Min fisk sover hela tiden

Sv: Min fisk sover hela tiden

Har ni inget filter som håller vattnet rent och gör så att det cirkulerar? För att byta vatten en gång i veckan låter lite mycket.
När man byter vatten för att rengöra i akvariet ska man komma ihåg att inte byta för mycket vatten på en gång, det blir för stor chock för fiskarna sedan. Jag brukar byta ca hälften/2/3 varje gång jag byter, ca en gång per månad. Då har jag fiskarna i akvariet medans jag byter och fyller på.
Efter att jag bytt vatten lägger jag i ett medel som heter Aqua-safe. Det gör så att kranvatten blir fiskvänligt vatten. Medlet är blått och finns att köpa i de flesta affärer som säljer akvarietillbehör.
När jag byter vatten klämmer jag heller aldrig ur all skit från filtren, just för att det inte ska bli för rent.

Med jämna mellanrum eller när det behövs storstädar jag i akvariet. Då tömmer jag så gott som allt vatten, lägger fiskarna i en badbalja där jag lägger deras gamla vatten.
Fyller på nytt vatten, och lägger i av Aqua-safe medlet. Sedan lägger jag försiktigt i fiskarna och det vatten de hade med i baljan. Då har de i alla fall kvar lite av sitt eget vatten.

Har ni en pump/filter som renar vattnet?
Lägger du i av nåt sorts vattenstabiliseringsmedel?

Berätta hur du gör så hjälper jag/vi dig för att få ordning på saker och ting.
Är nästan säker på att det är något i vattnet som gör att din kampfisk håller på att dö :)

Men de där storstädningarna låter ju helt vansinniga, det blir ju som att starta om akvariet? Och hur gör du då med fisken under tiden du startar upp det "nya" akvariet?

Jag byter 40% av vattnet varje vecka, samtidigt som jag kramar ur filtret så att lös smuts försvinner. Vattnet tar jag ut med en slamsug, så får jag bort lite löst skräp samtidigt. Däremot ligger det ju en del förmultnat material längre ner i sanden, som jag aktar mig för att röra. Det är ju mitt vattenreningsverk, mina denitrifikationsbakterier!

Vattenmedel som du tillsätter behövs normalt inte, tungmetallförgiftning är nog extremt ovanligt. Däremot har jag i en del gödning till växterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka