Min första unghäst

alti

Trådstartare
Jaha, då var man unghäst ägare då. Papperna påskrivna idag, och pengarna samt häst har bytt ägare:0)

Det känns jättebra att äntligen vara hästägare igen, och jag kan knappt vänta på allt roligt vi skall ha.
Men nu ikväll när jag kom hem och satte mig i soffan så blev jag lite skakis, har jag tagit mig vatten över huvudet?
Kommer jag att klara det här, kommer jag att fixa att rida en outbildad unghäst på ett bra sätt?

Stoet är 4 år och inriden nu i sommar, hon har hunnit med att rida ut, rida på bana och i ridhus och det har gått fint. Hon är för det mesta lugnet själv och det enda som kan störa henne är kossor:cool:.

Jag har tidigare haft flera hästar, men har haft ett uppbehåll på ca 8 år och började för 1 år sedan att rida för en tränare 2ggr i veckan.
Jag känner mig hyfsat kompetent i sadeln, men detta är ju på utbildade hästar.

Planen är att rida för tränare 3-4ggr i månaden, så hon kommer att hjälpa mig med att planera ridningen.

Jag vill nog mest ha lite feedback och peptalk:).
Någon som känner igen sig?
Eller har lite goda råd att dela med sig av?

MVH
 
Sv: Min första unghäst

Hon är stambokförd knabstrupper sto.

Men hon har inte den typiska teckningen som man ofta förknippar med knabstrupp, utan det är en liten rödfux dam som jag köpt:eek:.

Hoppas det inte stämmer att alla fuxar är envetna.........
 
Sv: Min första unghäst

Jag gjorde ungefär som du :D hade mer eller mindre uppehåll (red lite i skogen bara hos vänner ibland) i 9år, sen skulle jag köpa häst, och det blev en unghäst också, 1år var hon då.

Peppar peppar, det går bra ännu (är 4 nu) men visst, jag bitit mig själv i tungan ibland och skakat på huvudet :D

Har varit noga med att våga fråga när jag behövt hjälp.

Nu har vi inte kommit jätte långt i utbildningen ännu. Hon kan gångarterna, start o stopp. Lite påbörjad flytta undan för skänkeln. Lite tempoväxlingar. Backa. Men vi har inte bråttom och det har varit jätte roligt faktiskt.

Tror det går bra så länge man har nån att fråga och ta hjälp av när man fastnar eller känner sig osäker. Nån gång är ju den "första" unghästen :)
 
Sv: Min första unghäst

Precis som du säger så tycker jag att det är viktigt att ta hjälp från någon som har erfarenhet och kunskap av unghästar och deras utbildning.

Sedan beror det ju mkt på vad för slags ambitioner man har, men grunderna borde väl vara ganska bra att lära alla hästar.

Mitt sto är inridet nu i sommar så hon har bara gått med ryttare i någon månad, men hon är lyhörd och kan de tre gångarterna, halt, och lite annat matnyttigt.

Jag vill väl igentligen bara veta lite vad jag har att vänta mig, att det kommer att komma motgångar tar jag för givet, men jag hoppas att det kommer att vara mer givande än krävande.

MVH
 
Sv: Min första unghäst

Ett tips är att föra dagbok. Det har jag gjort med alla unghästar vi har utbildat. Ï början är det jättebra att gå tillbaka och läsa vad som var svårt i början.
Då ser man att det faktiskt går framåt, fast det många gånger känns att inget händer. Jag kunde senare läsa att min första unghäst var väldigt vinglig och obalanserad. I Dagboken stod det: Vi vinglade utmed vägen. Vi red ca 100 m. Sen stannade hon och jag hoppade av. Så var våra första ridturer. Att stopp och start fungerade. Men mycket snart red vi ut längre sträckor och hon blev starkare och stabilare för varje gång.
När jag sen körde fast, kunde jag läsa om alla framsteg vi faktiskt gjort. Det kändes bra. Man höjer ribban snabbt och glömmer lika snabbt.
LYCKA TILL med din unghäst!
 
Sv: Min första unghäst

Det är en underbar "resa" att vara med från början. Blir man osäker finns det alltid någon som kan hjälpa till. Vårat egenuppfödda halvblodssto har nu hunnit bli fem år, och det har varit många "trappsteg upp och flera tillbaka" men med facit i hand så har hon bara varit klok nog att tala om att hon behöver faktiskt "smälta " det nya. Så efter viloperioder så har det gått mycket bättre. För man får inte glömma att dom växer mycket både mentalt och fysiskt. Så mitt tips är att vara lyhörd på unghästen så man får ett bra "slutresultat" med en häst som vill arbeta med dig!
 
Sv: Min första unghäst

Det är jättebra att du ska rida så mkt för tränare! På en sån ung häst så räcker det med ett regelrätt dressyrpass i veckan och om du gör det passet för tränare så kommer du inte lägga dig till med olater, om ni får problem så blir de förhoppningsvis utredda med hjälp av tränaren osv. De andra passen du rider kan vara klättring, gymnastik ute i skog och mark och annan uteritt i antingen bara skritt eller i alla gångarter där du ändå ställer krav på lydnad och lyhördhet.

På en grön häst så rid inte mer än varannan dag, ett ridpass kan du ju också byta ut mot longering eller tömkörning om du är duktig på det. Ett tips är också att i förväg göra upp en plan med viloperioder. Det är så himla kul med unghästar och går så himla fort ibland att man blir lätt fartblind och rider på. Då är det bra att ha inbokad vila i 1-3v åt gången då och då. Då hinner hästen smälta intrycken och vila både kropp och huvud emellanåt, och förhoppningsvis så planerar man in viloperioderna så att hästen får sin välbehövliga vila innan den själv försöker tala om det för en.
 
Sv: Min första unghäst

Klart att det kommer att gå bra! Köpte själv en arabdam på 2.5 år (tidigare bara haft kallblodsungar samt äldre ridhästar) för ett tag sedan och var himmelens osäker på om jag skulle klara av det. Visade sig att det går drägligt, än så länge. Hon är 5 idag.

Har haft ute en tränare som hjälpte mig med hanteringen från marken då jag fick lastningsproblem. Senast igår lastade jag henne själv på vägen till tävling. Däremot fick jag trubbel med att hålla henne på tävlingen och hon drog ett par gånger vilket jag tidigare inte haft problem med. Självklart har hon varit på tårna när jag blivit omgalopperad (distans) men inte så att hon beter sig illa och sticker. Går en sak bra får man räkna med bakslag på nåt annat, med den här damen i alla fall och saker som gick bra igår kanske går sämre idag men det lossnar så småningom :)

Vad jag vill säga är att du kommer säkert att vara med om motgångar men överlag är det roligt för varje medgång du får kommer det ju väga tyngre än motgångarna. Åtminstone jag glömmer motgångarna när jag ser medgångarna. Som igår när jag lyckats släppa förbi alla snabba hästar och kunde köra lydnadsträning sista biten på en häst som förvisso var något stressad fortfarande men som ändå tyckte att det kändes okej när jag tog kommandot och (hör och häpna) drog en djup suck runt de sista 2 kilometerna och jag lugnt och stilla kunde skritta in i mål på långa tyglar! Detta då efter nästan 2 mils taktande varvat med trippande.
 
Sv: Min första unghäst

Så, nu är det klart. Jag har också köpt min första unghäst:) Jag är i samma sits som du alti vad gäller hästens utbildningsgrad. Riden ca 3 månader, 4 år gammal. Går att svänga och växla gångart, riden i skogen och på bana/ridhus.

Har under tiden som gått från provridning till genomförd affär haft samma funderingar som du ang mina möjligheter att utbilda hästen på bästa sätt. Hon har ju så mycket att lära. Som tur är har jag unghästvana människor runt mig, samt en tränare som även rider in och till hästar. Blir spännande detta:laugh:
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp