Min favorithjälm luktar lik :(

-Catherine-

Trådstartare
Ja, så är det..den luktar gammal fotsvett, lik, apa..blöt disktrasa..

Den har inte foder som går att ta ut, finns det ngt knep för att rengöra en sådan hjälm ändå? Eller är det bara att köpa ny?

Sv: Min favorithjälm luktar lik :(

Det finns ju nåt medel som är gjort för att få bort svett och generell äckeldoft från saker, tror det heter Be-gone eller nåt liknande. Annars så fungerar det nog utmärkt att doppa hjälmen i en hink med virkonlösning, det dödar ju i princip allt så om det är bakterier eller nåt annat mysigt som luktar så borde det hjälpa.

Ahh, så det finns ett medel alltså? Det måste jag kolla upp :)
Virkon har jag iofs hemma, men det luktar ju inte direkt hallon det heller.

Det som luktar är nog ingrodd svett & smuts antar jag, det var ju rätt varmt i somras när vi var ute och red så hjälmen verkar ha absorberat en hel del kroppsvätska :p

En i mitt stall diskar sina hjälmar i diskmaskin. Kan kanske vara värt att prova om alternativet är att slänga den, då gör det ju inte så mycket om den blir förstörd.

Diskmaskinen? Hmm...blir inte det lite väl varmt för den? Iaf min diskmaskin går inte att ställa in på lägre temp än 55 grader :(

Jag har också hört att det ska gå att tvätta den i diskmaskinen :)
Har inte provat själv ännu :p

Har också hört att man kan lägga dem i frysen över natten eller så. Har aldrig provat själv, men kan ju vara värt ett försök.

Jag löser det så att jag helt enkelt inte luktar på min hjälm. Det man inte vet har man inte ont av :D

Frysen lät ju skonsamt, det vågar jag testa utan vidare faktiskt.

Din lösning är praktisk, men jag har svårt att förtränga lukten jag kände då jag stoppade näsan i min hjälm...det var traumatiskt :p

Charles Owen har någon spraytvätt som man sprayar insidan med och sedan torkar bort. Om den funkar eller inte låter jag dock vara osagt, har inte provat min än.

Jag köpte hjälmrengöringsskum, men problemet med det är ju att man inte sköljer ut det, så det blir kvar i fodret och kan irritera huden. Det var inte så bra.

Jag har helt enkelt handtvättat insidan av min hjälm med milt schampoo och ljummet vatten, sköljt ordentligt och låtit den torka (inte i stark värme).

Jag gör som Svea - tvättar fodret med vanligt schampo och låter torka. Bra och billigt! Brukar passa på när jag ändå står i duschen och ändå slabbar med schampo :laugh: Kan behöva upprepas en eller ett par gånger om man inte tvättat hjälmen på länge.

Jag har kört en äldre sammetshjälm, som jag inte var ett dugg rädd om, i tvättmaskin. Hjälmen blev superfin och luktade gott. Sammeten tog ingen som helst skada utan såg ut som ny igen.

Däremot så blev det för varmt för limmet (minns inte vilka grader jag körde på) varpå det hade runnit ut lite limrester längs innerfodret. Så småningom lossnade även fodret på innsidan. Men det kan ha berott på att jag körde på för höga grader (vilket inte skulle förvåna mig om jag gjorde för jag ville säkert att den skulle bli riktigt ren ;))

Men jag har samtidigt något minne om att jag läst att det är direkt skadligt för funktionen att tvätta dem i maskin. Men jag kan minnas fel...

Kan vara värt att testa yocoair. Finns på clasohlson för en billig peng. Oparfymerad dessutom!
Man sprayar där det luktar, och sen när sprayet torkat är det förhoppningsvis luktfritt. Funkar kalasbra, jag kör det på allt.

Finns även som luktätande dyna, men den har jag inte provat. Kanske skulle funka att ha liggande i hjälmen när den inte används, för att förhindra att dålig lukt uppkommer igen (eller förebyggande i en ny hjälm).

Köp en ny ventilationshjälm i stället, jag svettas inte alls i mina vent.hjälmar.

*lånar egen knapp*

Tack för alla tips, nu har jag lite att testa med. Löser inget av det problemet så får jag väl bita ihop och köpa en ny hjälm helt enkelt :)

Det är denna hjälm jag har http://www.horze.se/HaloRider-ridhj%C3%A4lm/30015,sv_SE,pd.html?dwvar_30015_color=BL&start=5&cgid=helmets , i brun/sand-färg (som om färgen har ngn betydelse för lukten *knäppa jag* :p). Den är ca två år gammal och effektivt använd ca hälften av den tiden...kanske det är dags att byta ändå..hur "gammalt" är två år för en hjälm liksom?

Jag byter hjälm efter 3-4 år om jag inte smällt dem (börjar bli dags alltså *shoppingsugen*).

Jag har tvättat min charles owen hjälm i duschen med diskmedel schampoo och varmt vatten. har funkat finfint!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
1 218
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 501
Senast: manda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka