan byta till ett mindre näringsrikt...

Ett annat alternativ är att du struntar i extra-vikten och tar tag i det när det är dags för inridning men då skjuter man ju bara fram bekymren och, i värsta fall, har ännu svårare för att få ner vikten på hästen.
Du har ingen bild på underverket?

Lycka till!!

Ge fri tillgång på halm eller något, och ge bestämda givor av silaget.

Dra ner på hösilaget.

Jag har ju fri tillgång som i princip 'heligt', men när Fröken Fräken här började påminna om en quarter så smygminskade jag hösilaget. Jag provade mig fram till var det tog slut cirkus två timmar innan jag serverade nytt, så damen fick stå utan två h inne på morgonen, två h ute på em och två h ute på kvällen. Och vikten gick åt rätt håll, och damen varken blev grinig eller började boxvandra.

Sen släpptes de på bete och så blev hon fet på riktigt. Jag slet mitt hår (benen, benen..) men det var ju bara att se glad ut, inför halvdygnsbete (som inte hjälpte så mycket) och invänta hösten. Nu är hon i bra hull igen. Men jag ger fortfarande ingen fri hötillgång till natten utan hon får så det tar slut ungefär två h innan jag kommer dit. Timmar hon börjat tillbringa med att sova.

Sen, du kan väl visst motionera din lilla, skritta kan du ju göra hur mycket som helst, och du kan ju introducera ganska mycket avsutten trav med bara du tar det succesivt. Jogga med henne i snöre, tömkör i trav eller ha henne som handhäst?

Tack för alla svar!

Minska ner på hösilaget vet jag inte hur jag ska fixa. Vi har rundbal... :crazy:
Och vi stallar inte in förräns om nån/några månader.
Däremot så kan jag självklart öka på motionen. Men min regel har varit att bara aktivera henne 2ggr/vecka.
Får väl ändra på det. Bara det inte blir för mycket i stället...

Så här ser monstret ut. :p
Bild036.jpg

Rätt liten och kass bild, men håll till godo.

SVårt att säga något alls om den bildentyvärr =/

Men ren 'motion' är ju inte speciellt 'jobbigt' för huvudet. Gå en säg 30 minuters skrittpromenad i rask takt (dvs inte gå och såsa utan kliva på ordentligt) kan du ju göra varje dag om du vill.

Annars har du ju inte så många val mer än att stall in i förtid eller ta in del av dag eller andra inte så bra lösningar, eller så helt sonika vänta tills installningen. Ibland så finns det ju inga riktigt 'bra' lösningar. Som när mina gick på betet, jag drog ju ner till halvdygnsbete (och så fick de gå i vinterhagen andra halövan, där det växer mest skräp) men mer kunde jag ju inte göra (kunde ju inte motionera alls eg jag) och sen var de bara att vänta in hösten. (jag var nog den ENDA som var GLAD åt den extrema torka vi hade första halvan av sommaren hä'r. Gick och såg betet sakta brännas sönder och gnuggade händerna i förtjusning *s*. Sen kom regnet och tja.. ). I TEORIN hade jag ju kunna ställt dem i vinterhagen med hö dygnet runt t ex, men det ansåg jag ligga utanför 'riktigt bra' lösning coh då fick hon hellre vara för rund ett tag till, tills betestillgången gick ner.

Så, skritta henne så mycket du nånsin orkar, jogga gärna med henne etc. Och så fortsätt att just 'aktivera' två ggr/vecka?

Jag tycker inte att du ska göra något, hon är bara 2år, hon kan vara lite fet. Jag tror att hon kommer att gå ner till vintern, även om hon har fri tillgång då också för då förbrukar hon ju sin energi på att hålla sig varm. Men om du vill motionera henne, så kan du ju börja longera henne så har hon tränat på det när det är dax för inridning.

lär juh säga att när hästen bara är 2 år har den inte växt färdigt.. och anledningen till att man inte rider redan då är för att skelettet kan förstöras.. är det då bättre med 100 kg övervikt än 50 kg människa att bära på? vad sliter mest?

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 332
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV