Min guldpendyl har kanske dött???

bettysmatte

Trådstartare
Min guldpendyl har....dött :confused: ?? Jag drog upp den som vanligt för ett par dagar sedan. Den gick igång som den brukar, men sedan efter ett tag såg jag att den hade stannat. Fick igång den igen igår vid 7-tiden på morgonen men när jag kom hem hade den stannat efter ungefär 1,5 timme. Testade några gånger igår att starta den, men den bara stannar. Jag kände med nyckeln i hålet för gångverket. Stenhårt, som om fjädern sitter fast. Kan den bara fastna sådär?? Jag känner en hobbyurmakare som skulle kunna titta på den, men det finns kanske något knep för att "sparka igång" en klocka? Annars får jag väl köpa en "ny" och hänga ut denna som prydnad i mitt skrivrum. Jag är bara lite förbryllad över vad som kan ha hänt med den :confused: ???
 
Min guldpendyl har....dött :confused: ?? Jag drog upp den som vanligt för ett par dagar sedan. Den gick igång som den brukar, men sedan efter ett tag såg jag att den hade stannat. Fick igång den igen igår vid 7-tiden på morgonen men när jag kom hem hade den stannat efter ungefär 1,5 timme. Testade några gånger igår att starta den, men den bara stannar. Jag kände med nyckeln i hålet för gångverket. Stenhårt, som om fjädern sitter fast. Kan den bara fastna sådär?? Jag känner en hobbyurmakare som skulle kunna titta på den, men det finns kanske något knep för att "sparka igång" en klocka? Annars får jag väl köpa en "ny" och hänga ut denna som prydnad i mitt skrivrum. Jag är bara lite förbryllad över vad som kan ha hänt med den :confused: ???
Kan den ha kommit att hänga lite snett kanske? Det behövs bara en liten avvikelse från lod för att den skall stanna.
 
Den hänger ofta lite halvsnett utan problem.... ;) Jag har testat att flytta runt den i läge lite men det verkar inte hjälpa tyvärr.
Att den fungerat hängande lite halvsnett kan beror att urverket sitter lite halvsnett i ytterfodralet (på de jag har finns det små skruvar invändigt att justera med). Jag hade nog försökt lite till med att få den i lod för det kan vara kinkigt, en del ur kräver lod även bak och fram, inte bara i sidled, för att gå. Det är också ganska typiskt att den slutar gå efter att man dragit upp urverket för att man råkat flytta den en liten aning.
 
Okej....nu är den igång och vi får se hur länge det varar denna gången.... :nailbiting:

Det leder mig till frågan om det finns någon rätt eller fel ordning i att sätta igång pendeln och ställa visarna på rätt tid? Vanligtvis drar jag klockan, ställer visarna på rätt tid, och sätter sist igång pendeln. Men nu när jag fick igång den satte jag först igång pendeln och SEDAN ställde jag visarna rätt. Den har nu funkat normalt i ca 10 minuter. Jag känner mig lite..... :confused::cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: moster
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 261
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 576
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp