Min älskade Patrek....

Pocahontas

Trådstartare
har fått lämna mig. Han avlivades här hemma på gården den 28 juni p g a att tänderna var så trasiga att han inte längre fick i sig det han behövde.
Jag har fått ha äran att äga denna underbara hingst i 10 år och hade hoppats på många fler år med honom. Han var den perfekta läromästaren, alla gångarter var så väl åtskilda och grisepass existerade inte. Han lät små barna styra runt på sig och kunde man mer så var det bara att fråga, han ställde alltid upp.

Här är en bild av honom,hans sista dag:

sorg.jpg

Han kommer att för alltid leva kvar i mitt hjärta och genom sina avkommor!

Sv: Min älskade Patrek....

Han var jättefin, vilken man!
Nu springer han säkert omkring och äter massor med tjock saftigt gräs.

Vacker.
Men han lever genom sina avkommor, du får tänka på de fina
åren han gav dig!

Neej, vad tråkigt :(
Det finns många avkommor efter honom, så du kommer nog att se glimtar av honom lite överallt. Ett exempel är Tulpa häruppe som är väldigt lik sin far. Och alla avkommor som Hamradis fått efter honom! :love:
Hade han betäckt några ston i år eller har de sista fötts i vår?

*Skickar stoooor tröstkram*

Det är alltid svårt veta vad man ska säga när man nöds ta bort en kär vän. Glädjs över minnen även om tiden inte blev så lång som du tänkte!

Men han var ju bara 24 år.
Var tänderna redan slut?
Min 27 år gamla vallak håller jag i fint hull med hjälp av tillskott av en gröt på uppblött luzernpellets och sädkross samt extra mineraler.
Han behöver i princip bara svälja sörjan.

Var det något särskilt problem som Patrek hade?

Åh vad jag lider med dig.

*tröstkram*

Vad tråkigt.
Men du är en bra ägare som inser när det är dags att ta bort hästen, istället för att låta dem magra ur helt pga sina dåliga tänder :(

Jo, han blev bara 24. Alldeles för tidigt tycker jag men så här var det. Hans tänder har kollats med jämna mellanrum och dom har alltid sett väldigt fina ut. Dom kollades senast förra våren/sommaren och var som vanligt väldigt fina.
Sen i vinter/vår så började han att falla ur och vi gjorde ju naturligtvis allt för att få honom att lägga på sig. Gav t o m slaktfoder för gris en månad. Han avmaskades ordentligt en gång till. Jag kollade bajset för att se om det ev var nåt konstigt där.
Han åt helt normalt förutom att han lämnade väldigt grova strån, men det gjorde iofs fler av mina hästar nu på senvåren.

Sen hade jag beställt hit veterinär för kastrering av 2 unghingstar, och koll av Patreks tänder. Men eftersom jag har 27 mil till veterinären så är dom väl inte alltid så pigga att komma rännande så jag fick vänta 1 vecka, 2 veckor och efter 4 veckor så behagade dom komma. Givetvis om det varit akut hade dom ju kommit direkt.

Så när ungpållarna hade fått bollarna avlägsnade så öppnade vi Patreks mun och det första veterinären säger är -oj, det här ser inte bra ut!
Det var värst i höger underkäke, flera tänder hade spruckit och gått sönder. Det var som att dra fingrarna över ett grovt sågblad.
Han var inflammerad i tandköttet och på nästan alla tänder så fanns det nu vassa kanter eftersom slitytan inte varit jämn.

Varför det blivit så vet jag inte, kanske han fått en spark och spräckt nån tand och sen blev det röta i den som har spridit sig.
Hur som helst så har det gått fort, och det läskiga är att man märkte ingenting när han reds i våras. Jag ställde av honom i väntan på bättre hull i mitten av maj :crazy:

När jag och veterinären konstaterat att det såg verkligen illa ut så beslutade jag att det var lika bra att han fick somna in. Det var liksom inte bara en tand som behövde dras och sen skulle han varit bra. Men jag gjorde ingen vidare utredning på vad som orsakat problemet, för mig var det bara ett konstaterande att så här kan han bara inte gå omkring och plågas.

Hade man upptäckt det i tid kanske han hade kunnat räddas, men han var ju som vanligt. Tills det var försent...

Åh, vad sorgligt! Jag lider med dig, han var en väldigt vacker hingst! Men som sagt så har han många avkommor så han finns ju fortfarande kvar på sätt och vis.

Nej vad tråkigt.
Det var ju inte så som det borde sluta med din hingst.
Han borde ha fått bli gammal på vanligt vis.
Men det brukar ju i de flesta fall vara just tänderna som tar det sista av gamla hästar.

Jag beklagar sorgen.
Och tycker nog att det var för tidigt.

Gud vilken vacker häst. Den vackraste jag sett faktist.
Vad synd att du var tvungen att ta bort honom så tidigt. För det är ju tidigt för att vara islänning.

(Hälsa din syster förresten. Det är vi som har ägt Soya. :rofl: )

Vill också skicka tröstkramar samt underbara mulpuffar från en av hans avkommor, ett sött litet sto som är alldeles övervarm av kärlek till allt och alla... :love: :love: :love:
Ett jättetack till Patrek i hans himmel för min fina lilla häst som är så mycket mer än bara häst... *snyft*

Det bara 4 veckor sedan jag fick avliva mitt 7-åriga sto och nu har jag ett 9 veckors föl att vara mamma till. Jag har ju mist min favorithäst, en hingst för 4 år sedan och även fler hästar. Jag vet hur det känns. Det är så tårarna rullar när jag läser dina inlägg. Han ser ändå så välmående, fin och stolt ut på bilden. Kan bara beklaga och skicka en kram. Nu ser jag snart inget för tårar. River väl upp min egen sorg att läsa det här... Fy vad sorgligt!

Senast ändrad av en moderator:

Du är himla duktig Pocahontas, som tar så mycket ansvar för en trotjänare. :bow:

Särskilt hingstar som förut varit "kungar på gården" ska inte behöva gå ned sig och förödmjukas innan man tar ansvar för att avliva dem.

Förresten har jag sett fina barnbarnsbarn till Patrek på Hallagården!

Här är en bild till dig som tröst, pållen är skimmel född silversvart:

glaerföl.jpg

Han fattas gården, det kommer att vara tomt utan honom. Fina Patrek som ställde upp på allt.

Tack för allt Patrek!

Tack för alla gånger jag fick njuta av att sitta på din rygg.
Tack för alla gånger du tryggt bar mina vänner!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Min älskade häst har fått kolik och leversvikt. Vi har gjort allt och veterinären har varit här tre gånger nu. Sista gången så fick...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 628
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej på er! Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka