Min fd travare 16 år i maj

N

nennis

När jag rider ut, och galopperar, så försöker han slå ut tyglarna ur händerna på mig. han blir jättelång i halsen. inte rakt upp eller ner i backen, utan sträcker på halsen och rycker med huvudet.
Jag försöker vara mjuk i handen,jag är inte den som gillar att slå och dra å skrika på min häst.
Jag är helt slut i armarna efter en ritt på ca 2 h.
Och han travar knappt, bara i paddocken och när man ridit väldigt länge.
Jag har ett helt vanligt ridbett, undrar om man ska ha ett lite skarpare, är det någon som vet eller har samma erfarenhet?

tack på förhand/_/ nennis

Sv: Min fd travare 16 år i maj

det är inte så att han behöver mer frihet när han galopperar? kanske inte riktigt orkar bära sig i galoppen, så han vill ha huvudet friare?!
Är inte haj på det här alls, var bara min första tanke.

Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg? Har du svårt att hålla honom i galoppen? Rusar han? Vad menar du med att han aldrig travar? Men en sak du ska lyssna på är att du inte bör byta bett. Om du använder ett skarpare bett struntar du bara i det riktiga problemet och får en häst som är ännu tjaffsigare i munnen. Människor betslar sina hästar allt skarpare och skarpare för att de inte har lärt sig rida sin häst korrekt. Jag har vanligt tränsbett på att mina hästar. Även om de e fullblod som stirrar eller en lugn filbunke. Det skulle aldrig falla mig in att betsla dem hårdare. Då är det bara jag som måste lära mig rida hästen. Ta hjälp av någon. Och lyssna på din häst, han försöker visa att något är fel eller att han inte orkar bära sig riktigt. Lycka till!

Ett problem med travhästar är att dom bryter av galoppen och börjar trava istället. hon menar antagligen att detta inte inträffar särskillt ofta. Har jag fel ? :confused:

När han galopperar så bryter han inte självmant till trav, utan jag får sakta in honom. Men det är inte det som är problemet..

Ja det kanske är så, men låter jag honom springa på längre tygel så ökar han oxå tempot. Det är väl ok och rida sådär fport ibland, men möter man någon vet jag inte vad som händer i den farten.
Tack för svaret iallfall.

Detta spelar ingen roll vad det är för ras.:bump: Har ett fullblod som jag rider och han försöker oxå ta tygeln ur handen. Men han sliter lixom mera till hårt som fasen 1-2 gg, lyckas han inte så drar han upp huvet. Detta har jag provat då med skarpare bett hjälp lite men frågan är ju om din häst är hårt i munnen? Om inte så e ju starkare bett lite elakt men värt å testa. Jag har en egen travis och hon är hur snäll som helst och hon bryter inte av galoppen, ni som har problem med det ska träna mera på musklerna då dom har dålit med muskler och inte orkar galoppera. Men detta hör ju inte hit... Testa starkare bett men va försiktig, om det inte funkar ska du testa å rida lite då å då med inspänningstygel. När han/hon fattat att det e kört så lär den sig. Tänk bara på att du inte ska spänna in för hårt och inte rida gämnt med den. Jobba gärna i volter utan innan så den får jobba mera. Det kan ju oxå vara så att hästen blir trött. Och rida 2 tim e ju en bra stund. Ja rider ca 1 timma bara men jobbar mycket med dressyren på min travis. Lycka till! ;)

De jag frågat tycker det är normalt " det får man räkna med när man har ett varmblod" typ. Att de rusar okontrollerat,det går inte att göra något.
Å andra tycker man ska betsla och ha på spärrgrejer.
Vilket jag inte tycker, tänkte jag kan fråga här, det är ju fler än de i stallet som har åsikter.
tack ända.

Hur länge har du haft honom?
Hur långt har ni kommit i "omskolningen"?

Har själv ett varmblod som gör så ibland för att slippa undan arbetet.
Men det är inga kraftiga ryck så jag kan bara hålla emot och fya, då slutar den.

Vad menar du isåfall med "han travar inte ofta"?

Rid mer med sätet då? och ta inte så mycket i tyglarna. springer han fortare är lyssnar han inte på dig, och det ska han göra även om du rider utan tyglar. Så jag hade nog ridit mer med vikt och säte, och kanske helt struntat i tyglarna. Kanske är din häst inte helt lösgjord i galoppen, utan tuffar på bäst han vill. Rid mycket dressyr, och ta galoppen när det känns rätt. Själv hade jag nog väntat med den tills hästen går korrekt i de andra gångarterna, och lyssnar på mitt säte och inte endast på tygeltag.

En häst som inte orkar bära sig gör dom du beskriver. Travare har ju lärt sig att ligga på bettet och använda sig av sin skjutkraft. När du rider behöver du använda hästens bärkraft för att få mjuka gångarter.
Hästen bör få chansen att lära och bygga för att orka och kunna belasta och balansera på sin bakdel. Detta kräver träning och är inget man kan ta förgivet.

Det allra bästa är att börja om, från marken, i skritt och sedan i trav och slutligen i galopp. Jag brukar löslongera och lära in röstkommando. Då ser jag på en gång var och när hästen inte orkar med sig själv.

Det är bättre att rida korta turer där hästen orkar med dig, än att rida länge och få en stressad eller tokig häst. Det kan även vara smart att varva korta turer med markarbete för att få omväxling i träningen, både för dig och hästen. Markarbetet visar snabbt hur din grundläggande kommunikation och känsla för hästen är eller bör vara.
:)

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Har haft han i 4 år. Men jag rider och kör oxå så jag kan väl inte skola om honom eller?
Jag är lixom nöjd med honom, han är världens snällaste häst. Har inga dumheter för sig.
Men jag tycker det är lite jobbigt när han slänger ut huvudet/halsen så man själv far fram. Jag har inte tagit det så alvarligt som alla värka tycka här.
Visst jag säger åt honom att så där är inte så bra att du gör, men han lyssnar inte på det inte. :) .Han vill rusa, och gärna fort och länge. Han har en så otoligt bra grundkondition!
Men mentack för svaret ändåra....

Jag menade inget särskillt med det. Det är inget problem tycker inte jag. Men en del andra jag ridit med tycker det. Å då blir jag lite fundersam bara.

aha..Men det låter ju bra, ska nog pröva det, får se hur han funkar då. tack..

Ser att du har fått många råd på din fråga. Mina erfarenheter säger att
en mjuk och försiktig hand samspelt med ett bra säte är a och o för en häst som gärna vill dra. Rider själv en ex travare som är fjorton år och blev riden först när han var nio. Sådana hästar drar ju bara mer och mer om man år hård i handen. Pröva halvhalter ofta så att han lär sig att lyssna på att han har faktiskt en ryttare på ryggen,så dressyr är kanon bra för att få upp muskleratur så att han orkar bära upp er båda två.
Tycker inte du ska pröva nått skarpare bett,innspänningstyglar rider jag med ibland och det funkar kanon men de behöver inte alls vara hård spännda,de ger effekt ändå. De gäller att du är steget före precis innan han rycker eller kastar med huvudet.Han vill ju ta över.

Kom i håg HALVHALTER OCH SÄTET !!!

lycka till...

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
S
Ridning Suck. Just nu kommer jag och min häst inte alls överrens – känner att jag måste be om råd innan jag blir tokig. Innan jag kommer till...
Svar
8
· Visningar
1 558
Senast: Schuldig
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 432
Senast: bumbi_608
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 680
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar