Min dressyrhäst är helt galen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lillgangstah

Har en jättefint 14 årigt sto som jag tävlar dressyr med. Just nu tävlar vi på msv b nivå men hon har gått svår dressyr innan. Hon är jättefin och stallet och på tävlingsplatsen och princip värdens snällaste,men nu till problemet.
Jag rider ut ca 3 ggr i veckan och varje gång blir min häst helgalen,stegrar,bockar och springer på som en galning. Under en ridtur har hon ca 5 ställen som vi måste bråka ca en halvtimme innan vi kan gå vidare på(samma varje gång) och i mellan dessa ställena kan hon knappt gå lungt utan taktar och spinger på,så det knappt går och kontrollera henne och blir rädd för minsta lilla saker som alltid har funnit där och kastar sig:crazy:. Hon har alltid varit helt cool lugn och tagit mig från och ha ridit la:1 till msv nivå,ändå tills nu. Problemet kom efter hon hade stått två veckor och nu har de hållit på i ca 2 månader, vad kan va felet? :confused:Hon har inte ont någon stanns,har haft vetrinär ute och kollat det och dessutom så borde hon ju dummat sig annars på träningar och så med tycker man ju. Har utprovad sadel så de kan ju inte vara det som är fel heller. Någon som har ngn ide vad det kan vara?:confused:

Sv: Min dressyrhäst är helt galen!

Vårkänslor? ;)

Har du alltid ridit henne "bara" 3 dagar i veckan? Vissa hästar behöver ju mer motion än andra!

står väl att hon rider ut tre dagar i veckan? Tre dagar kanske hon rider i paddock osv =) hehe

Låter ju inte som hon har ont.. Kanske blev rädd första gången hon gick förbi sen har det blivit en vana? Jag vet inte. eller är det bara vårkänslor.

Kan kanske också sitta lite i ditt huvud?

Det låter som hon bara har "fått för sig" att allt är jätteläskigt... Rider du ensam? Kan ju vara att hon testar dig också, det lät som om ni var ett ganska nytt ekipage? Har ridit många hästar som blir knasiga i skogen(inte mina egna dock), tyvärr.. Det var en som bara gick på bakbenen när man försökte rida åt "rätt håll" så det slutade med att vi fick rygga nästan hela vägen, sen var han betydligt bättre näste gång:-P man får ha lite fantasi o tålamod så brukar de till slut inse att det mkt enklare att bara gå dit matte vill:-) Lycka till!!

Dressyrhästar blir så. Mesiga små saker som flippar så fort dom ser något annat än ridbanan :angel:

Skämt åsido.
Hur länge har det hållit på såhär?
Vårkänslor?
Brunst?
Pälslossning?
En del hästar blir ju som bekant galna vid dessa tillfällen.
Annars kan det vara en fixidé. Lycklig över o komma ut osv.

Det låter som ett sto. punkt.

Hon har tydligen tagit kommandot, om det nu är så att hon är fullt frisk i övrigt. Jag skulle placera henne hos ett proffs en tid och ta hjälp av någon som är bra på hantering.

Min 14 åriga valack har också blivit halvtokig i skogen denna vintern.

Det visade sig i helgen att hela skogen är full av VILDSVIN.
Han har alltså bråkat för att han har varit livrädd!

Det kan inte vara något sånt i din skog?

Under en ridtur har hon ca 5 ställen som vi måste bråka ca en halvtimme innan vi kan gå vidare på(samma varje gång) och i mellan dessa ställena kan hon knappt gå lungt :

så du rider ut turer på flera timmar flera gånger i veckan....:confused:

dra ned på maten och ride på banan innan du rider ut:idea:

Om hästen står å tjaffsar ca 30 min så jobbar den ju inte särskilt mkt så en häst som går msv ska nog klara att vara ute såpas länge..

TS
Så har min ena grabb varit (14 år) han stod jättemkt hela förra året och det tog ett tag innan han insåg att han faktiskt fick röra på sig varje dag och jobba vilket han älskar, så nu går det rätt bra men han är ändå läskig att rida ut med.. men jag hoppas det ger med sig mer å mer ju mer han kommer helt igång... Vad händer om du går med henne den svängen, dummar hon sig då åxå?
Om du har sällskap? Kan det vara så att du förväntar dig att hon ska göra nåt och då gör hon det?

Hoppas det löser sig för dig iaf.. :)

Tror absolut jag hade nått upp dit. Trots extrem pengabrist har man tagit sig upp till msv/msv med egenuppfödd ponny utan stam/Billig ungponny som eg var avsedd för utställning och avel endast.
Har extrem kämparglöd och vinnarskalle. Rider inte mer än i skogen nu längre då bristen på pengar gör att jag inte har råd att köpa en storhäst.Men som sagt med rätt förutsättningar så hade jag kommit långt,det är jag säker på!
Ja jag vet jag är lite grann självgod Men om jag verkligen vill något så kämpar jag tills det blir så,Gick tillexepell från 80 kg till 61.9 kg från december till slutet på februari*stolt*
Har även haft en väldig otur då jag båda gångerna blivit för lång för ponnyerna precis när jag kommit upp i klasserna.Skulle önska man hade råd till en storhäst för jag älskar verkligen och tävla,de e jättejobbigt och inte kunna göra det längre,Men en bra storhäst går på på minst 150000:/

--------------------------------------------------------------------------------
:

citerar ditt svar från ett annat inlägg!

i ena tråden säger du att du inte ar häst
i denna tråd har du häst
i en tråd tävlar du ponny i la:1
i en annan har du utbildad ponnyn tom msv
i en annan vet du inte hur man gör skolor?

TROLL!!!!

Det låter som ett sto. punkt.

Suck, vilken inskränkt kommentar. Jag har 3 ston och ingen beter sig mer annorlunda än en valck om man rider dem på "rätt sätt"...

Om nu Ts är sann (vilket man ju kan tvivla på med tanke på inlägget ovan...) så skulle jag tro att det beror på kombinationen pälsfällning, tidigare vila och ev. brunst (då kan man ju iofs. sucka över att det är ett sto...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10