Min gris har tappat sin ragg på 2 ställen

mimus

Trådstartare
och även lätt rodnad i huden på några ställen.
Det är inte den vanliga raggfällningen, för den kommer senare och då fäller han jämnt över hela kroppen.

Han har också några små sår, jag vet inte om de kan komma från hans syster som blir lite "vild" när hon brunstar.

Jag har smort in honom med Nä****s hudvårds olja.

Någon som känner igen detta?

Kung Tulle?

Sv: Min gris har tappat sin ragg på 2 ställen

Skabb, skulle inte den andra grisen ha det då, och vart skulle han fått den ifrån?

Rödsjuka vet jag inte vad det är, ska kolla upp det.

Skulle kunna vara skabb även om inte den andra grisen har det! Jag vet inte varifrån skabben kommer men det finns enkla medel att hålla den borta! Jag vaccinerar mina grisar en gång om året med N******tin och då håller både skabb och mask sig borta! Rödsjuka får dom via en bakterie i jorden även detta går att hålla borta med vaccinering minns dock inte vad preparatet heter men be din vet. skriva ut minsta förpackning är på 200 doser men det kostar inte mer än runt 200 kronor tror att jag betalade nåt sådant sist jag sprutade mina och det är snart dax igen!

Åh, det hade jag ingen aning om att man kan vaccinera dem.
Ska genast åtgärda det!

Frågan är om jag inte bör avmaska dem idag, eller vad tycker du?

Sprutar du dem själv?

Om du ska vaccinera dom mot skabb behöver du inte avmaska det tar ju N****tinen hand om! Ja jag sprutar mina grisar själv! Mot skabben brukar det bli lite protester (menar mycket) för det svider tydligen när man sprutar in det men mot rödsjukan säger dom ingenting men jag tar det säkra före det osäkra och ger en muta innan och efter bestående av 1/2 kexc***lad:D :angel: Jag kom på att det jag sprutar med mot rödsjukan heter Eryzorb och måste användas samma dag man bryter förpackningen! Lycka till!

Okej, vad bra, då vet jag.
Ska försöka få ut vet i helgen, annars blir det på tisdag.

Tänk så lite man vet egentligen.

Jag har ju vet ute och kollar igenom grisarna när hästarna vaccineras, attde inte tipsat om detta...

Apropå rödsjukevaccin.

Det finns ett kombinerat vaccin rödsjuka/parvo som säljs i små flaskor om 5 doser. Det heter Parvoruvax och kostar ca 70:-/flaska.

Parvovaccinering är bra om man ska avla på sin gris. Man ska dock INTE ge avskabbningsspruta samtidigt som parvon för det gör parvovaccinets verkan tas bort. ( Jag har ju grisavel så jag kör med detta vaccin).

Det ska ges 2 ggr med 3-4 veckors mellanrum.

Jag avskabbar grisarna genom att duscha dom i Sebacil. Detta gör jag 2-3 ggr/år.

/KT

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka