Min blivande stjärna har dött...vad gör jag nu?

Vala

Trådstartare
I fredags råkade jag utför alla hästägares mardröm, fick ett samtal på mobilen att jag var tvungen att komma för min häst var akut sjuk.
Hann inte ens ta mig till bilen förrän det ringde igen och jag fick beskedet, min älskade Völuspá hade dött.

Detta var min första egna uppfödning 2år gammal som jag och många i min närhet trodde väldigt mycket på.
Inridning och träning för visning var redan inbokat och planen för henne och mig upplagd.

Nu står jag här och vet varken in eller ut.

Ska jag köpa en ny 2-åring?
Ska jag betäcka med samma hingst igen och vänta tills den avkomman växt upp?
Ska jag sluta avla?

Detta var då andra avkomman på mitt avels sto som jag mister.
Första gången kastade hon i ett sent skede.

Sluta avla kommer jag inte då båda mina levande ston är dräktiga.
Men hela min plan för framtiden gick om intet...vet inte hur jag ska göra nu.
Allt blev bara fel och är jobbigt.

Vill köpa en ny 2 åring men samtidigt inte.

Egentligen vill jag bara ha min Völuspá tillbaka men det kommer aldrig hända.

Hur hade ni gjort i min sits?

Är inte ute efter sympatier utan behöver råd för att gå vidare.

/

Ann-Sofie

Sv: Min blivande stjärna har dött...vad gör jag nu?

Jag hade nog först och främst tagit ett litet tag för att smälta och bearbeta det som hänt innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra framöver .. Det är en stor förlust man går igenom och man måste nog gå igenom sorgearbete, tänka igenom sin situation och ffa ta reda på vad man vill. Det kommer man komma fram till så småningom.

Sen beroende på hur man känner så kan börja småtitta på annonser, prata med folk runtomkring och dylikt om man känner att man vill ha en ny unghäst.
Personligen hade jag nog valt att göra "en ny", även om det dröjer ett par år extra innan den blir redo för att arbetas.

Men ta din tid och känn efter, du kommer finna din vilja bara du ger dig själv chansen.

Beklagar verkligen! Så tragiskt!
Men håller med Michis, ta inga förhastade beslut utan låt det mogna fram och ge dig själv tid att sörja din häst och fundera i lugn och ro på framtiden. Kanske kommer du att känna att det är rätt att betäcka dina ston och vidare utveckla din avel, kanske vill du köpa en ny häst och lägga dina tankar och din energi där. Vi är alla olika, när jag förlorade en av mina hästar under traumatiska former för några år sedan så kände jag direkt att jag ville leta och köpa ny häst. Det var liksom rätt beslut för mig då. Lita på din intuition så kommer det att bli bra tillslut.
Stor tröstkram från mig!

Usch vad jobbig, skickar en styrkekram, håller med ovanstående, ta det lugnt och fatta ett beslut när du smält det hela brukar bli bäst beslut då.

Beklagar verkligen!! :(

Jag kan inte säga annat än det Michis skrev, det var så otroligt bra.
Ta beslut när du fått tänka igenom det som hänt!

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 773
Senast: traceys
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 014
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar