Min favorithjälm luktar lik :(

Sv: Min favorithjälm luktar lik :(

Har samma problem, hjälmen stinker ner hela håret så när jag kommer hem luktar håret snuskhjälm. Har försökt tvätta men är ju rädd om den, ganska dyra grejjer ju... Köpte Charles owen- sprayen men det hjälper typ ett ridpass. Tror nog man måste köpa ny och sedan prova tvätta gamla, då har man ju en i reserv om tvätten går åt fanders :)

Jag använder någon typ av "fotsvettssprey"... Haha. Det lät kul.. :D

Det är ett spray jag hittade i skoaffären (och senare även på MAXI tror jag) som är typ ett is-spray som man igentligen sprayar ner i skorna för att dom inte ska lukta. Funkar bra både på ingrodd odör och nytt.. Funkar prima för mig iaf. Hade samma problem som du på min älskade sammetshjälm (fint skick och såg ny ut, men riktigt rälig på insidan) och den luktar idag inte något alls (förutom precis efter att jag använt den). Bara spraya ordentligt och låta det vara. Ingen fara för hudirritationer eller liknande. Brukar köra det 2-3ggr/mån. fin fina grejor.. :bow:

Jag har också hört att det ska gå att tvätta den i diskmaskinen :)
Har inte provat själv ännu :p

Frysen funkar om man inte läst för mycket termodynamik. I korthet: "allting sprider sig" och "ingenting försvinner"..!
Det är smuts och bakterier som luktar. Smutsen försvinner inte i frysen och bakterierna dör inte i frysen. Många tror det, men så är inte fallet!
Har själv två hjälmar som börjar sprida oangenäm odör och jag ska nog testa diskmedel då där ofta är bakteriedödande medel..!

Det går jättebra att tvätta sammetshjälmar med schampo och vatten! Sammeten kan bli lite lös när den är blöt, men sen när den torkat så blir den som ny!

Jag har kört alla mina tre hjälmar, bla en sammetshjälm (champion) i tvättmaskin på fintvätt. De blev superfina, den äckliga lukten i en av dem är helt borta, ser nya ut. Fintvätt och milt tvättmedel. Jag var lite skeptisk när jag hörde om att det skulle gå men efter den första så vågade jag ta de andra också. jag hade en påse runt för att skydda lite.

Sen körde jag i torkskåp. det tar ett tag att torka inuti.

Ett gammalt knep för att få bort odör är ättika! Lägg hjälmen i en lufttät påse med en liten skål med ättika i, låt ligga ett dygn eller 2? Osäker på om det fungerar men jag vet att många ställer in ättika i bilar som luktar skunk, o då ska det hjälpa, kanske är värt att prova iaf :) luktar kanske ättika ett tag men sen ska även den lukten försvinna.

Kom på att det kanske skulle funka med bilklädsel schampon, tror det är turtle wax som har ett skummande på sprayflaska som ska tränga in o "lyfta" smutsen. Finns på Mekonomen o jula, även maxi kan ha det. Diskmaskin skulle jag nog inte riskera min hjälm i iaf. Plast är en färskvara och jag skulle iaf inte utsätta det som skyddar min knopp för något jag inte vet följderna av.

jag funderar på om såna där bollar som finns att köpa i sport butiker för fotbolls skor och liknande skulle funka. De är som små bollar man ska ha i fotbollsskorna så försvinner lukten, har flera kompisar som har såna och dom funkar super bra på skor, men vet inte hur de är med hjälmar...

Jag har en sammetshjälp med foder som inte går att ta ur (hjälmen är 2 år gammal), har tvättat den 2 ggr utan problem :) Fyller upp den med vatten och häller i en massa såpa och sen skrubbar jag, funkar jättebra :laugh:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
1 218
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 501
Senast: manda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka