Jag frågade flera gånger om det verkligen inte var något annat än presentkort hon önskade sig, men jo, det är det hon vill ha. Att köpa en present är annars väldigt svårt. Hon är mycket medveten om exakt vad hon vill ha, beställer tex kläder smink mm från speciella butiker. Hennes hem är stilrent och sparsamt möblerat, en pryl blir bara fel och med tanke på att hon ska flytta ihop med sin karl, så har jag ingen aning om hur de ska inreda det nya.
Jag vet ju inte alls vad hon förväntar sig, men när vi pratade om festen, så sa hon om ett par andra, att de kommer säkert med 300 kr, det räcker ju inte ens till vad kuvertet kostar ( i en ton som visade att hon hade förväntat sig mer). Med dom orden tänker jag, att ca 500 kr kostar kuvertet, så MINST 500 kr till present, men då känns det mer som att man kommer tomhänt, eftersom det är vad hon lagt ut och "får" ingen present utan bara min närvaro. Är ni med vad jag menar? :-)
Nej, inte riktigt. Om jag bjuder till fest så gör jag det för att jag vill och kan. Inte för att jag ska få presenter tillbaka som överstiger det jag satsat på festen. Då är det ju bättre att i inbjudan berätta att deltagande på eventet kostar 500 kr per person.
Om det nu är din bästa vän, måste väl hon ha ganska god inblick i vilka ramar din ekonomi har? Det vore väl ganska konstigt att ha en bästa vän som vill att man ska behöva äta nudlar i två veckor för att denne ska få tillräcklig utväxling på att man bjudit - sin återigen - bästa vän på fest?
Då blir inbjudan nästan som en provokation och förödmjukelse.