Sv: Min friska häst?
Du får den jättekorta versionen
Ingen som vet vad felet är
Det går kvarka här, så vi isolerade pga det först - negativa svar, men det kan ju vara det ändå, beror på om man träffat smittat område eller inte.. Alla prover var bra då. Svullnader lite överallt, framförallt svalget - slutade äta och dricka. Dropp, och sen in på djursjukhuset i 8 dagar. De hittade inget fel. Feber som går upp och ner (allt från 37.9-39.5). Det senaste nu är att han svullnar ENORMT kring svalg/tyroidea/hals/ganach (stavas?).
Nu har vi tagit prover på sköldkörteln, då han när vi (jag
och min översmarta veterinär Nina
) började tänka efter faktiskt har alla symtom på hypertyreos. Var ruskigt svampig där dessutom. Det blir han alltid så fort svullnaderna går ner lite..
Hans vita blodkroppar är...tja, snudd påobefintliga
. Så han får bara vara ute och lufta sig ett par timmar, nu när vi har så otroligt vackert *host* väder... Alla andra prover är ok numera. Det vi trodde var kvarka från början (de andra hästarna i stallet reagerade också, men inte alls som Misse), har nog visat sig vara en Riktigt jäkla hemsk förkylning.
Han har inte druckit sen igår morse, så har han inte druckit något imorgon fm när jag kommer får vet. komma ut och sätta dropp igen. Han torkar ut Fort den här herrn..