Min första ridtravare

CassandraLisserdahl

Trådstartare
Hejsan! För lite mer än 1 vecka sen så hämtade jag hem ett varmblod på 11 år :).En dam på 165 cm och som tävlat på travet tills 2009 då hon blev avelsto. 1 1/2 år har hon skrotat i en hage. Hon har blivit riden på i alla gångarter men inte utbildad alls.
Nu har det gått några dagar, vi har longerat, promenerat och bara lärt känna varandra. En totalt orädd häst som är hur snäll och go som helst! Hon är underbar :love:

Då kommer här några funderingar som jag har:

Hon har en rund mage men inga muskler alls, smal, hur börjar jag bygga muskler? Skritta runt? Promenera över bommar? I skogen?

Foder? Foder som är bra för att bygga upp hennes kropp? ( hon har bara ätit hö nu på senare år )

Första gången jag sitter upp på henne, vad ska jag tänka på?
Jag själv är en försiktig person som jobbar med hästen mycket från marken innan jag sitter upp i sadeln. Viktigt att häst och jag känner varann!

Skriv jätte gärna tips och råd! :up:

Promenera i skogen, tömköra, klättra i backar.... Bommar är också bra, tömkör eller longera över dem. Vad gäller fodret är luzern en bra proteinkälla förutom höet, och hon lär nog behöva mer protein om hon ska börja bygga muskler.
Har du analys på ditt hö? Kan vara bra att ha, så vet du mer konkret vad du behöver fylla på med. Om du alls behöver fylla på med något!
Lycka till, hoppas ni får mysigt tillsammans! :)

Vad har du för planer på vad du vill kunna göra med hästen? Långsiktigt och kortsiktigt.

Skritta ute i skogen är mycket bra för att komma igång och hur du ska fortsätta träningen sen beror ju på vad du vill göra och hur mycket du kan. Har du kunskap till att utbilda hästen till det du vill kunna göra? Annars är mitt bästa tips att ta hjälp av tränare.

När det gäller foder så är det alltid hö/hösilage/gräs som är grunden. Hästen behöver tillräckligt med energi och även protein för att kunna bygga muskler. Du kan lära dig mycket genom att läsa trådar på Foder här på buke. Även boken
Hästens näringsbehov och utfodring - Christina Planck är bra om man vill få koll på grunderna när det gäller foder.

Se till så att du har någon annan hästvan människa med dig första gången du sitter upp. Man vet aldrig vad som händer och säkerhetstänket är viktigt.

Promenera i skogen, tömköra, klättra i backar.... Bommar är också bra, tömkör eller longera över dem. Vad gäller fodret är luzern en bra proteinkälla förutom höet, och hon lär nog behöva mer protein om hon ska börja bygga muskler.
Har du analys på ditt hö? Kan vara bra att ha, så vet du mer konkret vad du behöver fylla på med. Om du alls behöver fylla på med något!
Lycka till, hoppas ni får mysigt tillsammans! :)

Tack för tips! :)
Glömde skriva att jag börjat ge henne lusern för några dagar sen också :)

Vad har du för planer på vad du vill kunna göra med hästen? Långsiktigt och kortsiktigt.

Skritta ute i skogen är mycket bra för att komma igång och hur du ska fortsätta träningen sen beror ju på vad du vill göra och hur mycket du kan. Har du kunskap till att utbilda hästen till det du vill kunna göra? Annars är mitt bästa tips att ta hjälp av tränare.

När det gäller foder så är det alltid hö/hösilage/gräs som är grunden. Hästen behöver tillräckligt med energi och även protein för att kunna bygga muskler. Du kan lära dig mycket genom att läsa trådar på Foder här på buke. Även boken
Hästens näringsbehov och utfodring - Christina Planck är bra om man vill få koll på grunderna när det gäller foder.

Se till så att du har någon annan hästvan människa med dig första gången du sitter upp. Man vet aldrig vad som händer och säkerhetstänket är viktigt.

Hej!
Mina planer är väl att vi ska kunna hoppa något hinder och även något dressyrpass samt skogsturer.
Har även tänkt rida lektion för tränare.
Just nu så tar jag "mina planer" dag för dag och ser hur hon fungerar från marken, lär känna henne och longerar. :)

Hejsan! För lite mer än 1 vecka sen så hämtade jag hem ett varmblod på 11 år :).En dam på 165 cm och som tävlat på travet tills 2009 då hon blev avelsto. 1 1/2 år har hon skrotat i en hage. Hon har blivit riden på i alla gångarter men inte utbildad alls.
Nu har det gått några dagar, vi har longerat, promenerat och bara lärt känna varandra. En totalt orädd häst som är hur snäll och go som helst! Hon är underbar :love:

Hon har en rund mage men inga muskler alls, smal, hur börjar jag bygga muskler? Skritta runt? Promenera över bommar? I skogen?

Foder? Foder som är bra för att bygga upp hennes kropp? ( hon har bara ätit hö nu på senare år )

Jag själv är en försiktig person som jobbar med hästen mycket från marken innan jag sitter upp i sadeln. Viktigt att häst och jag känner varann!

Hej du! :)
Jag hade ett varmblod för snart ett år sedan och när jag fick henne så hade hon inte alls mycket muskler!
Vi fick tips om att t'ex gå upp och ner från backar för att samtidigt som att hon fick fokusera mer så byggade det även upp hennes styrka. Gå på olika underlag , mycket böjövningar runt t'ex bummar, eventuellt tömkörning. Jag har för mig att hon fick KRAFT LUSERN + lite vitaminer.
Jag är ''van'' med att bygga upp muskler då hon fick korsförlamning så att vi fick börja om på nytt. Jag har fått börja om från början med ett antal hästar..

Grattis. :) Hoppas att ni kommer att trivas. Travare har ofta väldigt bra lynne tycker jag, schysta hästar som alltid gör sitt bästa.

Buktigheten beror säkert på att hon varit dräktig och inte varit igång. Hon behöver bygga nya bukmuskler. Det gör ni tex genom att lyfta på benen, gå i oländig terräng eller cavaletti. Börja i skritt en tid innan ni börjar med trav så att hon har med sig balans och styrka och inte får för mycket på en gång.

Överlag när det kommer till att sätta igång en häst så behöver man ju stärka hela kroppen. Hon kommer inte att orka utföra övningar korrekt eller bära sig i en bra form förrän hon blivit starkare i hela kroppen. Den bästa helkroppsträningen tycker jag är att rida i skog och mark, i skritt eller trav, på lång tygel. Inte på stigarna nu utan rid bredvid den eller kors och tvärs. Långa stunder är bra, gärna i 2-3 h när du har tid. När du rider så stärker hon hela kroppen, alla muskler får jobba och hon blir dessutom lösgjord och sträcker ut alla kroppsdelar och tränar upp sin balans - i den form som är mest naturlig för hästen, utan störningar från dig. Dessutom har hästen ett eget driv ute och kan jobba länge utan att bli uttråkad, vilket är bra när det kommer till att få en bra grundkondition och styrka. Jag hade ridit så alla dar i veckan en lång tid, kanske med undantag för ett och annat kort pass cavaletti eller stretchande övningar på banan ibland. :)

Travare är oftast ganska stela i sidorna och har svårt för böjning. De har korta nack-/ryggmuskler och lång underhals. Din häst måste hitta en låg form att arbeta i för att vända på det - återigen, jättebra att rida på lång tygel i skog och mark där hästen måste sänka huvudet för att orka och balansera sin kropp. Uppmuntra låg form och avslappning, det brukar travare behöva jobba med mycket i början. Strecha gärna efter varje ridpass, låt henne ta en godis vid sidan av buken så att hon måste stretcha sidorna i hals och rygg. Det ger snabbt resultat om man är konsekvent och gör det varje dag.

Fokusera inte så mycket på att hon ska kunna galoppera till en början, hon behöver muskler, styrka och balans först. En god grund ger bättre möjligheter till ett bra slutresultat och det kommer att vara lättare att ta tag i galoppen sen när hon har bättre förutsättningar. :) Om hon inte har väldigt lätt för den redan förstås.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar