min ena häst ha ingen röst .. ???

dixy

Trådstartare
Hej, jag ha ju 2 hästar. 2 varmblosston. det ena stoet gnäggar och "pratar" helt normalt som en häst ska göra. men det andra stoet hon kan alltså inte gnägga riktigt som en häst gör:eek:..hon låter som hon vore hes:confused: jag känner denna hästen sen 1,5 år och hon ha alltid vart så. är det nån som känner nån mer häst som ha en sån hes? röst? tacksam för svar

Sv: min ena häst ha ingen röst .. ???

Hon är förmodligen halsopererad under sin travkarriär, då tappar de rösten som du beskriver.

vad opererar dom då? :eek:och varför blir dom operrerade?

Det är inte helt ovanligt att travhästar har problem med halsen som gör att de inte får ordentligt med luft under hård ansträngning. Finns några olika varianter t ex slappt gomsegel el att struplocket lägger sig för luftstrupen, s k entrapment. Googla på travhäst+halsoperation så hittar du nog en hel del. Det är som sagt ganska vanligt och mer eller mindre en rutinoperation som oftast görs ganska omgående om man märker att hästen har problem.

Min polares fina halvblod var också sån. Jag vet dock inte vad det berodde på.

Sen kan det ju vara så enkelt att hon bara är sån.

Har själv en katt som inte kan jama normalt, han låter som om han har en hårboll som försöker ta sig upp ur strupen.

Men han lider inte av det :p

Kan tillägga att mit vbl-sto jag hade lät som ett föl när hon gnäggade. (Hon dog 23 år gammal o lät lika dant till sista stund)
Så alla har olika "röster"

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har inte heller röst.
Prestationsnedsättning när jag red henne, visade sig vara struppipning.
Opererades och blev en ny häst.
Du kanske känner en liten knöl under ganaschen på henne. Det är där dom brukar gå in för att öppna och sy.
Min häst hade ett öppet sår som skulle läka inifrån.
Hon lät som en ödla när hon skulle gnägga, för luften pös ut från det hålet.
Det var en äcklig period.. haha'

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 438
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI