Min data centrifugerar!!!

jessivega

Trådstartare
suck ja d står rätt...ja får snart spel alltså..köpte den ny förra året o nu låter d som om den ska gå igenom väggen..haha.har öppnat o dammsugit den för där va nåt som va grått,mjukt o runt som en boll :angel: ..men d hjälpte inte...den har varit så tyst o fin innan o nu så märker ja ju alla små ljud...vad kan detta fenomen vara :confused: kan d va nåt för X-files??? vore tacksam för svar...:bow: :bow:

Sv: Min data centrifugerar!!!

har du på burken hela tiden?
en persondator har inte producerats för att vara på max 11 h/dygn, speciellt hårddiskarna har en tendens att börja gnisla.

antagligen så har du fått in för mycket skräp (läs damm) i motorn på fläkten....både den till chassit och den i nätaggregatet.

min data står på från morgon till kväll...e avstängd på natten...hur åtgärdar man detta fenomen då?

Det kan vara fel på fläkten t ex. Det kan också låta innan den kraschar. Defragmenterar du filerna och ser till att det finns utrymme på hårddisken. Det är en åtgärd som kan förhindra krascher.

Som Kuckeliku skriver är ju damm inte speciellt hälsosamt för datorn :)

Jag skulle nog också kontrollera vilka processer som är igång och hur hårt datorn arbetar. Man kan få ett hum om det genom att titta i Aktivitetshanteraren(Task Manager). Även om min dator är ganska kraftfull så låter det ordentligt när fläkten går igång på högvarv, då jag scannar igenom datorn med t.ex. programmet Spybot, eller råkar programmera en oändlig loop :D
När brukar datorn börja låta? När du gör ngt speciellt?

den låter när ja drar igång den på morgonen o sen låter den sålänge den står på...ja har städat den invändigt...har sorterat bland filerna o ja har scannat igenom datan så den blev ju lite snabbare men ljudet finns ju kvar...den låter varken mer eller mindre om ja gör nåt speciellt...

har du på burken hela tiden?
en persondator har inte producerats för att vara på max 11 h/dygn, speciellt hårddiskarna har en tendens att börja gnisla.

antagligen så har du fått in för mycket skräp (läs damm) i motorn på fläkten....både den till chassit och den i nätaggregatet.
ser att jag var lite trött, men ni forståd säkert att det borde stå inte MER än 11h/dygn...

Datorn i helhet, och hårddiskar i synnerhet, har inga som helst problem med att stå på väldigt långa tider. Det som mest sliter på diskar är uppstarter, med andra ord är det bättre låta dem vara igång än att hålla på och varva ner och upp dem hela tiden. Spänningsmatning och liknande trivs också bra uppvärmd, inga problem där. Det som ofta däremot kan bli just ett problem är fläktarna. De är tidsbegränsade och lagren på billiga fläktar (speciellt den på moderkortchipset) brukar slitas ut ganska fort. (Finns en anledning till att fläktarna i servers brukar vara monterade för att kunna bytas ut enkelt och snabbt under drift.)

Har båda mina datorer på minst 11 timmar / dygn, vanligtvis sådär 14-15 timmar.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt tips är att lyssna noga på datorn för att lokalisera varifrån brummandet kommer. Plocka bort sidorna från datorn om det behövs för att höra bättre. Kommer ljudet från någon fläkt (du t.ex. kan peta till fläktarna lite försiktigt med fingret och lyssna om ljudet förändras när du gör det)? Kommer det från fläkten i nätagget? Eller är det hårddiskarna som missljuder?

Eftersom datorn låter konstant så länge datorn är igång är det med stor sannolikhet någon fläkt som är dålig. Då är det bara att byta ut den så blir det tyst och fint igen.

/moiran - med datorerna igång minst 24h/dygn... ;)

nu så tror ja att jag har lokaliserat varifrån d mystiska ljudet kommer ifrån...det e nog nätaggregatsdelen som brummar..ja dammsög lite där inne (så gott d gick) igår o då minska d litegrann men den e långt ifrån tyst...suck...behöver ja köpa ny sån nu eller? en kompis trodde ett sånt aggregat låg på runt 500 lappen....

Det räcker troligen att byta fläkten i aggregatet. Ibland kan det till och med räcka att droppa en droppe symaskinsolja vid navet på fläkten om det är möjligt (man kan på de flesta fläktar pilla av ettiketten och eventuellt nåt litet lock för att komma åt navet). Finns en engelskspråkig bildguide på hur man gör här. Glöm inte sätta på lock och ettikett efteråt bara.

Behöver du byta fläkten och har otur måste du löda lite (eller skarva med kopplingsplintar eller liknande) om kontakterna inte passar, eller om kablarna till den gamla fläkten är fastlödda i kretskortet.

Och kom ihåg, när du petar i ett nätagg ska strömkabeln till det vara urdragen och ha varit urdragen ett tag.

ja det verkar ju som om ja kanske skulle klara av det dära..haha...får väl skaffa mig lite symaskinsolja då...går inte bra me WD-40 eller? :D :angel: .d roliga e att ja börjar nog vänja mig vid d j***a ljudet nu..men för datorns skull får ja nog göra ett litet ingrepp...får väl se om ja får ihop den igen bara..vet inte hur ja ska få ut den bara...ja e totalt nollad på datorer...bra o ha när dom funkar som dom skall iaf...tack för hjälpen...:bump: :banana:

hehe ja förstod ju det. nä man ja får väl skaffa lite smörja då? kan fläkten ge upp eller? den har lite ojämn gång...eller ljudet e ojämt...:confused:

Mitt grafikkort kollapsade ungefär (datorn funkade, men det var en massa cp med grafikinställningarna osv) och då lät hela datorn som en jumbojet.
Det kan även vara något med fläktarna, smuts osv.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka