Min dotter röker hasch...

Jillybean

Trådstartare
Min 14-åriga dotter som är smart, vacker, rolig och har hela livet framför sig... :cry: Det har alltid gått bra för henne i skolan men förra hösten ringde hennes lärare och var orolig. E var sig inte lik, trulig, tystlåten och hade tappat all ambition.

Vi pratade och jobbade med henne hela skolåret. Det gick upp och ned och hon klarade sig med nöd och näppe från att behöva gå om. Hon gjorde en jättesatsning i våras när hon insåg att hon var så illa tvungen om hon verkligen ville börja high school i höst med alla kompisarna.

Vi förstod inte riktigt varför hon förändrats så mycket men vi såg den "gamla" E lite då och då och avskrev det hela som typiskt tonårsbeteende; hormoner, psykologisk växtvärk etc. Jag frågade om alkohol och droger och hon nekade givetvis kategoriskt. Självklart att hon inte skulle erkänna men skulle jag inte ha sett att hon ljög??

Häromdagen skulle jag stänga av datorn på kvällen och att av hennes MSN fönster låg öppet. Jag tänkte inte ens läsa men såg frasen "u and ur druggie friends"... En halvtimme senare hade jag gått igenom fyra andra konversationer och det stod klart att E och hennes kompis K har rökt hasch 2-3 ggr/v sedan september förra året...

Var får de tag på det? Varför har jag inte märkt att pengar försvinner? K:s föräldrar har tydligen stått tillhanda...:eek::mad:

Här är hasch inget märkvärdigt. Flera av våra bekanta röker då och då, en av dem har ungar i tonåren som röker med honom. Visst, om det stannar med en joint då och då, men allt annat skit som finns då? Coke, crack, heroin, Ecstasy? Sånt är ju livsfarligt! Och med tanke på att min man är alkoholist (nykter sedan 3 år nu) så är jag livrädd för att min unge ska fastna i knarkträsket! :cry:

Hur hanterar jag den här situationen?? Tack och lov så bor vi ute på landet, E kan inte ta sig någonstans utan oss. Men i september börjar hon high school där jag vet att drogerna flyter ganska friskt. Goda råd emottages tacksamt!!
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Vilkem hemsk situation.
Jag kan inte annat än sända styrkekramar!
 
Sv: Min dotter röker hasch...

fy vad jobbigt. Har eg inget råd men vet att det kan gå jätteilla. Har tyvärr både en och tre i släkten som varit narkotikamissbrukare, det har börjat med hasch men slutat med sprutor (heroin). Finns det någon klinik mot detta i närheten? psykologer? Prata med kompisens föräldrar? Ta av vecko/månadspeng? Husarrest? Ta med till en klinik med narkomaner så hon får se "vad som kan komma"?
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Om jag vore dig skulle jag nog rådfråga en psykolog! De måste väl veta hur man går till väga bäst?

Det är ju en knivskarp gräns det där, självklart måste man ju sätta en tydlig gräns, men gör man det på fel sätt kanske det blir ännu mera spännande?

Hon måste ju förstå allvaret i detta, för jag tänker som du; sen då, vad slutar det med?

Jag hoppas verkligen att det löser sig!!!
 
Sv: Min dotter röker hasch...

fy vad jobbigt. Har eg inget råd men vet att det kan gå jätteilla. Har tyvärr både en och tre i släkten som varit narkotikamissbrukare, det har börjat med hasch men slutat med sprutor (heroin). Finns det någon klinik mot detta i närheten? psykologer? Prata med kompisens föräldrar? Ta av vecko/månadspeng? Husarrest? Ta med till en klinik med narkomaner så hon får se "vad som kan komma"?

Det där tror jag på. Det skulle iaf skrämma skiten ur mig!
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Det finns en missbruksklinik i närheten som jag ska kontakta. Jag tänker också ta med henne till Al-Anon (AA för familjemedlemmar till missbrukare). Maken har släktingar som E brukar åka till varje sommar (de har hästar) så vi försöker fixa så att hon kan stanna där lite längre än vanligt.

Husarrest är givet. Hur vi ska hantera kompissituationen vet jag inte. E får givetvis aldrig åka dit igen eller (som de har gjort under våren) spendera fredagkvällar vid bowling alleyn (vårt lokala tonårs "hangout"). På något sätt måste vi få henne att förstå att K inte är en riktig kompis.

Jag har ångest inför hösten och high school. Vilken grupp kommer hon att dras till? The Losers som knarkar, festar och har sex eller de "normala"? Hon har kompisar i båda grupperna och det känns som att allt hänger på hur jag hanterar det här vilken hon kommer att välja...
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Du, och HELA familjen, står inför en tuff tid.

Noll tolerans. Visa tydligt att ni inte accepterar droger, vilket då inkluderar hasch. Al-Anon kan vara en superbra hjälp! Ta hjälp av andra tonårsföräldrar. Ta stöd från psykolog/terapeut och från vuxna som kommit loss från missbruk och som nu lever sunda liv.

Att åka iväg till släktingarna kan vara jättebra, men åker hon för tidigt kan det bli nästan motsatt effekt när hon kommer hem och ska till high school.

Att konfrontera och "kontrollera" en familjemedlem är JÄTTETUFFT och jag skulle inte vilja göra det igen.

Kom ihåg att det inte är ert fel.
Kram
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Skickar massor med styrkekramar.
Det du tampas med nu är nog en av mina värsta mardrömmar som mamma (mina tjejer är 13 och 15).
Jag har inga fler/bättre råd än de du redan fått.
kramar
merman
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Vi har hyrt stuga av dessa släktingar och hela familjen ska dit sista veckan i augusti. Tanken var att skicka upp henne några veckor tidigare. Skolan börjar igen första veckan i september.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Ok.
Om du känner att det är bra för din dotter att åka till stugan tidigare, så tycker jag att du ska ge henne den möjligheten.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Jag tror det, makens kusiner har fyra tonårsdöttrar själva. E får också jobba hårt, de har 30-talet hästar som ska tas om hand plus stugor som ska städas etc Hon älskar att vara där och jag hoppas att ju mer tid hon spenderar utan kontakt med K, desto bättre.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Jag har ingen erfarenhet och är kanske inte alls rätt person att säga ett dugg. Men jag är tillräckligt ung för att minnas att allt som var förbjudet var högintressant och lockande när man var i den åldern.

Så, nolltolerans mot droger etc som kloka bukefalister redan föreslagit, men vad gäller K och bekantskapskretsen så ju mer ni kan få henne bort därifrån men UTAN att ni förbjudit umgänget, utan mer att hon själv, via andra bättre (och gärna roligare) alternativ som finns söker sig därifrån.

T ex vara mer tid 'i stugan' tror jag är bra, se att man kan ha roligt utan att röka på osv. Men vara lite försiktig med att allt för kategoriskt 'förbjuda' visst umgänge? (Även om jag anser man utan tvekan och med hänvisning till nolltoleransen mot droger kan förbjuda umgänge med just K)
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Tror du får annorlunda reaktioner här än vad du får av de flesta i Kanada. En bekant till mig var där som utbytesstudent som 18åring och där drack ungdomarna knappt alkohol utan alla rökte på istället. Så hasch där var ungefär som alkohol här. Tror du skulle fått andra reaktioner om du skrivit "min fjortonåring dricker alkohol". Det är ju relativt vanligt i Sverige.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

jag kan tanka mig att synen pa droger ar ungefar samma har. det ar valdigt mycket mer accepterat med 'recreational drugs' och det finns overallt.

nu ar jag ju inte sjalv foralder, men det later som att du har fatt bra rad. jag skulle vilja tillagga vikten av att hon haller sig sysselsatt, att hon fortsatter med hobbys och konstruktiva grejor pa sin fritid. med stor sannolikhet kommer hon sakert roka igen nagon gang, och kanske ocksa prova annat, men som du sakert sjalv vet ar det ofta just attityden till det som ar 'crucial'.

om hon fortstatter sitt liv med sina ambitioner och intressen tror jag hennes attityd till droger kommer andra sig och inte langre vara lika spannande och inte heller folk som tar dem ar lika intressanta. for dom ar jakligt trakiga om man ar en manniska som tycker att livet ar till for att levas.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Jag tror inte alls på metoden att bara förbjuda allt rakt av.
Då väljer ni åt henne, vilket kanske funkar nu, men inte senare när ni saknar kontrollen.

Prata med henne istället.
Vad får hon ut av drogerna?
Röker hon för att K gör det eller av något annat skäl?

Det finns alltid en orsak att ungdomar börjar knarka. Det är ett symptom på någonting. Ett symptom som knarket "botar", men bara tillfälligt.
Ni måste försöka komma åt orsaken istället för att lägga locket på.

I första hand anser jag att ni bör försöka leda henne bort från knarket genom att prata och prata. Och erbjuda alternativ och få henne att SE alternativen. Att knarka 2-3 ggr i veckan är rätt mycket när man är så ung. Det kan jämföras med ett ganska tidskrävande fritidsintresse.
Skall man ta bort ett sådant "intresse"/beteende som är såpass välutvecklat/invant så måste man sätta någonting i dess ställe. Helst någonting som E upplever som bättre än knarket.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Och erbjuda alternativ och få henne att SE alternativen. Att knarka 2-3 ggr i veckan är rätt mycket när man är så ung. Det kan jämföras med ett ganska tidskrävande fritidsintresse.
Skall man ta bort ett sådant "intresse"/beteende som är såpass välutvecklat/invant så måste man sätta någonting i dess ställe. Helst någonting som E upplever som bättre än knarket.

detta haller jag med om till 100%.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Jag tror inte alls på metoden att bara förbjuda allt rakt av.
Då väljer ni åt henne, vilket kanske funkar nu, men inte senare när ni saknar kontrollen.

Prata med henne istället.
Vad får hon ut av drogerna?
Röker hon för att K gör det eller av något annat skäl?

Det finns alltid en orsak att ungdomar börjar knarka. Det är ett symptom på någonting. Ett symptom som knarket "botar", men bara tillfälligt.
Ni måste försöka komma åt orsaken istället för att lägga locket på.

I första hand anser jag att ni bör försöka leda henne bort från knarket genom att prata och prata. Och erbjuda alternativ och få henne att SE alternativen. Att knarka 2-3 ggr i veckan är rätt mycket när man är så ung. Det kan jämföras med ett ganska tidskrävande fritidsintresse.
Skall man ta bort ett sådant "intresse"/beteende som är såpass välutvecklat/invant så måste man sätta någonting i dess ställe. Helst någonting som E upplever som bättre än knarket.

Bra skrivet! :bow:

Jag själv är 14 år, och tillhör både det "tuffa" och "normala" gänget i skolan.
Dom "tuffa" super, röker och knullar.
Jag provade att röka ett bloss, en gång, pga grupptryck.
Jag började inte, tyckte det var fruktansvärt äckligt.
Dock vet jag flera som provade, som fastnade.
Hon kanske också fastnade, vill komma ur, men vågar inte för grupptrycket?
Att hålla henne ifrån de rökande kompisarna, och få henne att umgås med bra människor,
ser jag som ett bra altenativ.

/Hanna från U
 
Senast ändrad:
Sv: Min dotter röker hasch...

Nu hoppar jag som 15årig påhälsare in här och säger ett par ord också.

Alla vet ju att "det du inte får vill du ha", föräldrarna förbjuder dig ifrån att röka, dricka och knarka. "Vafan, inte kan det väl vara så farligt?" tänker barnen och testar - alla andra gör det ju!
Går det bra en gång så kan man inte dö av det? Eller?
Föräldrar överdriver alltid, det vet alla. ( :angel: )

Nej, att tvinga och förbjuda tror jag inte går. (jag vet att jag själv blir bara tvär och tjurig då, omogen som jag är :o)
Att leda, visa vägen och visa stöd, det är en bra grej.


Det är inte det att knark och supande är farligt, det är det att det finns så jäkla mycket bättre saker att göra! Att man kan ha kul utan att vara stenpackad eller hög.
Man kan dansa ändå, man kan dricka saft medans de andra dricker sprit/öl/vin whatever.
Ser de ner på dig, tycker du är töntig eller försöker trycka på dig - gå där ifrån!
Det är något sådant jag skulle kunna tänka mig att hon behöver inse, liksom..
Frågan är om det är grupptyck eller psykiska besvär som fick henne att börja?

Tack för besöket! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Min dotter röker hasch...

Kom gärna igen, jag uppskattar verkligen att höra åsikter och råd från hennes åldersgrupp!

Svarar alla:
Jag tror att det var grupptryck som fick henne att börja. K är lite spännande, har alltid fått göra sånt E inte fått (färga håret lila, pierca naveln etc), hon har också en hemmaboende brorsa i 18-årsåldern som röker. Och jo, det är otroligt vanligt här. Vanligare än alkohol bland ungdomar.

E har nu inte haft kontakt med K annat än telefon och MSN på drygt 2 veckor och är mycket lugnare och mer aktiv, ligger inte på soffan hela dagarna och hjälper till mer hemma. Jag vet att jag inte kan förbjuda att de träffas i skolan men jag kan se till att de inte träffas på fritiden, vi bor långt ut på bonnvischan och E behöver skjuts om hon vill någonstans.

Visst har vi det kämpigt hemma ibland men vi har alltid kunnat prata om problem, E är väldigt öppen med känslor.

Vi ska försöka ordna med aktiviteter i höst typ basket och gitarrlektioner. Förhoppningsvis kommer resten av sommaren att vara tid nog för henne att få lite distans till den kompisgruppen. Vi planerar också ett besök till downtown Ottawa, till deras homeless shelters så hon kan med egna ögon se vad drogmissbruk kan leda till.
 
Sv: Min dotter röker hasch...

Det finns alltid en orsak att ungdomar börjar knarka. Det är ett symptom på någonting. Ett symptom som knarket "botar", men bara tillfälligt.

Orsaken kan vara så enkel att det är spännande och när man väl testat inser man att det är kul. De facto är att det är roligt att vara hög, annars skulle ingen fastna i det. Har man väl upplevt det härliga i att vara hög känns all annan berusning tvyärr rätt B. Alkohol blir inte lika kul igen. För att göra saken värre brukar första gången man testar vara den bästa och man vill bara ha mer. Klart som sjutton man testar igen och igen och igen.

Sedan kan man ju naturligtvis använda knark, sprit osv som flykt undan verkligheten men det är inget måste.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp