Min friska häst?

Sv: Min friska häst?

Fortsätter hålla tummarna....fast jag måste säga att någon form av lymcancer slog det mej också att det kan vara då jag såg bilden....

Nä nä inte deppa nu med dåliga diagnoser...
Visst är det bara en riktigt överdjävlig dunderförkylning..

Snälla labb..skynda på med svaret.....

Tänkte bara berätta att jag hade en häst som oxå var svullen så som din häst och mellan ganascherna, det visade sig vara streptokocker och hon behandlades med sulfa. Sen sprack bölden mellan ganascherna och massa var rann ut, fick spola rent varje dag och på med penicillinsalva. Det läkte snabbt och att hennes allmäntillstånd blev mycket bättre av sulfan!

Lycka till!

Så där kan några hästar i vårt stall se ut ibland..
(kanske inte lika svullna, men bra nära)

Vi tror att det är nån växt de har stoppat i sig i hagen..
Då de bara får det då de går i Vinterhagen,
där det bla finns gammalt gräs och massa olika växter.

Inte ett spår av det resterande delen av året när de går
i andra hagar.

Hoppas att det löser sig.

Tadaa...nu har vi Äntligen fått provsvaren.

Giftstruma :crazy:

Inte så bra värden heller, jäkligt högt om man tar mot gränsvärdena....:(

Vet. ser ut sm ett frågetecken, första gången hon mött på så "allvarligt" fall, och vet ingenting om det. Tur i oturen ska hon på nåt möte med veterinärer imorgon...så hon skulle leta info där :p .

Snart 2 månaders väntan har Äntligen gett resultat! :bow:

Oj då! Kan hästar få den sjukan?? Hur tänker de nu göra åt detta?
Håller tumarna att allt blir bra i slutändan!

Oj, ja bilden såg ju skum ut... Visste inte att hästar kunde få sånna konstiga sjukdomar... Hur behandlar man detta då?

superstar skrev:
Förlåt en okunnig.. men vad är Giftstruma?

Ullis

Vid giftstruma så stimulerar kroppens imunförsvar sköldkörteln (tyreoidea) att producera för mycket hormon (tyroxin,trijodtyronin), vars viktigaste uppgifter är att styra ämnesomsättningen i kroppen.
Struma är bara tillståndet när sköldkötreln är förstorad. Symtomen är bland annat, viktminskning, oro och trötthet.
Man behandlar sedan med tyreostatika, som hämmar hormon produktionen.

Rätta mig om jag har fel, läser till ssk, antog att det måste vara någorlunda lika på människor som på hästar, om inte så ber jag om ursäkt om jag har förvirrat någon :p :angel:

Ojdå, visste inte att hästar kunde få det :eek: Men det var ju riktigt skönt att du äntligen fått ett svar iaf. Uppdatera när vet. kommit fram till vad som ska göras.
Kramiz

Såg ju inte så pigg ut nej... och usch, vilken svullnad! En kopp te kanske?
Skämt åsido, hoppas provsvaren kommer snart och att det visar sig vara ngt ofarligt som är lätt att behandla!!!

Jamen vad skönt att slippa ovissheten så nu är steget att ta och bota Misse :bow: för bra ska han bli :banana:

Håller allt som jag har på att han ska bli frisk :bump: :banana:

dessutom ligger det genetisk har jag för mig... Känner en tjej som har åkt på det två gånger-men hon har blivit bra båda gångerna så det finns allt hopp för Misse!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 974
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama