Min fisk sover hela tiden

U

unspection

Min kampfisk sover hela tiden förutom när den äter..
så var det inte för en månad sen..
börjar den bli sjuk??

svara snälla :confused:

Sv: Min fisk sover hela tiden

hej,det är vanligt vanligt kranvatten sen så byter vi ca 1gång per vecka.

idag så kunde den inte enns simma upp till ytan för att äta,och så simmade den upponer.och så låg den på snedden o flöt :(

Det är vanligt kranvatten innan man stoppar fisk i. Efter det finns det en hel massa saker som kan påverkas, så du ska låta en kunnig djuraffär ta vattenprov åt dig, så att förhoppingsvis inte fler fiskar dör, för det låter det tyvärr som om din kampfisk är på väg att göra.

Okej,jag hör av mig hur det kommer att gå.

för nu har fisken blivit sämre och bara ligger ner,den har varit konstig enda sen vi städade akvariet sist.:(
Den andra fisken mår toppen..

glömde skriva och så att fenorna är vanligtvis lila men dom börjar bli röda

Okej,jag hör av mig hur det kommer att gå.

för nu har fisken blivit sämre och bara ligger ner,den har varit konstig enda sen vi städade akvariet sist.:(
Den andra fisken mår toppen..

Ska jag vara helt ärlig så brukar "den andra fisken mår toppen" ofta vara inledning på "men sen så dog den" Om den ena fisken mår så dåligt som du beskriver känns ett vattenprov väldigt nödvändigt. Byter ni vatten sällan eftersom vattenbytet verkade vara en så stor förändring?

hej!
vi byter alltid när vattnet börjar bli "mörkare" eller vad jag ska kalla det (ca 1gång i veckan)
det var direkt när vi hällde i fisken i vattnet som den la sig ner och inte rörde på sig,sen dess har den mått skit.

Jag hittade kampfisken död nu :cry:

När du säger "hällde ner", betyder det att du tar ur fisken när du byter vatten?

MIn fråga är om temperaturen på det vatten som hälls i är ok, så den inte fått en chock. Samt har du användt något om inte varit rent att hälla med, Det minsta spår av tvål, shampo, kemikalier kan ta död på fiskar snabbt. Har du tvättar fingrarna innan du rörde vattnet?

Även om vattnet är helt rent när det hälls i kan det snabbt bli dödligt vid för stora vattenbyten och helrengöringar, då man dödar av många nyttobakterier, och när kvävenedbrytningen kommer igång igen saknas nitrifikationsbakterierna och nitriten är ett faktum.

Nu komemr ett litet trådkap.

Är guldfiskar tåliga firrar? Mina klarar sig bra när jag ibland råkar felbehandla dem, händer jufförsig väldigt sällan men nån gång har jag väl lyckats tänkt "de där va ju inte så smart"...

Har ni inget filter som håller vattnet rent och gör så att det cirkulerar? För att byta vatten en gång i veckan låter lite mycket.
När man byter vatten för att rengöra i akvariet ska man komma ihåg att inte byta för mycket vatten på en gång, det blir för stor chock för fiskarna sedan. Jag brukar byta ca hälften/2/3 varje gång jag byter, ca en gång per månad. Då har jag fiskarna i akvariet medans jag byter och fyller på.
Efter att jag bytt vatten lägger jag i ett medel som heter Aqua-safe. Det gör så att kranvatten blir fiskvänligt vatten. Medlet är blått och finns att köpa i de flesta affärer som säljer akvarietillbehör.
När jag byter vatten klämmer jag heller aldrig ur all skit från filtren, just för att det inte ska bli för rent.

Med jämna mellanrum eller när det behövs storstädar jag i akvariet. Då tömmer jag så gott som allt vatten, lägger fiskarna i en badbalja där jag lägger deras gamla vatten.
Fyller på nytt vatten, och lägger i av Aqua-safe medlet. Sedan lägger jag försiktigt i fiskarna och det vatten de hade med i baljan. Då har de i alla fall kvar lite av sitt eget vatten.

Har ni en pump/filter som renar vattnet?
Lägger du i av nåt sorts vattenstabiliseringsmedel?

Berätta hur du gör så hjälper jag/vi dig för att få ordning på saker och ting.
Är nästan säker på att det är något i vattnet som gör att din kampfisk håller på att dö :)

Är nästan säker på att det är något i vattnet som gör att din kampfisk håller på att dö :)

Hej
jag hade absolut ingen aning om detta innan då vi köpte fiskarna och allt från min vän för några år sedan och då sa dom att man bara skulle byta vatten på dom och sen ge dom mat och inget mer behövdes..
så vi har alltså gjort såhär enda sen 07.
1:lyfta burken till köket
2.hälla ut lite vatten
3.fånga upp fiskarna och lägga dom i glassburken eller vad det kallas,
4.hälla ut allt vatten
5.skölja av alla stenar+bron och båten
6.skrubba ut burken med vatten
7.hälla i vatten
8.lägga i fiskarna
9.bära tillbaks det
10.inte ge dom mat på 3dagar

Det kan ju också vara något som katten slickat på eller nått och sen så har bakterierna kommit till fiskarna,för min katt dricker ur fiskvattnet eftersom hon vägrar att dricka något annat:crazy:

Ovetskap är ofta det som gör att det går på tok..
Okej, nu bör du göra såhär..
Jag har förstått att du har fiskarna i en glasburk. Sådan som man ser guldfiskar simma ensamma omkring i ibland. Det är ingen vidare bra idé efter som man varken får ett filter att rymmas in och fiskarna har precis inte rum att simma omkring. Det kanske låter mycket, men en så liten fisk som en kampfisk ska ha minst 50 liter vatten att simma i.
Det är dessutom mot djurskyddslagen att hålla fiskar i för litet utrymme. Men som sagt, du har ju inte vetat :)
Hur många fiskar har du?

Oberoende hur många fiskar du har bör du inhandla ett riktigt akvarium med filter, belysning och ev. värmestav.
För att fiskar ska må bra behövs ett x-antal olika saker. Det viktigaste är att du har rätt sorts vatten. Vanligt kranvatten duger inte som vatten åt fiskar, du måste få det livsdugligt för dem genom att tillsätta Aqua-safe eller nåt liknande medel (fråga på närmaste djuraffär, de kan hjälpa dig).
Sedan behövs växter. Växter ser inte bara trevligt ut, utan ger ett naturligt gömställe för fiskarna. Växterna ger dessutom mer syre i vattnet.
Sedan behövs en pump/filter. Detta är mycket viktigt, det är därför vattnet blir grumligt efter bara en vecka (men dels för att fiskarna har så litet utrymme att simma i). En pump gör även så att vattnet cirkulerar, och ger syre åt vattnet. Fiskar behöver syre för att överleva precis som vi människor.
Pumpen suger åt sig skiten som fiskarna släpper ur sig, överbliven mat mm. Inne i pumpen finns filter som bör rengöras minst en gång i veckan genom att man kramar ur dem under rinnande ljummet vatten.

En värmestav kan behövas för att reglera temperaturen på vattnet fiskarna lever i. Olika fiskarter behöver olika temperatur för att må så bra som möjligt. Kampfisken ska ha relativt varmt vatten, ca. 27-29 grader, och enda sättet att uppnå den temperaturen är med en värmestav.

Det kanske låter tokigt, men en regel är, att ett större akvarium är lättare att sköta än ett litet. Alltför många tror precis tvärtom eftersom det låter mer logiskt, men så är det inte. Ett större akvarium är lite jobbigare i början (mer vatten att fylla på, mer sand att köpa osv) då man startar det, men då man väl fått igång det med ett ordentligt filter, växter, sand och fiskar som passar ihop med varandra är det mycket lättare att sköta än en liten guldfiskskål. Man behöver inte rengöra lika ofta eftersom fiskarna har större yta att simma på.

Om man är villig att lära sig så har man redan nått halvvägs, värre är det med de som frågar men struntar i svaren för att de inte passar en. Så jag hoppas att du tar åt dig av mina råd! :)

Har ni inget filter som håller vattnet rent och gör så att det cirkulerar? För att byta vatten en gång i veckan låter lite mycket.
När man byter vatten för att rengöra i akvariet ska man komma ihåg att inte byta för mycket vatten på en gång, det blir för stor chock för fiskarna sedan. Jag brukar byta ca hälften/2/3 varje gång jag byter, ca en gång per månad. Då har jag fiskarna i akvariet medans jag byter och fyller på.
Efter att jag bytt vatten lägger jag i ett medel som heter Aqua-safe. Det gör så att kranvatten blir fiskvänligt vatten. Medlet är blått och finns att köpa i de flesta affärer som säljer akvarietillbehör.
När jag byter vatten klämmer jag heller aldrig ur all skit från filtren, just för att det inte ska bli för rent.

Med jämna mellanrum eller när det behövs storstädar jag i akvariet. Då tömmer jag så gott som allt vatten, lägger fiskarna i en badbalja där jag lägger deras gamla vatten.
Fyller på nytt vatten, och lägger i av Aqua-safe medlet. Sedan lägger jag försiktigt i fiskarna och det vatten de hade med i baljan. Då har de i alla fall kvar lite av sitt eget vatten.

Har ni en pump/filter som renar vattnet?
Lägger du i av nåt sorts vattenstabiliseringsmedel?

Dina råd är välmenande men inte helt korrekta. Det är bättre att med större regelbundenhet byta lite vatten, än att vänta längre och byta mer. Byter hon delar av vattnet varje vecka är det toppen. Helrengöringar som du nämner är däremot inget att ha, utan något som brukar bli tvunget om skötseln varit bristfällig en period innan. Du skriver att du tex inte tvättar ur pumpen helt för att du vill spara nyttobakterier, och det är helt rätt, men varför då tvätta ur grus och inredning helt annat än i nödfall. (flytt etc)

Vad gäller kampfisken så kan den lagligen bo i en hyfsat liten mängd vatten, men du har rätt i att det bli enklare att sköta i ett rektangulärt och större akvarium.

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka