Min egen balans

Praefatio

Trådstartare
Hjälp! Jag och pålle har just konverterat från western till akademiskt. Jag har ridit western i elva år och har således suttit som fastkilad i rejäla sadlar med ännu rejälare fendrar (stigläder) och stigbyglar. Har alltid haft supersits, sedan dag ett på hästryggen, och mycket god balans. Nu när vi bokstavligt talat har sadlat om så har min ridning och balans blivit katastrof. Sadeln är bekväm och hästen älskar den men mina skänklar är fladdriga och hela jag känner mig helt ostadig. Märker det främst i traven, där jag tappar stigbyglarna och hamnar i obalans. Okej, det ser nog inte så illa ut som det känns, men jag känner jättestor skillnad.

Sadelns säte är ju väldigt annorlunda uppbyggt än det på en westernsadel och att rida med vanliga stigbyglar och fendrar går nästan inte att jämföra så jag förstår att min försämrade ridning beror på detta, men hur sjutton lär jag om? Har ju dessutom en häst som själv är rätt känslig, och i dagsläget dessutom lite omusklad, och kräver en ryttare som sitter stadigt för att inte själv bli alldeles "vinglig"... Man kan säga att vi båda vill väl men jobbar lite i motvind :p

Tränare är på gång, ska rida för ny tränare för första gången den 20:e, men jag vill ju inte göra bort mig helt. Så... tips mottages tacksamt! Har tyvärr ingen just nu som kan longera mig, annars hade det varit bra.
 
Sv: Min egen balans

rida utan stigbyglar brukar ju vara bra, men faktiskt så var min första tanke nu att du kanske kan byta till bredare stigbyglar, är det vanliga stigbyglar du har nu så är det ju en stor skillnad mot western, bredare stigbyglar ger mer stabilitet + att du ju är van vid det.

annars är det bara träning av magmusklerna som gäller :p
 
Sv: Min egen balans

Jag har själv haft oerhörda problem med balansen. Har än idag dålig balans, men den är mycket bättre tack vare ridningen.

Mitt enda tips är träning. Då din häst i nuläget kanske inte är lämplig för balansträning rekomenderar jag dig att låna en annan häst och bli longerad utan stigbyglar till en början och sedan barbacka. Du kan också göra olika balansträningar från marken.

På din egna häst kan du pröva med att ta bort stigbyglarna. Skritta först tills allt känns bra, sedan trav. Träna och rid utan tyglar eftersom en del håller baklansen i dem. Knyt en knyt på tyglarna så att du kan ta i dem om det behövs.

Pröva sedan att räcka upp en hand i luften, sedan den andra. Känn hur balansen och vilkten förändras. Träna kordinationsförmågan med olika övningar.

Om du vågar är barbacka ett bra allternativ

Min egen balans förbättrades radikalt när jag och förra pållen var utan sadel en hel sommar. I början satt jag krampaktigt och höll i en fuskrem runt halsen, men i slutet av sommaren kunde vi både gallopera och klättra i skogen utan problem.
 
Sv: Min egen balans

Ja, jag har vanliga stigbyglar men vete sjutton om det är dem som är problemet eller om det är att skänkeln inte får samma stöd som med fendrar. Underskänkeln flaxar. Kanske borde rida mer utan stigbyglar för att hitta balansen i den nya sadeln, och sedan återkomma till stigbyglar när jag vant mig vid den.

ufot: Barbackaridning är inga problem! Vi red barbacka från i somras, då hästens rygg förändrades och westernsadeln inte längre passade, tills dess att vi köpte den nya sadeln flera månader senare. Både travade, galopperade och klättrade (och hoppade något skutt) barbacka. Det är egentligen inte min egen balans som är problemet, utan det är mer balansen i denna nya typ av sadel.

Jag har inte så många hästar att låna tyvärr, och ingen som kan longera mig. Däremot ska jag nog som sagt slopa stigbyglarna ett tag, kanske fokusera lite på samma balansövningar som mina elever fått göra i början av sina ridkarriärer... Känns så fånigt bara, att återgå till "huvud, axlar, knä och tå, knä och tå" etc. när man ridit regelbundet i 14 år... :p
 
Sv: Min egen balans

vad har du förresten på benen vid ridning? stövlar eller gaters är ju väldigt bra mot flaxiga ben(blir mindre glatt och stabilare), har du tex mocka chaps så är det ju också ngt som ger lite stabilare skänkel(större friktion).

annars kan sadel klister hjälpa ^_^
 
Sv: Min egen balans

Vad har du för sadel nu? Engelsk eller skolsadel?

Oavsett så har man ju en annan sits i westernsadeln. Man ska sitta mer på baksidan av rumpan i den än i trepunktssits som man ska sitta i en dressyrsadel.
Det jag upplever med westernsadlar är att man gärna släpper bukmuskulaturen.
I vanliga sadlar krävs mer bålstabilitet föl att hålla balansen. Annars börjar skänklar flaxa och överdelen åka hit och dit.

Du kan träna bålstabiliteten avsuttet för att maxa resultat.

Jag tror också du kan må gott av att stretcha insida, framsida och baksida lår. Och höftböjaren och rumpan.

Uppsuttet tycker jag olika lättridningsövningar är mkt bra för balansen. Det kandu göra då du rider själv. Du rider lätt och står upp 2 steg sitter 1 och byter sen till tvärtom efter ett tag. Du kan ändra om det där och addera fler steg när du lärt dig detta.
Du kan också rida lätt i galopp.
När det går kan du göra det utan stigläder.

Kolla också så att du har tillräckligt korta eller långa läder. Förmodligen har du lite för dålig bålstabilitet och ska inte ha jättelånga läder riktigt än. Du ska känna stigbygeln mot fotsulan hela tiden. Det hjälper balansen att man har den kontakten.
Var noga med att inte knipa med benen mot hästen. Tänk lååånga ben.. som slappa disktrasor mot hästens sidor.

Har du ridit western borde du kunna rida enhändigt. Då kan du ta ena handen och dra dig ner i sadeln allt vad du kan. Slappna av i benen och dra allt du kan.. Håll kvar och sitt så ett bra tag.. Var noga med att du inte börjar släppa i armen. Försök känna vad du gör med resten av kroppen i det här läget. Var släpper du igenom rörelserna, hur måste du röra dig för att följa hästen och klara av att vara i sadeln och inte sas ovanför?
Testa sen släppa och se om det håller några steg. Upprepa..
Bäst resultat av detta får du om du fullständigt mördat höftböjare och knipmuskler med övningar innan. Så de är så trötta att de bara inte orkar vara den starkaste muskulaturen som arbetar mest.

Lycka till!
 
Sv: Min egen balans

Vilket bra svar! Vilka ögonöppnare jag fick. Tack!!

Jag rider i en skolsadel.

Du kan nog ha helt rätt i att bålstabiliteten har blivit sämre det senaste. Man sitter ju, som du säger, ganska olika i de olika sadlarna. I westernsadeln känns det som att man kommer ner, sitter "i" sadeln istället för "på" sadeln som jag känner att jag gör i skolsadeln. Det har givetvis, som du säger, med att man sitter mer på rumpan att göra i westernsadeln. "Hitta din naturliga stoppning, för sadeln har ingen!" brukar jag ju säga till kompisar som aldrig suttit i en westernsadel innan. I skolsadeln får man sitta mer på sittbenen. Har inte tänkt på det.

Jag styrketränade bålen innan, eftersom jag har lite problem med överrörliga leder och väldigt lätt får ont i ryggen annars. Kom just till insikt om att det mycket väl kan vara därför som jag har såna väldiga problem med ryggen just nu... Jag får helt enkelt börja masa mig ner till gymmet några dagar i veckan igen. Vilket bra tips! Vad är höftböjaren?

Ja, jag märker också att lättridning är toppen, då måste man verkligen programmera om sig. Har ju inte ridit lätt speciellt mycket sedan jag red engelskt som barn, och det är minst sagt klurigt. Har dock tränat andra att göra det (håller nybörjarlektioner) så jag vet ju hur jag ska tänka (öppna/skjuta fram och stänga/dra tillbaka höften istället för att resa och sätta mig). Det är jättesvårt! Samma sak att stå i lätt sits.

Kortade faktiskt lädren två hål efter att jag skrivit inlägget och det hjälpte lite. Har sett det lite som ett nederlag, är van vid att rida med låånga skänklar och trivs bäst så, men inser att jag får ha dem något kortare under en period. Det hjälpte, blev lättare att behålla kontakten i traven.

Fantastiska tips, ska träna redan imorgon. Tack tack tack, som sagt, ditt inlägg var verkligen bra. Känner mig som en total novis igen... fast det är såklart roligt också.
 
Sv: Min egen balans

Kan ju säga att jag upplevde samma sak när jag köpte en hoppsadel istället för dyrdyr westernsadel. "vad fasiken händer med mina vader!?"
 
Sv: Min egen balans

Ang att du tappar stigbyglarna och fladdrar med skänklarna i traven så brukar jag försöka tänka att jag ska svikta (neråt) i fotleden. Då slutar jag spänna benen och dra upp knäna, och hela balansen blir bättre eftersom jag inte försöker klämma mig fast längre. Och så känns benen längre :p
 
Sv: Min egen balans

Kul att det var till hjälp!:laugh:

Jag rider ju mest i dressyrsadel. Både jag och elever har mest det. Men ibland hamnar man i annat på andras hästar. Barbacka rider jag mycket. Men det är annat.

Jag sitter ju gärna och "slåss" mot westernsadeln för att sitta i trepunktssits, på sittbenen och blygdbenet, om jag inte tänker mig för.
Min ena tränare rider in mkt hästar. Han rider då i vad sadel de har eller om de är skuttiga sin westernsadel. Han tycker det är skoj att skratta åt min hållningsändring i westernsadel iom att han tycker jag "sitter så himla rakt annars". I westernsadeln måste jag dock hitta en annan balans. Det har jag lite svårt med!
Jag vill ju också kunna röra benen lättare än man kan med fendrarna.

I skolsadlarna upplever dock jag att jag får mer svank än i dressyrsadel(för mkt alltså). Jag måste slåss mot de sadlarna med. Framför allt då man rider lätt så måste jag spänna till mer än bara dynamiskt och genomsläppligt. Utan jag måste bli spänd för att hålla balansen.
Jag har testat att bara i slowmotion ställa mig upp och sätta mig på skolsadel på bock. Och så tippar inte mitt bäcken i dressyrsadel/hoppsadel.
Spänner jag emot och ser till att det inte händer så går det ju att förhindra. Men det blir en onödig spänning då.

När man väljer sadel gör man gott i att fundera på vad man ska ha sadeln till. Hur ska man rida? Hur vill man sitta? Var behöver man stöd(de flesta hobbyryttare kan gott ha lite stöd ;))?
Varför har sadeln tagits fram?

En westernsadel är gjord som den är för att man ska sitta bekvämt länge under långa arbetsdagar. Man ska sitta stadigt utan att tröttas ut. Den är också lång i anläggningsytan mot hästen, för dennes skull.
En skolsadel är gjord för skolridning och då framför allt för skolorna ovan mark, skolsprången. De halvhöga a la levad klarar man i dressyrsadel.
Dressyrsadel är gjord för att supporta en ryttare så den klarar av att sitta i balans och vara genomsläpplig. Den går också att rida lätt och stå i lite moderat.

Så jag har alltså valt dressyrsadel iom att jag inte satsar på skolsprång. Levad har jag nog tänkt komma till med någon häst. Men det tar jag i vanlig sadel.
Skulle jag lyckas ta mig till skolsprång(som ena tränaren som håller på med sånt tycker jag ska) så kan jag då köpa sån sadel om jag behöver.

Man behöver alltså inte ha skolsadel för att man rider AR(det gör ju inte jag.. men inte helt a la TR heller).
Nu blir jag förmodligen halshuggen. Men kolla på många AR-ryttares sitsar och se om de ser stadiga ut?
De har också ganska ofta längre läder än deras bål klarar. Då blir man också ostadig. Det finns studier på att man får bättre balans av att ha stöd under foten vid stigbygelens läge(sjukgymnaster pratar ofta om det).
Och rida lätt är tabu bland vissa AR-tränare. Så det kan du göra gott i att hålla för dig själv innan du vet hur den du ska träna för tycker. Om du inte klarar av att "göra fel" sas. ;)

Du kan heller inte göra de bästa sitsövningarna i skolsadel pga höjden fram/bak.
Sen måste givetvis även en dressyrsadel anpassas efter ryttare/häst. Annars kan man stjälpas snarare än hjälpas av sadeln.
Stadig sits är bra till så mycket, inte bara för att det ser fint ut. Man sitter kvar vid skuttande, man blir inte rädd iom att man känner sig trygg pga bra balans, man klarar mer gång, man stör hästen mindre etc etc.
Och har man hittat den grundsitsen brukar man ganska enkelt kunna hitta balans i olika sadlar, på olika hästar etc.:laugh:

Höftböjaren är muskler som många ryttare är för korta i. Om du googlar höftböjare hittar du bilder och stretchövningar. Vilken övning som passar just dig beror lite på hur stel/rörlig du är etc.
 
Sv: Min egen balans

Det är bra så länge som man inte då tar spjärn i stigbygeln och trampar för mkt ner sas. Jag tänker ofta "balansen i hälen". Just för att man få flexar lite lagom mjukt ner där.
 
Sv: Min egen balans

Du har ju redan fått en massa bra övningar att träna och tänka på.. Tänkte bara tipsa om en quick-fix som du kan ta till emellanåt för att underlätta lite tills dess att du har hittat balansen igen, speciellt om hästen är känslig.. och det är att ta en bit gasbinda och knyta en ögla genom stigbygel och sadelgjord så blir det lite stadigare. Knyt öglan så pass stor att den inte stör och låser fast men ändå ger lite stabilitet till stigbygeln. Absolut inget man ska överanvända eller förlita sig på men som kan hjälpa till för att hitta balansen och känslan och skydda hästen från en alltför flaxande skänkel.
 
Sv: Min egen balans

Det är bra så länge som man inte då tar spjärn i stigbygeln och trampar för mkt ner sas. Jag tänker ofta "balansen i hälen". Just för att man få flexar lite lagom mjukt ner där.

Ja precis, därav "svikten". Som du säger ska man ju inte spjärna, då tappar man ju den där känslan av svikt.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Western Har flera funderingar kring stolsits då jag ser måånga som har det på olika nivåer (inte bara inom western men det är ju det vi...
2
Svar
38
· Visningar
7 268
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp